Technika je nebezpečnější než alkohol za volantem


			Technika je nebezpečnější než alkohol za volantem
9.12.2016 Pojistný trh

V rámci své nové dopravní a bezpečnostní studie dospěla německá Allianz k závěru, že „rozptylování za volatem“ z důvodu rostoucí technizace je značně nebezpečnější než alkohol za volantem. V důsledku tohoto zjištění požaduje Allianz deaktivaci zadávání cílových údajů do navigačních přístrojů během jízdy, harmonizaci technických přístrojů ve vozidle a povinné tovární zabudování nouzového brzdného systému.

Je technika za volantem nebezpečnější než alkohol za volantem? Jednoznačně ano odpovídá na tuto otázku druhá studie „Rozptylování za volantem“, kterou pojišťovací koncern Allianz představil po pěti letech, v plně aktualizované verzi, dne 29. listopadu 2016 v technickém centru Allianz. Prezentované údaje totiž mluví jasnou řečí.

V roce 2015 došlo v Německu celkem k 2,5 mil. dopravním nehodám, což představuje nárůst o 4,6 % oproti roku 2014. Při nich zahynulo 3400 osob. Již dvakrát po sobě se počet mrtvých na komunikacích zvýšil (tj. v roce 2014 i 2015), čímž se politicky stanovený cíl – snížit počet obětí v EU do roku 2020 na polovinu – stává dosti nereálným.

Spolková vláda chce sice rozšířit tzv. „handy – program“, týkající se používání mobilních telefonů za jízdy, o tablety, ale současně výrobci zabudovávají do vozidel stále více „vlastností“ (prvků), které jsou pořád komplexnější. Jejich obsluha je často značně rozdílná a tím narůstá nebezpečí rozptýlení řidiče a následné kolize. Kvóta odhalení alkoholu policií během jízdy je 1 : 600, ale v případě telefonování za jízdy jen 1 : 3400.

Kdyby byly, jak Allianz v důsledku svých zjištění požaduje, různé zadávací funkce během jízdy zablokovány, zabudované přístroje, jako je navigace, harmonizovány a nouzové brzdné systémy, volací a jiné systémy do auta povinně namontovány, dalo by se zabránit asi třetině všech dopravních nehod. Allianz upozorňuje, že ve střednědobém horizontu lze počítat s dalším doplňováním techniky do vozidel, přičemž některé fukce dnes ještě ani neznáme. Jejím hlavním cílem je, aby se nesledoval jen alkohol za volantem, ale aby se lidé stali citlivějšími také k takovým příčinám dopravních nehod jako je „rozptylování“ se za volantem. Pro dokreslení závěrů Allianz lze uvést, že například používání mobilního telefonu se řadí nyní v Německu k hlavním přičinám dopravních nehod. V roce 2014 v Severním Porýní-Vestfálsku jimi byla nepřiměřená rychlost, používání mobilního telefonu za jízdy, nepřipoutání se bezpečnostním pásem a alkohol. Tedy „handy“ je již nebezpečnější než alkohol za volantem.

Foto:© Can Stock Photo / AndreyPopov

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články