V roce 2022 bylo v Německu ukradeno celkem 680 nákladních automobilů (nákladní automobily od 7,5 t, tahače, tahače návěsu). Je to o jednu šestinu více než v roce 2021. Je nutno ale podotknout, že období 2020–2021 bylo poznamenáno pandemií a s ní spojeným útlumem ekonomické činnosti a mobility. Vývoj počtu krádeží těchto vozidel od roku 2008 je prezentován v níže uvedené tabulce.
Mohlo by vás zajímat: Budoucnost povinného ručení? Sledovací zařízení v autě spočítá cenu
Z výše uvedených údajů vyplývá, že nejvíce nákladních automobilů bylo ukradeno v letech 2008–2010. Od roku 2017 nastal výrazný pokles krádeží, přičemž před pandemií v roce 2019 jich bylo 839. Z tohoto pohledu byl počet krádeží v roce 2022 nižší o 159 nákladních automobilů.
Němečtí pojistitelé zaznamenávají jasný posun v oblasti krádeží naloženého zboží: mezi zloději jsou stále oblíbenější elektronická zařízení a chemické či farmaceutické výrobky, zatímco textil a cigarety se kradou méně často.
Mohlo by vás zajímat: Markéta Šichtařová: Poprvé od roku 2008 se zmenšuje majetek domácností
„V případě chemických a farmaceutických výrobků pachatelé zjevně reagují na celosvětový nedostatek nabídky těchto artiklů, které mohou pravděpodobněji prodat za vysoké ceny na černém trhu,“ uvedl Jörg Asmussen, výkonný ředitel Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV). Chemické a farmaceutické produkty se před začátkem pandemie téměř nekradly, ale v roce 2022 již tvořily 7 % krádeží. Podíl odcizených elektronických zařízení vzrostl od roku 2017 do roku 2022 z 12 na téměř 20 %, zatímco zastoupení textilu a cigaret výrazně oslabilo. Pro účely studie GDV namátkově analyzovala celkem 1 007 pojištěných krádeží nákladu v letech 2017 až 2022.
Každých 20 minut je z kamionu odcizeno zboží
Podle společných odhadů několika ekonomických svazů včetně GDV je v Německu každoročně odcizen náklad téměř 26 000 nákladních vozidel. Statisticky vzato tedy zločinci takto udeří každých 20 minut. Hodnota každoročně odcizeného zboží dosahuje 1,3 miliardy EUR. Další návazné škody ve výši 900 milionů EUR vyplývají ze smluvních pokut za zpoždění dodávek, z nákladů na opravy, jakož i ušlého obratu a výrobních ztrát pro skutečné odběratele.
Mohlo by vás zajímat: Kdo má nejmenší a kdo největší nabídku pojistných produktů?
Nutný větší tlak policie a státních zástupců při vyšetřování
GDV a další profesní svazy požadují, aby se vzhledem k přetrvávajícím vysokým ztrátám zlepšila dopravní logistika. „Potřebujeme vyšší bezpečnostní standardy, investice do bezpečnostní techniky pro nákladní automobily a přívěsy, jakož i lépe zabezpečená odstavná parkoviště pro nákladní automobily,“ řekl Asmussen. Oborová sdružení požadují větší podporu ze strany úřadů zvýšením tlaku na pátrání po mezinárodně a profesionálně působících zločineckých organizacích. Policie musí být častěji přítomna na dálničních odpočívadlech a specializované policejní jednotky a lokální státní zastupitelství by měly být schopny účinněji stíhat pachatele napříč zeměmi.
Komentáře
Přidat komentář