Ačkoliv jde u smrtelných nehod v posledních dvou letech o nejpříznivější bilanci, data ukazují, že problém zdaleka nezmizel – zejména u mladých řidičů do 24 let představuje alkohol největší riziko pro vznik nehod s fatálními následky. „Řidiči pod vlivem alkoholu častěji špatně odhadují vzdálenosti, reagují pomaleji a ztrácejí koncentraci. V kombinaci s nepoužíváním bezpečnostních pásů či vyšší rychlostí roste při nehodě riziko vážného či fatálního zranění,“ uvádí Kateřina Bucsuházy, vedoucí oblasti Hloubkové analýzy dopravních nehod Centra dopravního výzkumu (CDV).
Mohlo by vás zajímat: Hele, motorka! Nová kampaň BESIPu a ČAP učí řidiče předejít nehodám s motorkáři
Nejčastější příčina nehod pod vlivem alkoholu: nepřiměřená rychlost
Řidiči pod vlivem alkoholu v roce 2024 nejčastěji způsobili nehodu v důsledku nepřiměřené rychlosti (17 usmrcených, tj. 56 %), nesprávného způsobu jízdy (10 usmrcených, tj. 33 %) a nevěnování se řízení vozidla (3 usmrcení, tj. 10 %). U více než 60 % případů s následky na zdraví bylo u viníka zjištěno více než 1,5 promile alkoholu, což výrazně snižuje jeho schopnost bezpečně ovládat vozidlo. „Hloubková analýza ukazuje, že nehody pod vlivem alkoholu bývají provázeny vyšší střetovou rychlostí, což zvyšuje riziko vážných následků,“ doplňuje Bucsuházy.
Dopad nejen na zdraví, ale i na ekonomiku
Podle výpočtů CDV dosáhly ekonomické ztráty způsobené nehodami pod vlivem alkoholu v roce 2024 částky 8,74 miliardy Kč. Za období 2021–2024 to bylo téměř 36 miliard Kč. „Dopravní nehody pod vlivem alkoholu nejsou jen otázkou zdraví – způsobují i významné ekonomické škody pro stát i jednotlivce,“ upozorňuje Alena Daňková, vedoucí oblasti hodnocení dopadů dopravy strategií a vzdělávání CDV.
Mohlo by vás zajímat: STEM: Práci s AI si už vyzkoušelo 38 % Čechů
Přísnější postihy a nulová tolerance
Česká republika nadále uplatňuje princip nulové tolerance alkoholu za volantem. Od ledna 2024 vstoupila v platnost novela zákona, která zpřísnila postihy:
- pokuta až 25 000 Kč,
- zákaz řízení až na 18 měsíců,
- povinná účast na terapeutických programech při odmítnutí testu,
- plná náhrada škody viníkem, pokud byla nehoda způsobena pod vlivem alkoholu nebo drog.
Pozitivní vývoj i přetrvávající problémy
Strategie BESIP 2021–2030 usiluje o snížení počtu usmrcených a těžce zraněných. V období 2021–2024 se dařilo stanovené cíle plnit, oproti předpokladu bylo evidováno o 34 méně usmrcených osob (−16 %) a o 137 méně těžce zraněných (−19 %). Přesto v některých krajích čísla pozitivní nebyla. Nejhorší bilance byla ve Středočeském kraji (o 9 usmrcených více, tj. +38 %) a v Praze, kde bylo o 17 těžce zraněných osob více (+63 %), než bylo předpokládáno.
Přestože všichni vědí, že řídit „pod vlivem“ nelze, i tak za volant či řídítka sednou a v desítkách případů taková jízda každoročně končí tím nejtragičtějším možným scénářem. Na boj proti alkoholu a návykovým látkám v silničním provozu se v České republice zaměřovala řada preventivních kampaní, namátkou např. Řídím, piju nealko, Nenech se ovlivnit, DOMLUVME SE!, Dám respekt. Dám nealko! nebo ZKRATKY.
Komentáře
Přidat komentář