Teď se dostáváme k poněkud choulostivějším věcem. Tou první je předpokládaná hodnota veřejné zakázky, respektive cena služby pojišťovacího zprostředkovatele. Tou další je tolik diskutovaná podjatost makléře.
„Hodnota veřejné zakázky je daná tím, kolik peněz obdrží vítěz v souvislosti s touto zakázkou. V případě, že se jedná o smlouvu na dobu určitou, jde o částku, kterou dotyčný obdrží za celou dobu trvání smlouvy. Pokud jde o smlouvu na dobu neurčitou, částka se počítá za 48 měsíců trvání smlouvy," vysvětlil Mgr. Ing. Pavel Kejla z advokátní kanceláře Kotrlík Bourgeault Andruško.
V případě pojišťovacího zprostředkovatele jsou odměnou veškeré částky pojistného, suma provizí i jiných odměn (např. za poradenské služby).
Jsou služby makléře zdarma?
Velmi často se stává, že odměna pro pojišťovacího zprostředkovatele je hrazena pojišťovnou. Proto se řada zadavatelů domnívá, že tyto služby jsou zdarma a tak k tomu také přistupuje i v zadávacích řízeních.
„Tento přístup je dle mého názoru nesprávný. O žádnou bezplatnost se nejedná a nezáleží na tom, zda je makléř placen pojišťovnou nebo zadavatelem. Zadavatel musí rozhodnout o tom, jaká je hodnota služby, a pokud tato částka překročí 2 milióny korun, je třeba uvažovat o zadávacím řízení ve dvou stupních. První zadávací řízení musí výbrat pojišťovacího zprostředkovatele, ten poté vybírá pojišťovací služby," vysvětlil Kejla.
Doporučil i v případě malých zakázek aplikovat zadávací řízení, protože v současné době jde o jediný bezpečný způsob.
Fingovaná bezplatnost
Současná špatná praxe: Zakázka je vyhlášena jako bezplatná (takovou veřejnou zakázku například organizovalo město Opava). Ve skutečnosti se jednalo o „fingovanou bezplatnost“, protože pochopitelně šlo o úplatnou záležitost.
Nabídky se posuzovaly z hlediska „ekonomické výhodnosti“, což bylo číslo ničím nepodložené, protože o žádné výhodnosti nebylo možné hovořit.
„Pokud je makléř hrazen pojišťovnou, znemožňuje mu to navíc účastnit se dalšího řízení, kde by měl asistovat zadavateli. Sám sebe vyřazuje, nemůže být nepodjatý, protože je placen tím, koho vybírá. Má logicky tendenci vybrat někoho, u koho má největší provizi," vysvětlil Pavel Kejla. "Tento postup by se neměl používat."
Navíc je taková praxe v rozporu se zákonem. „Takto provedená zadávací řízení jsou podle mého názoru neplatná,“ konstatoval Kejla.
Správný postup
"Příkladem je zadávací řízení Městské části Praha 2. Šlo o veřejnou zakázku malého rozsahu – na služby pojišťovacího makléře. Bylo jasně deklarováno, že pojišťovací makléř bude přímo hrazen zadavatelem. Jednotliví uchazeči podávali nabídky, kde kritériem hodnocení byla výše ceny služby. Tou byla odměna, kterou uchazeči obdrží. Makléři nic nedostávají od pojišťovny a soutěží o svůj honorář, který nabízejí v absolutní částce," shrnul Kejla.
Absolutní hodnota je navíc lepší, než procenta.
Když se otevřou obálky, je vidět, že jeden makléř požaduje milión korun, další 800 000 korun, jiný 500 000 Kč Takže musí zvítězit ten, který nabízí nejnižší cenu.
Provize od pojišťovny se vyloučí povinnou podmínkou, že makléř nebude hrazen pojišťovnou, ale zadavatelem.
„Pokud chcete někomu poskytovat služby, měl by vás dotyčný také platit! To ovšem platí jen v případě veřejných zakázek, tedy pro státní sektor. Je to ochrana proti tomu, aby nedošlo k neefektivnímu využívání státních prostředků,“ vysvětlil Kejla.
V soukromém sektoru platí pravidlo, že makléři si pojišťovny vybírají mimo jiné i podle výše provize.
Ve veřejném sektoru má být makléř placen tím, koho zastupuje. Zákon nedovoluje, aby makléře platil někdo jiný. To je základní princip veřejných soutěží. Není možné, aby makléř zastupoval zadavatele v okamžiku, kdy může mít protichůdné zájmy (konkrétně zájem o nejvyšší možnou výši provize od pojišťovny). V případě, kdy si makléř neuvědomí vlastní podjatost, stává se výběrové řízení neplatným.
Pojišťovny, které se zúčastnily semináře, potvrdily, že pro ně není problémem nabízet cenu, jejíž součástí není provize pro makléře.
Jednalo se o Generali, ČSOB Pojišťovnu, Triglav a Kooperativu.
Dagmar Šístková
Komentáře
Přidat komentář