Prvním důvodem je to, že se maloobchodní prodej nerovná osobní spotřebě. Ve skutečnosti nejsou maloobchodní prodeje správným ukazatelem konzumního chování spotřebitelů. Činí pouze okolo
45 % osobní spotřeby, zbytek tvoří především náklady spojené s bydlením a služby. Právě ty (přibližně 25 %) budou v současné krizi nepoměrně více zasaženy, protože „sociální výdaje“ čeká další pokles z důvodu přetrvávajících obav z nákazy. Lepším měřítkem pro vyhlídky osobní spotřeby je proto důvěra spotřebitelů, která se však stále nachází v úpadku, pod dlouhodobým průměrem napříč všemi evropskými ekonomikami. Řada spotřebitelů navíc začala výrazně šetřit.
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2019 v Česku dle oPojištění.cz
Dále, výrazné oživení maloobchodu podpořila zvýšená poptávka po zboží dlouhodobé spotřeby, která však pravděpodobně nebude déle přetrvávat. Například bytové vybavení a zboží určené pro rekreaci
a kulturu dokázalo ve druhém čtvrtletí krizi odolat, protože spotřebitelé v povinné karanténě více utráceli za zvelebování domácností a zahrad, případně za vybavení domácí kanceláře. Výdaje za tento typ zboží však úzce souvisí s aktuálním ekonomickým cyklem, a je proto nepravděpodobné, že zůstane imunní vůči poklesu způsobenému pandemií i nadále. Tento předpoklad se projeví především
v případě, že nezaměstnanost v příštích měsících dále poroste z důvodu postupného ukončování systémů podpor příjmů, a očekává se také nárůst insolvence. Ve skutečnosti je načase připustit, že
i bez nástupu druhé nákazové vlny koronaviru se spotřebitelská křivka ve tvaru písmene V ukáže být
v maloobchodním prodeji pouze první částí oživující ekonomické křivky ve tvaru W.
Mohlo by vás zajímat: Tahle země je pro starý!
Podle Ivy Paluskové, Country manažerky společnosti Euler Hermes ČR, výhled na zlepšení kondice evropských ekonomik v kontextu těchto zjištění naznačuje velmi rozdílné vyhlídky na ozdravení ekonomik v celé Evropě. „Co se týče dopadu na firmy, bude oživení aktivity pozorované v mnoha sektorech motivovaných spotřebou pravděpodobně krátkodobé. Zejména maloobchodníci by neměli očekávat plnohodnotné a udržitelné oživení prodejů. Maloobchodní nárůst po uvolnění karanténních opatření se do jisté míry jeví pouze jako dohánění ztraceného času v konzumním chování spotřebitelů, který ztratili v průběhu celostátních karantén. Efekt zvýšených tržeb se však bude pozvolna vytrácet s tím, jak spotřebitelé začnou pociťovat rostoucí nezaměstnanost. V mezičase budou muset ziskové marže nadále odolávat cenovým tlakům a dodatečným nákladům spojeným s provozováním obchodů uprostřed velké sanitární krize,“ komentuje situaci Iva Palusková.
Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Kde jsi zdravý rozume aneb slepice ve volném výběhu…
A do třetice nezapomínejme ani na specifický spotřebitelský protivítr, který způsobila právě pandemie. Vedle již výše zmíněné cykličnosti zboží dlouhodobé spotřeby jsou to také oděvy a obuv, jejichž prodeje jsou vlivem koronaviru v útlumu. Přetrvávající obavy spotřebitelů z nákazy budou nadále vystavovat obrovskému tlaku další složky spotřebního řetězce. Citlivé výdaje spojené s koronavirem se promítají do „sociálních výdajů” konzumentů, a proto zahrnují dopravu, restaurace i hotely, rekreační a kulturní služby. Tyto zranitelné složky představují téměř čtvrtinu (23 %) z celkové osobní spotřeby
v eurozóně. Návrat k předkrizovým modelům výdajů bude proto záviset na dostupnosti a hromadné distribuci vakcíny.
Komentáře
Přidat komentář