Zmíněná studie[1] je založena na dotazování 19 vedoucích pracovníků ze stejného počtu pojišťovacích podniků v regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika). Jejím cílem je ukázat, jak jsou tyto podniky připraveny na zásadní transformaci. Dotazování ukázalo, že pouze 3 pojišťovací podniky z celkových 19 zavedly funkci ředitele pro transformaci, který by měl příslušné procesy řídit. Proto museli být dotazováni i provozní ředitelé. Kromě toho zásadním výstupem ze studie je zjištění, že jen málo podniků, což stojí za pozornost, je skutečně připraveno, aby realizovalo změnu.
Mohlo by vás zajímat: Vlog Petra Zámečníka: Co bylo příčinou finanční krize v roce 2008
Transformace musí stát na více pilířích
Pokud jde o problémy, jimž pojišťovnictví nyní čelí – špatný vývoj týkající se tvorby hodnoty a velké poruchy či zlomy na základě rychlé digitalizace, např. v oblasti umělé inteligence – mnohé podniky pociťují, že jsou tlačeny k ještě rychlejší transformaci. K tomu se přidávají takové faktory jako jsou měnící se očekávání klientů, nedostatek odborníků a pokračující tržní konsolidace.
Rychlé změny v podnicích jsou ovšem podle autorů studie ztěžovány tím, že jsou často používané systémy zastaralé, struktury pevně ukotvené a regulatorní požadavky náročné. K tomu se přidává to, že od pojišťoven se očekává stabilita, což ve vazbě na transformaci je možné často pouze obtížně dodržet.
Na základě získaných poznatků vymezili autoři studie následující čtyři pilíře, na nichž by měla stát úspěšná transformace:
- restrukturalizace pracovních sil,
- technologická modernizace,
- vyvážené nasazení obchodu,
- strategické růstové iniciativy.
Zaměření na modernizaci
Právě technologická modernizace je pokládána za klíčový faktor. 79 % dotázaných podniků dává prioritu migraci dat do cloudu a nasazení umělé inteligence k automatizaci procesů. Kromě zvýšení efektivnosti činností se pozornost soustřeďuje na nové technologie jako je blockchain a partnerství s InsurTechs, a to za účelem zvýšení transparentnosti, splnění očekávání klientů a odlišení se vůči konkurenci.
Ze studie dále vyplynulo, že 63 % pojišťoven se již snaží o standardní digitální interakce s klienty s vysokým stupněm samoobslužných činností, aby reagovaly na požadavky trhu a současně podpořily upselling[2] a crossselling.
Digitalizace, pokud jde o celkový obraz, je ale ještě u většiny pojišťoven „staveniště“. 15 z 19 dotázaných podniků totiž sdělilo, že se momentálně ještě zabývají modernizací svých IT systémů, které jsou zčásti v provozu již desetiletí. Přitom pouze údržba starých systémů spolkne velkou část jejich rozpočtů na IT. Autoři studie jsou v této věci názoru, že pojišťovací sektor, co se týče transformace, se musí zaměřit, aby byl dlouhodobě úspěšný, „vlastně jako vždy“, na dvojí cíl či zaměření, a to na inovace a stabilitu.
Mohlo by vás zajímat: Gallagher: AI jako zázračný nástroj, nebo skrytá hrozba pro firmy?
Tržní konsolidace je slabým místem pro malé podniky
Podle společnosti Strategy& probíhá už mnoho let na evropském pojistném trhu z důvodu zvýšení efektivnosti a získání potřebné velikosti ve zvýšené míře konsolidace, a to jak u pojišťovacích podniků, tak makléřských podniků. V celé EU vzrostl v roce 2022 objem (resp. hodnota) fúzí a akvizic v sektoru makléřských firem o 24 %, přičemž zhruba dvě třetiny transakcí byly podporovány soukromým kapitálem.
I když konsolidace nabízí možnosti pro růst a investice, tak může také příliv soukromého kapitálu k získání účastí skrývat určitá rizika. Obzvláště menší podniky se dostávají častěji pod tlak. Platí zde, že kdo nic neudělá, může být konkurencí vyšachován a buď zakoupen nebo dokonce vytlačen z trhu.
Flexibilita jako vlastnost slibující úspěch
Autoři studie nahlížejí na flexibilitu jako na centrální vlastnost, která musí být na základě transformace dosažena. Existuje řada oblastí, kde může flexibilita přinést výhody. K nim patří např. účinnost procesů, hodnota produktu a klientský zážitek. Jako nástroje lze použít modernizaci IT, úplnou digitalizaci procesů a také agilní osazenstvo s kladným vztahem k technologiím.
[1] PwC“ je síť poradenských společností PricewaterhouseCoopers International Limited, z nichž každá je samostatným a nezávislým právním subjektem. PwC Česká republika spadá do celosvětové sítě firem PwC jako součást tzv. CEE regionu střední a východní Evropy. Společnost PwC poskytuje auditorské, daňové a poradenské služby veřejným i soukromým organizacím v různých průmyslových odvětvích. Viz např. https:// www.pwc.com/gx/en/about.html
[2] Upselling (z angličtiny, česky doslova prodej nahoru) je jedna z technik prodeje a marketingu, při které prodejce pobízí zákazníky např. ke koupi dražší verze zboží nebo služby. Podobnou technikou je cross-selling („křížový prodej“), který láká zákazníky k prodeji souvisejícího zboží (např. pomocí slev) nebo doplňkových služeb. V praxi marketéři využívají kombinaci těchto dvou technik.
Komentáře
Přidat komentář