V Rábech se chystá největší zásah do dopravní bezpečnosti za poslední roky

V Rábech se chystá největší zásah do dopravní bezpečnosti za poslední roky
V Rábech se chystá největší zásah do dopravní bezpečnosti za poslední roky
15.12.2025 Škody, Spektrum

V Rábech na Pardubicku se chystá největší zásah do dopravní bezpečnosti za poslední roky, zatímco v nedalekých Cholticích mezitím zůstává extrémně nebezpečný prostor před školou bez řešení. Odborníci sdružení v projektu MOJE VIZE NULA přitom upozorňují, že jde o jedny z nejrizikovějších míst v celém regionu. Příběh dvou obcí tak ukazuje, jak rozdílně může dopravní bezpečnost dopadnout, i když jsou problémy stejně závažné.

V obci Ráby na Pardubicku se připravuje zahájení první etapy rozsáhlých úprav hlavního silničního průtahu. Původně se měly řešit pouze problematická autobusová zastávka a chybějící přechod, ale bezpečnostní inspekce týmu Karla Kociána z pražského Českého vysokého učení technického (ČVUT) a spolupráce Platformy VIZE 0 s obcí odhalily mnohem širší okruh rizik. Na základě jejich zjištění vznikl ucelený čtyřetapový projekt, který je nyní před zahájením realizace. „Ukázalo se, že nejde o jeden problém, ale o celou řadu faktorů, které společně zvyšují rizikovost průjezdu obcí,“ říká Libor Budina z Platformy VIZE 0.


Mohlo by vás zajímat: D.A.S. posiluje roli lídra právní ochrany a rozšiřuje své služby napříč trhem


Problém s přechodem u zastávky řeší obec už pět let. Policie jej tehdy nechala odstranit kvůli nesplnění norem a nízké intenzitě dopravy, lidé však místo používají dál. Ráby navíc leží na velmi vytíženém tahu, kam se v případě uzavírek v okolí přelévá velká část dopravy, a během turistické sezóny je provoz ještě hustší. Bezpečnostní analýza ČVUT proto doporučila nejen obnovení přechodu, ale také vytvoření minimálně dvou dalších bezpečných míst pro přecházení v celé obci. U mateřské školy je však vzhledem k více než devítimetrové šířce vozovky nutná stavební úprava.

V obci také dlouhodobě chybí kompletní vodorovné značení, což spolu s dojmem široké vozovky svádí řidiče k rychlé jízdě. Měření potvrdila výrazné překračování rychlosti – nejčastěji přes 60 km/h. Významným problémem je i rozlehlá křižovatka s omezenými rozhledy, kde díky nedostatečnému navádění vozidel vzniká velké množství konfliktních situací. Chodci zde na některých místech musejí vstupovat přímo do vozovky, protože chybí chodník, a přecházení přes jeden z výjezdů je kvůli špatným rozhledovým podmínkám velmi rizikové. Autobusové zastávky navíc zasahují do jízdního pruhu a blokují výhled. „Doporučená opatření zahrnují úpravu křižovatky, doplnění chodníků, bezpečných míst pro přecházení, zklidnění vjezdů a doplnění vodorovného i svislého značení. Cílem je, aby řidič pochopil, že vjíždí do obce, a podle toho přirozeně zpomalil,“ vysvětluje Libor Budina.

Další zjištěná rizika zahrnují příliš nízké obrubníky, které mají menší ochrannou funkci a přispívají k pocitu široké komunikace nebo druhou křižovatku, kde se po konzultaci s policií a Správou a údržbou silnic Pardubického kraje doplní značka STOP. Úpravy se dotknou téměř celého kilometrového průtahu i všech tří vjezdů do obce, proto je projekt rozdělen do čtyř etap a Správa a údržba silnic jej kompletně zafinancuje. Optimistický odhad počítá s dokončením prvních dvou etap v průběhu roku 2026 a se závěrem celého projektu v roce 2027.


Mohlo by vás zajímat: Německé autopojištění: Obtížný návrat k ziskovosti po miliardových ztrátách


Zcela jiná situace je však v nedalekých Cholticích, kde řeší kriticky nebezpečný prostor před základní školou. Obec měla již hotový projekt, stavební povolení i bezpečnostní audit, přesto jej opozice a část veřejnosti odmítly. Starosta proto požádal o stanovisko krajskou koordinátorku BESIP Radku Binhakovou, která projekt konzultovala s Platformou VIZE 0. „Konzultace potvrdila, že projekt má logiku, jasně řeší rizika a z pohledu bezpečnosti dětí i ostatních účastníků silničního provozu dává jednoznačný smysl,“ říká Binhaková.

Doplněná měření potvrdila, že téměř polovina řidičů v okolí školy nedodržuje maximální dovolenou rychlost, úsekem projedou více než dva tisíce vozidel denně a přechody, které nejsou nasvětlené, a dokonce ani neodpovídají normám. Autobus stojící v jízdním pruhu zakrývá výhled řidičům i dětem, chybějí bezpečné zastávky i vodorovné značení. „Doporučením je komplexní rekonstrukce průtahu, vytvoření bezpečného prostoru pro vysazování dětí, vybudování zálivů zastávek, nové chodníky, nasvětlení přechodů, psychologické brzdy a trvalá čtyřicetikilometrová rychlost bez časového omezení. Pouhé dílčí úpravy by v Cholticích nic neřešily, situace je opravdu vážná,“ doplňuje Jan Čáp, koordinátor lokalit platformy MOJE VIZE NULA.

Problém však vznikl po vydání stavebního povolení, kdy se objevila skupina aktivistů, kteří se postavili proti kácení několika stromů. Později se přidávaly další námitky, a nakonec projekt smetlo závazné místní referendum, v němž se proti vyslovilo přibližně 70 % hlasujících. Libor Budina z Platformy VIZE 0.


Mohlo by vás zajímat: Pohled Munich Re na některá globální rizika


Platforma VIZE 0 je připravena pomoci s novým začátkem, i když už teď je jasné, že nepůjde ani tak o odbornou expertízu, ale spíše o systematickou komunikaci s veřejností. „Dokud se v Cholticích nezačne otevřeně mluvit o tom, proč jsou změny potřeba, nepodaří se pohnout dál,“ říká krajská koordinátorka BESIP Radka Binhaková a závěrem dodává: „Odborníci se shodují, že bez dialogu s občany a bez vysvětlení, proč jsou navržené úpravy potřeba, se problém vyřešit nepodaří. Úpravy se tak v Cholticích zatím realizovat nebudou. Současná situace před školou a chování řidičů v ranní špičce mohou snadno vést ke vzniku vážné dopravní nehody.“

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články