Křižovatka u Černilova v Královéhradeckém kraji patřila v roce 2024 mezi nejrizikovější místa v regionu: v žebříčku nehodových lokalit se dostala na druhé místo. Časté nehody, ke kterým tu docházelo hlavně kvůli rychlé jízdě a těžké nákladní dopravě, přiměly k akci nejen krajskou správu silnic, ale také Platformu VIZE 0, která se dlouhodobě věnuje zvyšování bezpečnosti na českých silnicích.
Údržba silnic Královéhradeckého kraje původně počítala s žádostí o finance na tzv. protismykový koberec (speciální úprava povrchu vozovky zvyšující jeho přilnavé vlastnosti). Když však křižovatka byla ze seznamu oficiálně uznaných nehodových míst vyškrtnuta, uzavřela se tím i možnost získat finanční podporu od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Do situace proto vstoupila Platforma VIZE 0, která nezávisle zadala analýzu odborníkům z Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) a začala hledat jiná, dostupnější řešení, jak křižovatku zklidnit –jednoduše, levně a účinně. Analýza byla financována z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.
Zdroj: YouTube, Platformy VIZE 0
Výsledky byly v dubnu 2025 představeny na Regionální dopravní konferenci v Hradci Králové. Odborníci potvrdili, že problém nespočívá jen v rychlosti. Většina řidičů vdané lokalitě totiž přirozeně zpomaluje, protože silnice je prostorově komplikovaná –klikatá, s omezeným rozhledem. Radarová měření ukázala, že 85 % aut jede méně než 83 km/h. Pomohla i nová dálnice a obchvat Jaroměře, díky nimž se tranzitní doprava přes Černilov výrazně snížila.
„Těžká nákladní doprava se v oblasti snížila zhruba o dvě třetiny, a tím ubyly i nebezpečné manévry, jako bylo časté předjíždění těchto pomalu jedoucích vozidel,“ říká Libor Budina z Platformy VIZE 0. Dvanáctihodinový videozáznam a radarová měření ukázala, že průměrná rychlost se pohybuje kolem 70 až 75 km/h. Přesto se mezi lety 2019 a 2024 na místě stalo 34 dopravních nehod, z nichž téměř polovina byla vážná. Dobrou zprávou však je, že počet nehod v posledních letech klesá.
Mohlo by vás zajímat: Království přišlo o tabatěrky. Pojišťovna vyplatila tři miliony liber
„Silnice je riziková, ale ne nutně nebezpečná. Stačí přijmout několik jednoduchých opatření,“ upozorňuje Budina. Vedoucí analytického týmu ČVUT Karel Kocián k tomu dodává: „Nešlo nám o nákladné přestavby, ale o chytrá a rychle realizovatelná řešení, která budou mít podobný efekt.“ Náklady na původně zvažovaný protismykový koberec se pohybují v rozmezí 2–3 milionů korun. Analýza ale ukázala, že podobného efektu lze dosáhnout úpravami za přibližně 100–150 tisíc korun.
O co konkrétně jde? Například o nové dopravní značení v úsecích se zatáčkami, doporučené snížení rychlosti na 70 km/h nebo zřetelnější upozornění na nebezpečné směrové oblouky pomocí vodicích šipek. Na východním rameni křižovatky by se měl znovu zopakovat zákaz předjíždění, který je dnes snadno přehlédnutelný. Další návrhy se týkají chybějících nebo nevhodně umístěných značek, nepřehledné cyklostezky či ostrého zábradlí, které by v případě nehody mohlo být nebezpečné.
V mezičase se ale vývoj posunul dál. „Křižovatka byla znovu zařazena do seznamu nehodových lokalit –tentokrát už v době, kdy byla bezpečnostní analýza hotová. Díky tomu se otevřela možnost kombinovat obě cesty. Bude se realizovat nejen protismykový povrch, ale i navržená nízkonákladová opatření,“ upřesňuje technicko-obchodní náměstek Údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Koutník a dodává: „Vlastnosti protismykového koberce nelze plnohodnotně nahradit, a tento povrch doplněný o další opatření, která vzešla z odborné analýzy, je tou nejlepší volbou. Jedná se o komplexní úpravu vhodnou pro všechny podmínky během celého roku.“ Realizace je plánovaná na příští rok.
Mohlo by vás zajímat: Škody z kyberpodvodů vzrostly o 19 %. Banky zachránily 5,3 miliardy korun
Celý proces se sice neobešel bez zdržení a změn v plánech, ale ukázalo se, že spolupráce mezi Platformou VIZE 0, odborníky z ČVUT a správci komunikace může vést k efektivnímu a cílenému zvyšování bezpečnosti. Díky tomu se nyní připravuje komplexní zásah, který kombinuje jak protismykový povrch, tak doporučená nízkonákladová opatření. Případ křižovatky u Černilova je ukázkovým příkladem spolupráce různých stran, která přináší lepší výsledek, než kdyby každý pracoval při realizaci opatření v rizikových lokalitách samostatně.
Komentáře
Přidat komentář