Spotřebitelské organizace
Úvodem je třeba zmínit, že podobně jako jinde na světě, jsou americké pojišťovny primárně komerční subjekty s cílem maximalizovat své zisky. Rozhodnutí o vrácení části pojistného, a tedy dělení se o svůj zisk, bylo z významné části způsobeno tlakem amerických neziskových spotřebitelských organizací. Konkrétně se jedná o Consumer Federation of America (CFA) a Center for Economic Justice (CEJ).
Právě ty vyzvaly pojistitele k úlevám v dopisech zaslaných již 18. a 30. března. Zároveň poskytují marketingově jednoduchý systém hodnocení jednotlivých pojistitelů dle opatření, které připravily pro své klienty. Každá z pojišťoven získala známku jako ve škole (v Americe se používá systém A až F místo našeho 1 až 5) dle vracené částky, období a způsobu kompenzace.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: Kouzlo jménem „byznys kejs“
Největší americké pojišťovny
Mezi největší pojišťovny patří State Farm (16,3 %), GEICO (13,7 %), Progressive (12,0 %), Allstate (9,3 %) a USAA (6,0 %). V přehledu uvádím i některé další pojišťovny z top 10.
Allstate vrací 15 % z pojistného zaplaceného klienty v dubnu a květnu, celková částka představuje přibližně 600 miliónů dolarů. Pojišťovna přišla s nabídkou jako jedna z prvních. Důvod popsal generální ředitel Tom Wilson jednoduše: „Vzhledem k bezprecedentnímu poklesu v dopravním provozu získají zákazníci jednorázovou vratku. Je to spravedlivé, protože méně řízení znamená méně nehod.“ Vratka Allstate je určena pro všechny americké a kanadské klienty s pojištěním vozidla, bez ohledu na to, zda v daném státě bylo nebo nebylo nařízeno omezení pohybu.
American Family Insurance (9. místo dle podílu na trhu) přišla s kompenzací ve stejný okamžik. Vratka bude činit 50 dolarů za pojištěné auto. Uváděným důvodem je, že klienti „řídí méně, a způsobí tak méně škod“.
Mohlo by vás zajímat: Ničivé požáry v Austrálii a role pojišťovnictví
Geico se k předchozím přidala o den později: pojistníci s auty a motorkami získají 15% slevu (celkem 2,5 miliardy dolarů), v průměru jde o 150 dolarů na auto a 30 dolarů na motorku. Sleva bude aplikována na nový předpis na další období pro 6měsíční a 12měsíční pojistné smlouvy. Pojišťovna na svém webu uvádí, že v průměru tak zákazníci ušetří 150 dolarů na jedné smlouvě autopojištění. Na svých webových stránkách spustila Geico i kalkulačku, která po zadání základních údajů spočítá vratku.
Liberty mutual (6. největší pojišťovna) ve stejný čas přišla s následující úsporou: 15 % z pojistného za dva měsíce, celkově 250 milionů dolarů. Zároveň zrušila poplatky za pozdní platby a pozastavila storna z důvodu neplacení.
USAA (United Services Automobile Association) se přidala další den a ohlásila vratku 20 % za dva měsíce, celkově 520 mil. dolarů. Zároveň zrušila poplatky za upomínky a pozdní platby. Následně ohlásila vratku dalších 280 milionů, které odpovídají dalšímu měsíci.
State Farm, největšímu pojistiteli, trvalo rozhodnutí déle. Nakonec ohlásil, že celkově vrátí 2 miliardy dolarů, které odpovídají 25% slevě na pojistné v období mezi 20. březnem a 31. květnem.
Progressive v rámci svého programu úlev (Apron Relief Program) vrátí 20 % z pojistného zaplaceného v dubnu a květnu, celkově 1 miliardu dolarů.
Mohlo by vás zajímat: Swiss Re: Dopady katastrof v roce 2019
Situace v Česku
Český trh je oproti americkému z pohledu velikosti naprosto zanedbatelný a s tím souvisí i absence spotřebitelských organizací, které by hájily zájmy klientů. V něčem je ale český trh dále: klienti mají možnost volby pojištění dle nájezdu hned u tří pojišťoven (Allianz, Pillow a v případě instalace zařízení do vozidla i UNIQA). V Americe žádná z uvedených pojišťoven podobnou vlastnost nenabízí, a tedy musí úlevu řešit jednorázovou vratkou místo standardního vyúčtování dle ujetých kilometrů.
Druhým způsobem, jak je možné automaticky kompenzovat nepoměr mezi pojistným a škodami je podíl na zisku. Tento princip není v pojišťovnictví v rámci individuálních smluv obvyklý. Přesněji řečeno – je výjimečný. Objevil se před 5 lety a v Americe ho používá například Lemonade. Ta nabízí majetkové pojištění, ne pojištění vozidel. Podobně v Česku existuje podíl na zisku pro retailové klienty pouze u jediné pojišťovny (Pillow).
Mohlo by vás zajímat: Asociace britských pojistitelů varuje před „penzijní panikou“
Co v budoucnu?
Ukazuje se, že existence pojistného zájmu není pouze dvoustavová veličina. Přístup, MÁM pojistný zájem (jezdím autem), nebo NEMÁM pojistný zájem (auto jsem prodal nebo dal značky do depozita), je z pohledu práva zcela v pořádku. Z pohledu klientů a jejich vnímaní spravedlnosti to ale nestačí. I neodborník cítí, že musí být rozdíl v rizikovosti, pokud je auto v provozu každý den nebo jen méně. Cena dle ročního nájezdu je samozřejmou vlastností podobně jako počet bezeškodných měsíců nebo velikost vozidla daná jeho motorizací. A v tomto pohledu jsou na tom čeští klienti výborně, vybírat mohou z dvou (resp. tří) pojišťoven.
Martin Podávka
Člen představenstva Pillow
Zdroje:
Komentáře
Přidat komentářFA nebo ČOI?
Ať už má problém tvůj život za "litr";
hodí naň oko ten rychlej Arbitr.
V tvém neživotě zas volej ČOIku;
když nemáš sjednán all risk na TOI-TOIku.