Zřícení mostu v Baltimoru: Národní rada ostře kritizuje úředníky v Marylandu


			Zřícení mostu v Baltimoru: Národní rada ostře kritizuje úředníky v Marylandu
21.5.2025 Škody, Zahraničí

Na portálu časopisu Insurance Journal (USA, San Diego) byl zveřejněn článek, který se týká zejména přijatých úředních opatření či stanovisek po kolapsu mostu Francis Scott Key Bridge (dále jen „Key Bridge“). Dva a půl kilometru dlouhý silniční most v americkém Baltimoru ve státě Maryland se zřítil dne 26. března 2024 poté, co do něj narazila kontejnerová loď Dali, plující pod singapurskou vlajkou.

Po provedeném šetření Národní rada pro bezpečnost dopravy ostře kritizuje úředníky v Marylandu z toho důvodu, že v případě výše uvedeného mostu neprovedli před jeho zřícením hodnocení rizik. Rada současně doporučuje 30 vlastníkům celkem 68 mostů napříč 19 státy realizovat hodnocení zranitelnosti, aby bylo oceněno riziko kolapsu mostu z titulu srážky s lodí.


Mohlo by vás zajímat: Za jakých podmínek může lékař zveřejnit fotografie svých pacientů?


Rada poukázala na to, že kdyby bylo takové hodnocení provedeno, tak mohly být podniknuty kroky ke snížení rizika a možná i zabráněno zmíněné tragické události. V rámci vlastního hodnocení Rada zjistila, že Key Bridge byl nad hranicí přijatelného rizika u významných mostů. Rada dále varovala, že mnohé z „národních“ mostů mohou být nad akceptovatelnou úrovní rizika, i když se nedomnívá, že jim bezprostředně hrozí zřícení.

Tato stanoviska jsou obsažena ve zprávě, která je součástí vyšetřování příčin zřízení sledovaného mostu. Je v ní například konkrétně uvedeno, že u mostu Key Bridge byla 30krát překonána hranice akceptovatelného rizika pro významné či kritické mosty, a to podle pokynů stanovených pracovníky Americké asociace pro státní silnice a přepravu (dále jen „asociace“).

Problém je v tom, že Rada od doby zřícení sledovaného mostu identifikovala 68 mostů, které byly navrženy před rokem 1991, kdy výše uvedená asociace vypracovala dané pokyny, a které nemají aktuální hodnocení zranitelnosti podle jejích kalkulací. Rada ale nemůže nařídit vlastníkům těchto mostů provést hodnocení, jelikož Federální správa silnic to požaduje u nových mostů od roku 1994, takže vydala jen doporučení.


Mohlo by vás zajímat: Bence Holló je nový prezident Maďarské asociace pojišťoven


V článku zveřejněném časopisem Insurance Journal není ani zmínka o případných dopadech zřícení mostu na pojišťovny, i když nějaké nároky mohly být vzneseny například z titulu přerušení provozu nebo vzhledem k usmrcení šesti stavebních dělníků, kteří pracovali v době kolize na mostě. Ví se jen, že Ministerstvo spravedlnosti USA uplatnilo v říjnu 2024 nároky proti vlastníkovi lodi Dali a jejímu provozovateli ve výši 103 mil. USD. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články