Česká asociace pojišťoven zveřejnila podrobné výsledky českého pojistného trhu za první čtvrtletí 2009. Redakce oPojištění.cz analyzuje jednotlivé segmenty trhu. Prvním je povinné ručení, které představuje více než třetinu (34,1%) volného trhu neživotního pojištění.
Celkový předpis pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzv. „povinné ručení“) činil 7 203,6 mil Kč, což bylo o 75,8 mil Kč méně než ve stejném období roku 2008. Celý trh tedy poklesl o 1 % . Pravděpodobně se tak projevil výrazný propad prodeje nových vozidel firmám způsobený očekávanou změnou zákona o DPH.
Výrazně se změnily podíly jednotlivých pojišťoven. Česká pojišťovna je sice stále s velkým náskokem největším pojistitelem v této oblasti (2 364 mil a 32,8% trhu) ovšem její tržní podíl klesl o výrazných 8,9%, nominálně poklesl předpis o 259,4 mil Kč. Kooperativa, druhá největší pojišťovna (1 692 mil Kč, 23,5% trhu) také výrazně ztratila (-115,2 mil Kč) – její tržní podíl se snížil o 5,4%.
Jednoznačným vítězem prvního čtvrtletí je rozhodně Česká podnikatelská pojišťovna, která se dostala dokonce na celkové třetí místo, před dlouholetou trojku trhu, kterou byla Allianz pojišťovna. S nárůstem 145 mil Kč proti roku 2008 a celkovým předpisem 824,5 mil Kč dosáhla zvýšení svého tržního podílu o 22,6% (!!!). ČPP tak více než vyrovnala ztrátu Kooperativy, své sesterské pojišťovny ze skupiny Vienna Insurance Group.
Další pojišťovnou, která ztratila svůj tržní podíl, i když spíše symbolicky (-1,5%, a -18,7 mil Kč) je Allianz s předpisem 725,3 mil Kč. V těsném závěsu je pak Generali, jež naopak posílila téměř o 40 mil na 691,2 mil (tržní podíl vzrostl o 7,2%). Pokud by se druhé čtvrtletí vyvíjelo obdobně, mohla by Generali také přeskočit Allianz a dostat se na čtvrtou pozici.
Ostatní pojišťovny vesměs drobně posílily, přičemž nárůst tržního podílu měla z celého trhu vůbec nejvyšší TRIGLAV pojišťovna (+24,6%), nominální růst 29,1 mil Kč a s celkovým předpisem 154,1 mil zaujala osmé místo na trhu. Z nuly vstupovaly do odvětví povinného ručení Hasičská vzájemná pojišťovna (24,1 mil), AXA (21,8 mil), Slavia pojišťovna (14,1 mil) a MAXIMA (5,3 mil).
Celkově se tedy trh povinného ručení na začátku roku 2009 významně rozšířil o 4 nové pojišťovny, naopak Dolnorakouská pojišťovna oznámila odchod z českého trhu, když se jí zřejmě nepodařilo dosáhnout výraznějšího úspěchu. Druhým významným prvkem je ztráta tržního podílu obou největších pojišťoven a tedy snížení koncetrace trhu.
Nejvýznamnější zprávou je samozřejmě celkový pokles trhu povinného ručení, i když je možné předpokládat, že vlivem oživení prodeje vozidel dojde ve druhém čtvrtletí ke změně negativního vývoje.
Zdroj: redakce oPojištění.cz
Komentáře
Přidat komentář