UNIQA uchránila za 1. pololetí 2025 před podvodníky v Česku 48,5 milionu korun


			UNIQA uchránila za 1. pololetí 2025 před podvodníky v Česku 48,5 milionu korun
7.10.2025 Škody, Pojistný trh

V prvních šesti měsících letošního roku řešila UNIQA v České republice celkem 976 nových sporných nahlášených pojistných událostí, což představuje meziroční nárůst o 27 %. Ukončeno bylo 658 případů s prokázaným pokusem o pojistný podvod (meziročně +33 %). Díky tomu se podařilo uchránit hodnotu 48,5 milionu korun, což je téměř totožný výsledek jako v loňském prvním pololetí.

Trendy v letošním roce

  • Průměrná hodnota jedné odhalené podvodné škody dosáhla 73 714 Kč, což je pokles oproti roku 2024 (97 927 Kč).
  • Výrazný nárůst zaznamenala UNIQA v oblasti životního a úrazového pojištění – počet podvodů vzrostl o 225 %, uchráněná hodnota o 271 % na celkových 10,9 milionu Kč.
  • Naopak u pojištění odpovědnosti došlo k citelnému poklesu – počet případů se snížil téměř na polovinu, uchráněná hodnota klesla o 80 %. Důvodem je zavedení nových preventivních opatření.

„Pojišťovací podvody se stávají stále sofistikovanějšími – lidé už nefalšují jen doklady, ale cíleně manipulují časové údaje, zdravotní záznamy či technické detaily. Sledujeme, že podvodníci v poslední době častěji míří na životní a úrazové pojištění, kde zaznamenáváme výrazný nárůst falešných nároků, které se nám daří úspěšně odhalovat. I celkový počet nových sporných případů se meziročně zvyšuje, což potvrzuje, že tlak na pojišťovny zůstává vysoký,“ komentuje výsledky Karel Polák, ředitel úseku bezpečnosti a pojistného podvodu UNIQA.


Mohlo by vás zajímat: Rakouské pojišťovnictví v prvním pololetí vykázalo solidní růst


Příklady odhalených pokusů o pojistný podvod

Bazén: manipulace s časem vzniku škody:

Klient nahlásil škodu na bazénu a jeho technickém vybavení v důsledku zaplavení pozemku. Škodu vyčíslil na 150 000 Kč a doložil ji mimo jiné vlastní fotodokumentací. Na první pohled se jednalo o věrohodné podklady, nicméně specialisté pojistného šetření provedli detailní analýzu fotografií, včetně metadat a porovnání s meteorologickými záznamy. Výsledkem šetření bylo zjištění, že poškození bazénu neodpovídá události, kterou klient uvedl, a že škoda pravděpodobně vznikla v jiném časovém období – mimo dobu trvání pojištění. Pojistné plnění bylo odmítnuto jako neprokázané.

Sklep nacpaný k prasknutí: přehnaný nárok a falešné doklady:

Klient oznámil krádež ze sklepního skladiště rodinného domu, kde mělo být údajně uskladněno sportovní vybavení v hodnotě 700 000 Kč. Seznam odcizených věcí byl rozsáhlý a zahrnoval předměty, které by vyžadovaly přepravu minimálně jedním nákladním vozem. Tato skutečnost vzbudila podezření a bylo zahájeno šetření. Při kontrole předložených dokladů o pořízení vybavení se ukázalo, že některé dokumenty byly účelově upraveny – například změněné datum nákupu nebo neexistující prodejce. Šetřením bylo prokázáno, že klient se pokusil uplatnit nárok na základě nepravdivých informací. Nárok byl zamítnut bez náhrady a případ byl předán orgánům činným v trestním řízení.


Mohlo by vás zajímat: Česká podnikatelská pojišťovna slaví historický milník


Úraz v autobuse: zneužití běžné situace:

Poškozený nahlásil zranění, které mělo vzniknout při prudkém brzdění autobusu. Požadoval pojistné plnění ve výši 170 000 Kč za pohmoždění a vymknutí kloubu. Na první pohled se jednalo o běžnou událost, nicméně charakter zranění neodpovídal typickému mechanismu úrazu při brzdění. Bylo zahájeno šetření, v jehož rámci byl kontaktován ošetřující lékař. Ten potvrdil, že klient se s daným zraněním léčil již delší dobu a že úraz vznikl za jiných okolností. Na základě těchto zjištění byl nárok odmítnut bez náhrady.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články