VIG: Mladí lidé mají obrovské mezery ve vnímání rizik


			VIG: Mladí lidé mají obrovské mezery ve vnímání rizik

Studie zadaná Vienna Insurance Group (VIG) ukázala, že mladí lidé jsou přirozeně více náchylní k riskování a méně se obávají negativních dopadů a životních rizik. VIG se systematicky zaměřuje na posílení povědomí o rizicích a prevenci rizik mezi mladými lidmi.

VIG se v rámci svých aktivit v oblasti sociální udržitelnosti soustředí na finanční gramotnost a ve spolupráci se svými regionálními společnostmi zavádí opatření k zvýšení povědomí o rizicích. Základem této práce je reprezentativní studie provedená společností Gallup International, která empiricky zkoumala vnímání rizik v oblastech zdraví, ztráty schopnosti pracovat, úrazů z vlastní neopatrnosti, rizik spojených s bydlením a kybernetické kriminality. Studie byla provedena v devíti zemích v roce 2023 a výsledky pro věkovou skupinu 18–29 let byly analyzovány zvlášť.


Mohlo by vás zajímat: Roman Juráš: Eliminace podpojištění je pro stabilitu trhu zásadní


Mladí lidé chtějí žít, ne trávit čas zvažováním všech pro a proti

80 % dotázaných v cílové skupině nemělo žádné nebo jen velmi malé povědomí o rizicích, na která se studie zaměřila. Mladí lidé a mladí dospělí mají malé nebo žádné zkušenosti s řešením rizik a jsou od přírody méně opatrní. To vede k tomu, že mnohem méně věří, že by je rizikové faktory mohly postihnout, a mnohem více spoléhají na štěstí. Například jen 61 % souhlasilo s tvrzením „Jsem opatrný/á a snažím se chránit před riziky". Mladí lidé a mladí dospělí jsou obzvláště zranitelnou skupinou, pokud jde o rizika dnešního světa. Nacházejí se v náročné životní fázi a kvůli omezeným zkušenostem si ještě nejsou zcela jistí sami sebou.

„Studie ukázala, že mladí lidé jsou mnohem více zasaženi potenciálními rizikovými situacemi než starší spoluobčané. Považují se za mnohem méně schopné vypořádat se s riziky, když nastanou. Tato nejistota může vést k impulzivnímu, neefektivnímu rozhodování, které může negativně ovlivnit jejich současnou i budoucí finanční situaci," uvedl Hartwig Löger, generální ředitel Vienna Insurance Group.

Mladí lidé čelí specifickým výzvám

Věková skupina 18–29 let se kromě této nedostatečné sebedůvěry potýká s řadou dalších problémů. To potvrzují i výsledky studie. Ačkoli 74 % respondentů v této věkové skupině uvedlo, že jsou většinou šťastní. Přesto daleko více než starší respondenti hlásili úzkosti, nedostatek sebevědomí a vtíravé negativní myšlenky. „Průzkumy také potvrdily, že mladí lidé vnímají svou životní situaci celkově jako velmi náročnou. Jejich očekávání do budoucna jsou utlumena a jejich potřeba podpory v posledních letech výrazně vzrostla. Podle mého názoru současné problémy, jako je změna klimatu, recese a společensko-politická pnutí znamenají, že mladší generace bude čelit novým výzvám, pokud jde o schopnost činit informovaná rozhodnutí. Z toho pak plyne jejich celková nejistota," pokračoval Hartwig Löger.


