Tomáš Síkora: ZDPZ je šance, jak zvýšit prestiž pojišťovnictví


			Tomáš Síkora: ZDPZ je šance, jak zvýšit prestiž pojišťovnictví

Jaký byl průběh uplynulého roku optikou pojistného trhu a jaké budou klíčové momenty roku 2019? V dnešním zamyšlení představí své postřehy Tomáš Síkora, ředitel společnosti CreaSoft, která se specializuje na IT řešení a služby pro distributory finančních produktů.

Zatímco rok byl 2018 v pojišťovnictví a distribuci výrazně poznamenán dvěma legislativními vrcholy – nařízením GDPR a novým zákonem o distribuci pojištění a zajištění (ZDPZ), který implementuje evropskou směrnici IDD, v letošním roce nás snad žádná zásadnější legislativní novinka nečeká.

A to je myslím dobře. Po letech neustálých změn a lobbingových aktivit je potřeba, aby bylo více klidu „na zažití“. Konečně se jednotliví aktéři trhu budou snad moci více věnovat aplikaci práva do praxe, vyhodnocování jeho dopadů a také novým rozvojovým projektům.

Z našich aktuálních zkušeností je jasně patrné, že mnohé instituce z řad především samostatných zprostředkovatelů ještě nezvládly plně implementovat všechny procesy a požadavky GDPR, a již musí řešit dopady do činnosti spojené se zákonem o distribuci pojištění. Jeho implementace do praxe je bezesporu hlavní úkol roku 2019 pro pojišťovnictví i distribuci.


Mohlo by vás zajímat: Investiční příběhy roku 2018. Kam nasměrovat pozornost letos?


A pak je tu fenomén a výzva zároveň – digitalizace distribuce. Ta je sama determinována novými legislativními požadavky i nároky na řídicí kontrolní systém a samozřejmě i obchodními a ekonomickými důvody samotných hráčů na trhu. Jen ten, kdo bude efektivně procesy digitalizovat, propojovat datové zdroje a využívat nástroje pro větší kvalitu a transparentnost poskytovaných služeb, má na trhu budoucnost. 

Zní to jako klišé a kdekdo o tom hovoří, ale celková úroveň digitalizace distribuce pojistného trhu není bohužel zdaleka ještě optimální. Mnoho složitých a náročných požadavků nové legislativy však lze už dnes řešit softwarovými nástroji.

Osobně jsem rovněž v očekávání, jak se finálně naplní předpovědi o „pročištění“ registru zprostředkovatelů, kam doposud noví přibývali, aniž by ubývali ti, kteří již činnost nevykonávají. Není otázka, zda se díky vyšším nárokům na odbornou způsobilost, vzdělávání a přísnější proces ochrany spotřebitele sníží počet samostatných a vázaných zprostředkovatelů, ale na kolik subjektů toto číslo klesne. Za mě to bude odhadem v roce 2020 kolem 50 000 subjektů.


Mohlo by vás zajímat: Revize Solventnosti II standardního modelu 2018


I když se loňský ZDPZ rodil dlouho a není bez chyb, věřím, že bude mít v čase pozitivní dopad na trh. Jednoznačně staví kvalitativní bariéry vstupu na trh, zvyšuje standardy a požadavky na transparentnost pojistných produktů a také systémově snižuje prostor pro netransparentní nebo zavádějící způsob prodeje pojistných produktů.

Ne každý se s tím v praxi popasuje a už vůbec to není levné. Ale koneckonců na trhu poměrně sofistikovaných a často dlouhodobých finančních produktů, kam pojistky bezesporu patří, jsou zvýšené nároky jak na pojišťovny, tak na především na distributory v zájmu nejen spotřebitelů, ale i celého trhu.  Dává to prostor pro zvýšení prestiže oboru, což je i mým dlouholetým přáním!

Tomáš Síkora
CEO společnosti CreaSoft

Zdroj: oPojištění.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články