Tahle země je pro starý!


			Tahle země je pro starý!
24.9.2020 Pojistný trh

Nejen země, ale i tohle pojištění. Řeč je totiž o starých vozidlech. V Česku jich jezdí hodně a kde je poptávka, vzniká nabídka. A zpráva pro majitele starých aut je jednoznačně pozitivní: za pojištění zaplatí výrazně méně než majitelé novějších vozidel.

Každé 10. auto, každá 2. motorka

Jako stará vozidla jsou nejčastěji označovány vozy stáří 30 let a více. S tímto limitem počítá třeba Mezinárodní federace historických vozidel (FIVA), podobně české zákony pro historická vozidla. Jednou z podmínek, aby vůz získal status veterána, je právě stáří 30 let. Vozidel starších 30 let je v Česku přibližně pětina.


Mohlo by vás zajímat: EIOPA: Opce k pojištění pro případ pandemie


Na základě posledních dat (k 1. 7. 2020) z centrálního registru lze spočítat, kolik vozidel, jakého stáří a kategorie je v současnosti provozováno. Statistika neobsahuje vozidla dočasně vyřazená. V tabulce je uveden počet vozidel kategorie M1 (zejména osobní auta) a L (zejména motorky) rozdělný do věkových kategorií dle metodiky FIVA. Veřejná data z registru obsahují pouze agregovaná data pro vozidla s rokem výroby do roku 1945. V kategorii osobních vozidel tvoří vozidla starší 30 let 9 % a u motorek dokonce 53 %.

Tahle země je pro starý


Mohlo by vás zajímat: COVID-19 znásobuje celosvětová rizika. Bezpečí mizí!


Tři druhy slev pro stará vozidla

Pro stará vozidla musí být samozřejmě uzavřeno povinné ručení, naopak havarijní pojištění (vyjma specifického pojištění historické hodnoty veteránů) není nabízeno z důvodu nízké obvyklé ceny vozidla. Stará vozidla nejsou provozována tak intenzivně jako vozy mladší, a proto je pravděpodobnost pojistné události výrazně nižší. Na trhu se lze setkat se třemi cenovými zvýhodněními.

  • Sleva pro veterána
    V případě, že má vozidlo testaci historického vozidla, získává nárok na slevu. Pojistitel buď nerozlišuje nebo naopak rozlišuje výši slevy pro veterány na bílých značkách (klubová testace se zápisem v technickém průkazu vozidla) a veterány na zelených značkách (krajská testace a průkaz historického vozidla se zelenými značkami). Zejména v druhém případě vychází nižší cena z faktu, že dle předpisů „historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby“. Prakticky se tak jedná o typ slevy za nižší nájezd kilometrů, který není kontrolován.
  • Sleva pro starší vozidla
    Mnoho pojišťoven (ne však každá) automaticky poskytuje nižší cenu pro vozidla od určitého stáří bez ohledu na to, zda mají status historického vozidla nebo ne. Mezi nejčastější věkové hranice patří 30 nebo 40 let, sleva bývá v řádu desítek procent. I v tomto případě se jedná o slevu za nižší počet ujetých kilometrů bez kontroly nájezdu.
  • Sleva za nízký nájezd
    Předchozí slevy mohou být navíc kombinovány se slevou za nízký nájezd kilometrů. Ten je u starých vozidle běžný, s autem starým 40 let se do Chorvatska na dovolenou běžně nejezdí. U osobních vozidel nabízí slevu za nižší nájezd 3 pojišťovny, u motorek pouze jedna. Sleva není opět vázána na status historického vozidla, stav tachometru se dokládá jednou ročně nejčastěji pomocí mobilní aplikace.

Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Finanční gramotnost pro pubescenty


Z přehledu slev je vidět, že starší vozidlo ani nemusí mít status veterána, aby získalo povinné ručení za výrazně nižší cenu. Nové produkty zohledňují nižší provoz staršího vozidla i bez nutnosti pravidelně absolvovat testaci a splnění dalších podmínek pro historická vozidla.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články