Věštírna Martina Podávky: Lego jako nástupce POV-HAV-Doplňků


			Věštírna Martina Podávky: Lego jako nástupce POV-HAV-Doplňků
12.5.2020 Produkty, Pojistný trh

Mnoho věcí se mění, ale některé jsou jistotou. Mám na mysli kupříkladu ustálené dělení v pojištění vozidel na povinné ručení (POV), havarijní pojištění (HAV) a doplňková pojištění. V rámci smlouvy lze vybrat jednu z variant POV, volitelně některou z variant HAV a k tomu přidat doplňky. Tak to bylo, je a bude. STOP! Tak to bylo, většinou je a v budoucnu už nebude.

Jiný přístup? Lego skládačka!

I v budoucnu se nic nezmění na podstatě spočívající v pojištění odpovědnosti, vlastního vozidla a případně věcí a osob v něm převážených. Struktura pojištění ale může vypadat zcela jinak. V rámci pojistné smlouvy bude existovat několik (10 až 15) samostatných lego dílků (nebo chcete-li modulů, dlaždic, polštářů…) a o každém bude možné rozhodnout – Chci/Nechci. V tomto přístupu neexistuje havarijní pojištění s několika variantami, ale samostatné moduly pro rizika dopravní nehody, krádeže, vandalizmu atd. Věštím, že tento systém bude za 5 let tím základním a převládajícím. Logických důvodů pro to existuje již dnes několik.


Mohlo by vás zajímat: ČNB: Jaká je úspěšnost odborných zkoušek za 1Q 2020


Důvod 1: pojem „havarijní“ je nejasný

Nová struktura se obejde bez použití slova „havarijní“. Neskrývá se pod ním jen riziko havárie (náraz, střet nebo pád vozidla), ale i jiné události. Kdysi dávno byla situace jednodušší, v nabídce bylo pouze all-riskové pojištění. V rámci hledání produktových odlišení a snahy o nižší cenu, vznikly postupem času varianty, které zahrnovaly pouze určitá rizika, a objevily se tak různé „polo-risky“ a „mini-risky“. Situace došla až tak daleko, že za havarijní pojištění je označena i varianta, kde žádný střet či náraz (= havárie) pojištěn není. Podle názvu tak přestalo být možné určit obsah pojištění a důsledkem bývá zmatený klient.

Důvod 2: pevně daný balíček není podle potřeb

„Havarijní“ pojištění se prakticky rozpadlo na 5 částí: přírodní nebezpečí, krádež, vandalizmus a střety+pády+nárazy s marketingově vyčleněným střetem se zvířetem. A to přineslo logickou otázku: proč z nich stále vytvářet předem definované balíčky? Matematik snadno spočítá, že existuje celkem 31 kombinací z 5 prvků. Tolik by musela mít pojišťovna balíčků, aby vyhověla každému požadavku klienta.

V lego přístupu stačí 5 dílků pro libovolné nastavení ochrany vlastního vozidla. A podobně u povinného ručení. Současné produkty často neumožňují vyhovět jednoduché potřebě klienta – nastavit nejvyšší limit povinného ručení bez dalších věcí navíc. Důvodem jsou opět pevné balíčky, které u vyšších limitů POV obsahují i povinně přibalená krytí. Ta však nejsou zdarma, jejich přítomnost navyšuje cenu balíčku. V lego přístupu je volba nejvyššího limitu bez nepotřebných částí samozřejmostí.


Mohlo by vás zajímat: Prohlášení GFIA ke COVID-19: Stabilita pojišťovnictví musí být zachována


Důvod 3: místo dublování přehlednost

Jedno riziko se někdy nachází i v havarijním pojištění a zároveň i v doplňcích. Například živel, střet se zvířetem nebo krádež vozidla. Ty často nelze v rámci HAV pojistit samostatně, a naopak v rámci doplňkového pojištění bývá ochrana omezena: limitem nebo územní platností pouze ČR. Lego přístup podobné dublování nepotřebuje. Například pro krytí přírodních událostí je zde jediná kostka Přírodní nebezpečí s možností obvyklé ceny vozidla místo limitu a s plnou územní platností.


Mohlo by vás zajímat: Tomáš Lébl: Oživení ekonomiky může probíhat mnohem pomaleji, než myslíme


Statistika na konec

Již v říjnu 2015 přišla první pojišťovna s lego konceptem smlouvy pojištění vozidel. Teprve po 4 letech se přidala druhá. Pokud bychom tento trend pouze jednoduše prodloužili, bude trvat dalších 30 let, než na modulární systém přejdou i ostatní. Ve skutečnosti se změna odehrává po exponenciální křivce a v delších časových horizontech je vždy vývoj rychlejší, než bychom čekali.

Z 10 zkoumaných pojišťoven k dnešnímu dni mají již 2 plně modulární design pojištění. 7 pojišťoven nabízí tradiční model POV-HAV-doplňky a zbývající jedna pojišťovna vsadila na kombinaci POV, HAV a doplňků do předem pevně daných 4 balíčků.  Věštím, že do 5 let bude skóre 8:2 ve prospěch lego přístupu. Naprostá většina pojišťoven přejde na nový systém, který bude více vyhovovat poradcům i klientům.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Inovace za každou cenu

Karel Ortcykr,  19. 5. 2020

Když pojišťovna Allianz přišla s modulárním autopojištěním, bylo to vynikající. Klient si mohl vybrat a věděl téměř přesně za co platí a kolik. Uběhlo pět let a Allianz je na opačném pólu a nabízí čtyři balíčky a klient si tak musí vzít i to co nechce. Připadá mi, že z každou významnou personální změnou musí přijít inovace a je jedno jestli dobrým nebo špatným směrem. Hlavně, že je změna a že se přichází s nápady. A tak neustále objevujeme to, co naši předchůdci už objevili a mnohdy zavrhli.  

Nejsem si jist

F Halámka,  13. 5. 2020

V článku chybí podstatné informace. Nejvyšší riziko a tím i nejvyšší sazby jsou vždy u střetu vozidla s předmětem tj. "havárie". Pokud bude rozdíl pár % na pojistném za Allrisk oproti omezenému kasku bez havárie, pak je opravdu malé procento zákazníků, kteří si takový produkt sjednají.

klient bude mít možnost volby

Kateřina Řiháková,  19. 5. 2020

Ano máte pravdu, ale takto má klient možnost volby a poradce mu konečně může i zde poradit a ne to jen namlátit do srovnavače a a vybrat to nejlevnější, kam to teď bohužel sklouzává....

Super

V. Ankúsz,  12. 5. 2020

Možnost volby, co přesně si pojistit a co ne, je super a dlouho mi chyběla. Jsem rád, že s tím na trh přišla i další pojišťovna, bude z čeho vybírat a snad se kompeticí dotlačí do cenově sympatičtějších rovin :)

Souhlas

Honza H.,  12. 5. 2020

S článkem plně souhlasím, jen si nejsem jistý tou rychlostí. Protože paradigma POV-HAV-doplňky má mnoho lidí v hlavě zakořeněné velmi velmi hluboko...

Slepá ulička

xXx,  12. 5. 2020

Je to stejná blbost jako si sjednávat pojištění na 1 hodinu.

RSS

Související články