V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč

V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč
V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč
19.11.2025 Škody, Spektrum

I přes další pokles počtu dopravních nehod evidovaných Policií ČR oproti roku 2023 byly v roce 2024 socioekonomické ztráty ze silničních dopravních nehod vlivem inflace vyšší přibližně o 2 %. V roce 2024 bylo evidováno Policií ČR celkem 92 217 dopravních nehod, což je o 2 728 méně než v roce předchozím. Socioekonomické ztráty z dopravních nehod činily v roce 2024 celkem 149,39 mld. Kč (tato hodnota zohledňuje i dopravní nehody neevidované Policií ČR). Výši celkových ztrát ovlivňuje i ekonomická situace v ČR. V roce 2024 byla průměrná inflace 2,4 %. Vyšší ceny se promítly i do odhadu hmotných škod Policií ČR, které činily v roce 2024 přibližně 7,99 mld. Kč (v roce předchozím to bylo 7,69 mld. Kč, o 4,0 % méně při vyšším počtu dopravních nehod).

Co všechno je ve ztrátách z dopravních nehod zahrnuto?

Výpočet socioekonomických ztrát z dopravních nehod byl proveden podle revidovaného metodického postupu Centra dopravního výzkumu, v. v. i. „Cílem výpočtu je ocenit všechny tržní i netržní dopady dopravních nehod v daném roce, a to i dopady, které se promítají do budoucnosti, do dalších let,“ uvádí Alena Daňková, vedoucí Oblasti hodnocení dopadů dopravy, strategií a vzdělávání Centra dopravního výzkumu (CDV).


Mohlo by vás zajímat: ČAP ke 3Q 2025: Náklady na pojistná plnění vzrostly meziročně o 5,1 %


Jednotlivé nákladové, respektive ztrátové položky, jsou oceněny běžnými cenami daného roku, ve kterém se dopravní nehoda stala. Struktura všech nákladových položek, které jsou do výpočtu zahrnuty, je uvedena v následujícím schématu (Obrázek 1). Ze schématu je patrné, že větší část položek připadá na ztráty související s osobními následky, tedy osobami zraněnými nebo usmrcenými při dopravní nehodě. Řadí se sem náklady na zdravotní péči o dané osoby, sociální výdaje (nemocenská, invalidní, případně vdovské, vdovecké a sirotčí důchody), ztráty produktivity a lidské ztráty, které tvoří ve finančním vyjádření nejvyšší nákladovou položku. Další část ztrátových položek tvoří ztráty z dopravních nehod, kam se řadí především hmotné škody na vozidlech a dalším majetku, náklady na činnost policie, hasičů, související se zásahem a vyšetřováním dopravní nehody, a dále pak náklady na soudy a přestupková řízení a administrativní náklady pojišťoven. Ve výpočtu ztrát jsou rovněž zohledněny ztráty z kongescí v důsledku dopravních nehod.

V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč 1

Výpočet se provádí s dostatečným odstupem v době, kdy už jsou známy konečné hodnoty vstupních údajů (např. ekonomické ukazatele, statistiky nehodovosti apod.). Ve výpočtu jsou zohledněny následky nehod do 30 dní. Dle následků nehod do 24 hod. bylo v roce 2024 při dopravních nehodách usmrceno 438 osob a těžce zraněno 1 609 osob, v delším časovém horizontu (30 dní) ale byly následky závažnější – 494 usmrcených a 1 561 těžce zraněných osob, tedy o 13 % usmrcených více (než do 24 hod.).

Meziroční srovnání nehodovosti

Srovnání nehodovosti a následků nehod dle údajů do 30 dnů po nehodě v letech 2023 a 2024 zobrazuje Tabulka 1. V roce 2024 bylo oproti roku 2023 evidováno méně usmrcených i těžce zraněných osob, jen počet lehce zraněných osob byl nepatrně vyšší. Celkový počet nehod byl v obou letech podobný (v roce 2024 pokles o 2,9 %). Obdobná byla i závažnost dopravní nehod, která v roce 2024 činila 5,36 usmrcených osob do 30 dnů na 1 000 dopravních nehod (v roce 2023 byla závažnost 5,29).

