Od roku 1961 zahynulo na rakouských silnicích bezmála  87 000 osob


			Od roku 1961 zahynulo na rakouských silnicích bezmála  87 000 osob
17.1.2025 Škody, Zahraničí

Podle Světové zdravotnické organizace při OSN (WHO) zemře při dopravních nehodách každý rok na světě okolo 1,3 milionu osob. V Rakousku zahynulo od počátku sledování statistik v roce 1961 do dnešní doby celkem téměř 87 000 lidí. V posledních letech to bývá každoročně několik stovek obětí, stále se však nedaří držet setrvale sestupný trend.

„Smutným vrcholem byl rok 1972 s celkem 2 948 mrtvými na silnicích Rakouska. Od těchto hrozivých čísel jsme se už i přes výrazně vyšší vozový park a sílící mobilitu naštěstí vzdálili. V roce 2024 za prvních 10 měsíců zahynulo podle ministerstva vnitra 309 osob,“ shrnul vývoj David Nosé, technik silničního provozu ÖAMTC. Nejméně mrtvých podle statistického úřadu Statistik Austria přinesl rok 2020 (344 mrtvých), tedy letopočet svázaný mnohými restrikcemi mobility z důvodu pandemie covidu-19. V roce 2023 však počet obětí znovu vystoupal nad 400 osob (402).


Mohlo by vás zajímat: Meziroční inflace zůstala v listopadu na 2,8%


Pasivní bezpečnost vozidel se zlepšuje, ale existuje i další potenciál

V průběhu let se dařilo podstatně snižovat počet zemřelých při dopravních nehodách za pomoci bezpečnostních kampaní, zlepšováním infrastruktury a technickým pokrokem a inovacemi. Například díky enormnímu vývoji pasivní bezpečnosti vozidel došlo k výrazné redukci počtu zranění pasažérů ve vozidlech při dopravních nehodách. „Statistiky nicméně ukazují, že v této oblasti se asi dosáhlo už maxima: v roce 2013 přišlo o život 193 pasažérů v osobních autech a v roce 2023 to bylo 178 obětí. Z toho je patrné, že číslo začíná téměř stagnovat,“ vysvětlil David Nosé.

O to důležitější je zaměřit se na aktivní bezpečnost. Rakouský autoklub vítá rozšíření povinné výbavy vozidel nově schvalovaných do provozu od roku 2024. Mezi další nezbytné prvky patří automatičtí brzdní asistenti, asistenti pro hlídání jízdy v pruzích a varovné signály při únavě řidiče. „Od toho si slibujeme ve střednědobém horizontu každopádně pozitivní efekty v bezpečnosti silničního provozu,“ prohlásil David Nosé. A to i pokud se týká „jen“ zraněných při dopravních kolizích, jichž v posledních letech ubývalo pomaleji než smrtelných obětí.


Mohlo by vás zajímat: Exkluzivní video: Podívejte se, jak proběhla oslava 30 let AČPM


A další priorita: v rámci práce pro silniční bezpečnost musí být lidský faktor ještě více posunut do popředí a zdůrazněn. Odhady vycházejí z toho, že 95 % všech dopravních nehod se stane v důsledku lidské chyby. „Největším tématem současnosti je odpoutání pozornosti lidí novými komunikačními formami a infotainmentem – a to ve všech podobách mobility. Zde je zapotřebí přijmout opatření ke zvýšení povědomí o těchto rizicích,“ uzavřel David Nosé z ÖAMTC.

Zdroj: www.oeamtc.at

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články