Varování: Integrované kliky dveří aut mohou představovat bezpečnostní riziko


			Varování: Integrované kliky dveří aut mohou představovat bezpečnostní riziko
30.5.2024 Škody, Pojistný trh

Módní „trendy“ kliky dveří vozidel by mohly v případě nehody způsobit problémy pracovníkům první pomoci a záchranným složkám. Cestující by se měli před odjezdem autem s integrovanými klikami seznámit s nouzovým odemykáním.

Pro rychlé vyproštění osob z havarovaného vozidla je důležité, aby první záchranáři mohli vozidlo zvenčí otevřít rychle, snadno a intuitivně. Tím spíše v případě požáru vozidla. ADAC se domnívá, že výsuvné kliky dveří, tj. ty, které se při parkování a jízdě zasouvají do roviny s bokem vozidla, by mohly tento úkol značně ztížit, zejména neprofesionálům. Nicméně i profesionální záchranné týmy potřebují delší dobu, aby se dostaly k cestujícím, pokud nelze dveře jednoduše otevřít.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Vysoké úroky povzbuzují ekonomiku, tvrdí američtí ekonomové


V posledních letech se takové kliky dveří staly módními díky svým aerodynamickým a vizuálním vlastnostem. Společnost Tesla začala tyto kliky používat v sériové výrobě a evropští výrobci, například Mercedes a BMW, ji u různých svých modelů také následovali. Některé kliky lze vyklopit ručně stisknutím nejpřednější části kliky, ale mnoho řešení využívá elektrické motorové aktivátory, které vysunou kliku pro ovládání výhradně automaticky. Zejména při přerušení dodávky elektrické energie po nehodě by však rukojeť mohla zůstat zasunutá a pomoc při nehodě by se nedostala k cestujícím ve vozidle.

Crash testy zatím zkušenosti z nehod nepotvrdily

Při nárazových zkouškách Euro NCAP ze strany evropského konsorcia pro testování bezpečnostních systémů vozidel, jehož je ADAC členem – se testují a hodnotí síly otevírání dveří. Zjišťuje se také, zda vozidlo po nehodě automaticky odemkne dveře tak, aby je bylo možné otevřít zvenčí. Dosud se u výsuvných klik dveří v tomto ohledu neprojevily žádné abnormality. Podle zpráv z médií se však v minulosti vyskytly problémy při jiných reálných scénářích nehod.

Z pohledu klubu ADAC zaručuje mechanické řešení vysouvání klik dveří nejlepší šanci, že bude možné dveře po nehodě otevřít zvenčí – i v případě výpadku napájení. Lidé při první pomoci nemají vždy šanci se k posádce dostat, pokud je deformace karoserie tak velká, že silně zaseknuté dveře nelze otevřít ani při silovém zatažení za kliku. Nicméně stabilní, nad úroveň dveří vytažená normální klika může pomoci otevřít dveře i v případě deformace a velkého odporu, například když se dveře při nehodě táhnou po zemi nebo po překážce, anebo když vozidlo leží na střeše.


Mohlo by vás zajímat: Česká Pillow překonala slavnou americkou Lemonade


ADAC také upozorňuje, že některá vozidla se odemykají elektricky rovněž zevnitř stisknutím tlačítka. I zde musí být možné v případě nouze rychle otevřít vozidlo bez napájení. Majitelé vozidel, kteří vlastní vozidlo s elektrickým otevíráním dveří zevnitř (například různé modely Tesla, Nio nebo BMW řady 7 a iX), by se měli před vyjetím seznámit s možnostmi nouzového odemknutí v návodu k obsluze vozidla – a v ideálním případě je ukázat ostatním cestujícím. V případě pochybností může být užitečné příruční, ale bezpečně uložené nouzové kladívko na okna. Ani to však není zaručeným pomocníkem v nouzi, protože má potíže proti vrstveným skleněným tabulkám, které jsou v moderních vozech často instalovány jako tzv. tepelně izolační, akustické nebo komfortní zasklení.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články