Pokud se týká příčin dopravních nehod, nejzávažnějším následkům stejně jako v předchozích letech dominuje nepřiměřená rychlost a dále nedání přednosti v jízdě. I přes relativně obdobnou bilanci nehodovosti v letech 2023 a 2024 dosáhly výsledné celospolečenské ztráty z dopravních nehod v roce 2024 rekordních 149,39 mld. Kč (o 2 % více než v roce 2023). „Vzhledem k tomu, že se ztráty každoročně oceňují v běžných cenách daného roku, promítla se do výpočtu opět inflace v roce 2024. Pokud bychom rok 2024 přepočítali dle stálých cen roku 2023, výsledné ztráty by činily 145,89 mld. Kč, tedy o něco méně než v roce 2023,“ upřesňuje Alena Daňková.

V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč 2


Mohlo by vás zajímat: Generali Česká pojišťovna kupuje D.A.S. a otevírá novou kapitolu právní ochrany v Česku


Socioekonomické ztráty z dopravních nehod v roce 2024 podrobněji

Ve výpočtu socioekonomických ztrát z dopravních nehod figurují dvě hlavní kategorie – ztráty z osobních následků a ztráty z dopravních nehod. Tyto kategorie obsahují konkrétní položky, pro které se kalkulují jednotkové náklady. Jednotkové náklady se pak násobí celkovým počtem relevantních následků, respektive počtem nehod a z výsledků jsou odvozeny celkové ztráty.

Jednotkové náklady jsou nejvyšší u usmrcených osob, kde činily 78 mil. Kč za jednu usmrcenou osobu. V Tabulce 2 a 3 jsou uvedeny jednotkové náklady a celkové socioekonomické ztráty z dopravních nehod v roce 2024. Uvedené částky zahrnují jednak skutečně vynaložené náklady na zdravotní péči, vyplacené důchody, odškodné, hmotné škody, činnost policie, hasičů a podobně, a také další ztráty, které nemají obvyklou tržní cenu a reálně nedochází k jejich úhradě.

V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč 3

Celková částka ročních ztrát z dopravních nehod za rok 2024 představuje 1,94% podíl na HDP daného roku. Toto srovnání je však problematické z několika důvodů. Ve ztrátách jsou zahrnuty i netržní dopady (respektive i dopady, pro které neexistuje obvyklá tržní cena), které se do výše HDP nezapočítávají. HDP je vyjádřeno jako tok peněžních prostředků za jeden rok, ve ztrátách jsou započteny i očekávané náklady a ztráty z dalších let.

V roce 2024 vzrostly ztráty z nehodovosti na silnicích na 149 mld. Kč 4

Dopravní nehody mají závažné socioekonomické dopady, které negativně a dlouhodobě ovlivňují nejen konkrétní jedince, ale i celou společnost. Proto je žádoucí realizace takových dopravně-bezpečnostních opatření, která povedou ke snížení počtu a závažnosti dopravních nehod. Tyto aktivity zaštiťuje na národní úrovni strategický dokument Strategie BESIP 2021–2030[1], jehož cílem je snížit počet usmrcených a těžce zraněných osob na pozemních komunikacích na polovinu oproti výchozímu stavu (definovanému jako průměr let 2017 až 2019). „Za účelem naplnění těchto stanovených cílů je nutné v ČR realizovat taková dopravně-bezpečnostní opatření, aktivity a kampaně, které nejen že budou zaměřené na problematické oblasti vyplývající z analýzy statistik nehodovosti, ale také budou efektivní po stránce finanční a jejich realizace bude mít pozitivní dopad na bezpečnost a státní rozpočet,“ dodává Alena Daňková. 


[1] https://besip.cz/Pro-odborniky/Narodni-strategie-BESIP/Aktualni-strategie

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články