Pokud se zaměříme na pojišťovny, které jsou členy Slovenské asociace pojistitelů (SLASPO), je třeba si všimnout značného rozporu mezi těmito dvěma zdroji. Podle SLASPO dosáhl slovenský trh ve sledovaném období celkové úrovně předepsaného pojistného 1,61 miliardy EUR, což optikou této metodiky znamená meziroční nárůst o 7,15 %. Bezmála 2/3 objemu připadají na neživotní odvětví; životní segment je zastoupen necelými 36 % z této částky.
Důvodem výrazného rozdílu je jiný způsob vykazování, protože statistiky NBS odrážejí pouze obchodní výsledky dosažené pojišťovnami s licencí na Slovensku, přičemž se nebere v úvahu zahraniční pobočky působící na principech FOS/FOE (formy přeshraniční činnosti pojišťoven v rámci jednotného trhu EU podle zásady volného pohybu služeb a usazování).
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2024 na Slovensku dle oPoisteni.sk
Podle statistik NBS činila pojistná plnění vyplacená slovenskými pojišťovnami 589,5 milionu EUR, meziročně o 3,96 % více. Nejvýraznější meziroční změnou je nárůst týkající se vyplacených pojistných událostí u pojištění motorových vozidel (+13,8 %), a to zejména u povinného ručení (meziročně o 25,3 % více). Z velké části je zvýšení zapříčiněno škodní inflací, obzvláště navýšením hodinových sazeb v autoservisech. Pokračoval tak trend sledovaný už v loňském roce a v prvním kvartálu 2025, kdy se podobný pohyb výplat směrem vzhůru týkal i segmentu majetkových škod.
Podle analytičky pojistného trhu ze společnosti Simplea Tünde Ďuričekové rok 2025 zatím potvrzuje, že přístup klientů k pojištění se na Slovensku výrazně mění. „Pojištění si chtějí přizpůsobit na míru, očekávají digitální uzavírání smluv, okamžitou dostupnost informací a rychlé vyřízení pojistných událostí. Roste povědomí o výlukách, pojistných částkách a rizicích. Klienti stále častěji chápou pojištění jako nástroj finanční ochrany, nikoli jen jako povinnost.“ Stoupá zájem o rizikové životní pojištění, stejně jako poptávka po produktech, které klientům aktivně pomáhají předcházet škodám – například prostřednictvím chytrých technologií a notifikací.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Volby 2025 a co na to finsektor?
V druhé polovině roku odborníci očekávají další tlak na ceny pojištění, zejména v důsledku častějších škodních událostí a rostoucích cen oprav či materiálů. „Klienti by si měli dát pozor na zastaralé pojistné smlouvy a riziko podpojištění, zejména u majetku a domácností,“ upozorňuje Ďuričeková.
Komentáře
Přidat komentář