Současná krize je krizí managementu a přístupu k hodnotám (2)


			Současná krize je krizí managementu a přístupu k hodnotám (2)
10.3.2009 Pojistný trh

Dnes zveřejňujeme druhou část rozhovoru s generálním ředitelem společnosti Aon Stach Česká republika spol. s r.o. Miroslavem Matochou.

V rozhovoru otevřeně zaznívá, že mnoho firem řídí lidé, kteří jsou přesvědčeni, že jsou profesionální manažeři... Ve své funkci se však chovají zcela nezodpovědně.

*Jak vůbec velcí klienti přistupují k rizikům? Investují do risk managementu?

Obecné povědomí se sice zlepšuje, ale jde to stále velmi pomalu. Z organizačního řádu těchto firem lze zjistit, jak mají postavený risk management a zda ho vůbec mají. A jakou roli hraje v hierarchii firmy.

Myslím si, že po nějakou dobu bude tato oblast vyčleněna jen velkým firmám. Jde o firmy určité velikosti a také ty, které si uvědomují, co všechno jim hrozí.

*Co v současné době trápí pojišťovací makléře?

Řada klientů se stále chová velmi oportunisticky a to je špatně. To znamená, že se na pojištění stále dívají jen z hlediska ceny a když někdo z našich konkurentů přijde s cenou, která ani nemusí být výrazně nižší, tak klient změní makléře.

Ve své praxi jsme zažili i to, že po škodách, kdy pojišťovna vyplatila velké škody, klient neváhal vyměnit pojistitele a to i v případě, že cenová nabídka konkurence byla jen o málo nižší. To se ve slušném světě nedělá. Řadě klientů stále chybí schopnost navázat s makléřem dlouhodobý vztah, aby makléř skutečně poznal jeho potřeby.

Druhou věcí je nekalé chování konkurence. Existuje sice kodex etiky pojišťovacího makléře, praktiky některých kolegů jsou ale v rozporu s tímto kodexem. A vymahatelnost těchto věcí je téměř nulová. S tím by bylo dobré něco udělat. Máme snahu, aby se věci dělaly transparentně a čistě. Jako americká firma máme velmi přísná pravidla co můžeme dělat a co ne, navíc jsem přesvědčen, že takových firem jako jsme my bude stále přibývat.

Věřím, že legislativa v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví se bude přibližovat americkým standardům. Část ekonomických subjektů, která se bude muset těmito pravidly řídit, bude určitě stále větší. A to, co se teď děje, povede určitě ke zpřísnění dohledu nad finančním sektorem obecně. Jakékoliv korupční a nekalé jednání tedy bude hrát stále menší a menší roli.

*Je nezbytné, aby se regulace zase o něco zvýšila? Kritici tvrdí, že impuls musí vycházet ze společností samotných a jakákoliv regulace je jen proto, aby ji bylo možné obejít.

To je diskuse, která jde nad rámec našeho rozhovoru. Hodně problémů je podle mne spojených s tím, jací lidé se dostali do vedení podniků. Velmi často jde o lidi bez znalostí v dané oblasti, bez životních zkušeností a tím pádem často i s velmi oslabeným sociálním cítěním. Jde o globálnější problém, jak byla v posledních deseti, patnácti letech řízena řada velkých, ale i středních firem.

Mnoho firem řídí lidé, kteří si myslí, že jsou profesionální manažeři. A řídit mohou cokoliv: dnes pojišťovnu, zítra výrobu aut, třetí den výrobu mléka. Navíc jsou hodnoceni za krátkodobé výsledky. Naprostá většina firem, která na tom vybudovala svoji strategii má dnes problémy, které mohou vést až ke krachu. Takové firmy sice mohou být krátkodobě úspěšné, ale z dlouhodobého hlediska je musí takový přístup poškodit nebo zcela zničit.

Tito manažeři pak dokáží nakoupit pro firmu finanční produkty, kterým třeba vůbec nerozumí. Chovají se nezodpovědně protože vědí, že se po nich chce rychlý zisk a krátkodobý výsledek. Ví také, že ve své funkci budou krátce a za tři roky už budou ve zcela jiné firmě, možná i v jiném oboru. Jsem přesvědčen, že současná krize je krizí managementu a přístupu k hodnotám vůbec.

*Závěrem prozraďte, jaké budou vaše hospodářské výsledky za rok 2008.

Výsledkově jsme dopadli dobře. Zprostředkovali jsme pojistné za cca 1,750 miliardy Kč, což je sice méně než za rok 2007, ale v průběhu roku 2008 se významně změnila struktura naší skupiny a některé společnosti už nejsou součástí této skupiny. Podařilo se nám ale naplnit a překročit plán tvorby zisku.S výsledky jsem proto spokojen, i když jsem ovlivnil jen posledních pět měsíců.

Náš plán pro rok 2009 je poměrně ambiciózní a my na něm pořád trváme. Myslíme si, že se dá naplnit, ale bude to těžší, než jsme si původně mysleli. Největší riziko je samozřejmě v tom, že řada našich klientů omezí své rozvojové plány, takže ať už to budou stavebně montážní pojistky nebo projekty ve veřejném sektoru, to vše nás může ovlivnit. Nevíme také, jaká bude ochota firem dál sjednávat pro své zaměstnance zaměstnanecké benefity. 

Ale po prvních dvou měsících letošního roku se nám zdá, že situace by přece jen nemusela být tak vážná.

Děkuji  Vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články