Mohlo by vás zajímat: Rastislav Havran: Klíčový problém trhu? Podpojištěné a nepojištěné domy


Zkreslená očekávání ohledně zajištění od státu

Mladí lidé by se také měli soustředit na zvýšení finanční gramotnosti, protože většina dotázaných v této věkové skupině věří a také očekává, že stát za ně zaplatí následky jakýchkoliv škodních událostí vzniklých ze současných rizik. Podíl mladých lidí spoléhajících na státní pomoc v případě ztráty nebo zranění je nejvyšší v Rakousku (65 %), následuje Slovensko (62 %). „Čím větší jsou očekávané následky, tím vyšší je i očekávání, že stát rychle a dostatečně zasáhne. Tento předpoklad však naprosto vůbec neodpovídá realitě. Například v Rakousku stát vůbec nepřispívá na náklady trvalých následků během nehody při rekreaci. A kdokoli, kdo se v mladém věku stane neschopným práce, dostane kvůli jen velmi omezené státní dávky," dodal Hartwig Löger o zkreslených představách mladých lidí o zajištění od státu.

Nedostatek znalostí není problémem souvisejícím s věkem

58 % dotázaných v této věkové skupině také projevilo zájem o poradenství ohledně nezbytných opatření, které souvisí životním cyklem. Mají malé znalosti potřebné k úspěšnému zvládnutí své vlastní budoucnosti. To však podle studie souvisí s nedostatkem finančních znalostí v celé populaci. Výsledky ukazují, že až 80 % lidí ve věku 18–29 let se považuje za osoby s nízkými až průměrnými finančními znalostmi. Stejně to pak vnímá 70 % lidí ve věku 30–65. „Nedostatek finančních znalostí nevypadá jako problém, který by souvisel s věkem. Spíše jde o problémem se vzdělávacími systémy. Finanční znalosti a vnímání rizik by měly být součástí základního učiva ve vzdělávacích institucích,“ řekl Hartwig Löger.

Iniciativy společností VIG

VIG již začala řešit úkol sdílení znalostí a vzdělávání ve spolupráci se školami a univerzitami a podporuje aktivity v rámci skupiny zaměřené na zvyšování finanční gramotnosti. Například řada pojišťovacích odborníků ze společností VIG působí jako přednášející, mentoři a vzdělavatelé na školách a univerzitách. Na těchto iniciativách se podílejí mimo jiné rumunské společnosti VIG Omniasig a BCR Asigurări de Viață, a také Wiener osiguranje v Chorvatsku, která podporuje i "Týden finanční gramotnosti" na Ekonomické fakultě univerzity v Záhřebu. Rumunská společnost Asirom spolupracuje s organizací "Junior Achievement", která se zaměřuje na studenty, kteří potřebují pochopit roli peněz v každodenním životě a činit rozumná rozhodnutí o svých financích s ohledem na možná rizika.

Svou úspěšnou iniciativou #frausorgtvor se VIG Wiener Städtische věnuje ženám a jejich individuálním důchodovým potřebám, a to s ohledem na rozdíl v důchodech mezi muži a ženami. Union v Maďarsku podporuje vzdělávací program vedený Maďarskou asociací pojišťoven, který pomocí herních prvků upozorňuje na životní rizika pro mladé cílové skupiny. Komunálna poisťovňa na Slovensku vytváří videa zobrazující reálné situace, se kterými se člověk může setkat. Hlavním způsobem komunikace s mladou cílovou skupinou jsou pak sociální média.


Mohlo by vás zajímat: Michal Řezníček: Klienti chtějí řešení od A až do Z. V Directu nám to dává smysl


O studii

V roce 2023 zadala Vienna Insurance Group společnosti Gallup International provedení reprezentativního průzkumu povědomí o rizicích v devíti zemích, ve kterých VIG působí. Věková skupina: 18–65 let. Výsledky pro věkovou skupinu 18–29 let byly analyzovány samostatně. Vzorek: celkem 9 000 lidí (včetně 2 081 ve věku 18–29 let) v devíti zemích střední a východní Evropy (Rakousko, Bulharsko, Chorvatsko, Česká republika, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Srbsko a Slovensko). K posouzení finanční gramotnosti byla použita následující rizika: nemoci a nehody s vážnými následky, pracovní neschopnost, poškození obytných nemovitostí, nehody zaviněné vlastní neopatrností a kybernetická kriminalita. Metoda sběru dat: kombinace online dotazování a telefonických rozhovorů.

Více informací ZDE

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články