„Objemům výroby vozidel v Česku se dařilo růst i navzdory mírnému květnovému ochlazení na hlavních evropských trzích. Díky tomu pak český autoprůmysl nadále podporuje domácí ekonomiku a potvrzuje svou odolnost a schopnost adaptace. Mimořádně skvělou zprávou je i oznámená investice do rozšíření výroby čipů ve společnosti onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Tato investice jednak sníží riziko závislosti na globálních dodavatelských řetězcích a současně i posílí domácí kapacity v oblasti digitalizace vozidel. To je, vzhledem k očekávanému růstu počtu čipů ve vozidlech i jejich hodnoty, jeden z klíčových trendů, na který se bude stále více vázat i přidaná hodnota,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
Mohlo by vás zajímat: Pojišťovací ombudsman pomáhá 5 let. Vedl více než 1000 spotřebitelských sporů
Osobní vozidla
V prvních pěti měsících bylo v České republice vyrobeno 651 935 osobních vozidel, tj. meziročně o 9,5 % víc než ve stejném období předchozího roku. Elektrických vozidel bylo vyrobeno 50 609 a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů dosahoval 7,7 %. Celkem bylo vyrobeno 37 171 bateriových (BEV) a 13 438 plug-in hybridních (PHEV) vozidel. Největší tuzemská automobilka Škoda Auto vyrobila v prvních pěti měsících ve svých tuzemských závodech 400 877 osobních automobilů (+6,6 %). Elektrických vozů (BEV a PHEV) bylo vyrobeno 26 633, tj. 6,6 % z celkové produkce značky. Z toho bylo 22 206 vozidel bateriových a 4 427 vozidel plug-in hybridních.
V nošovickém závodě automobilky Hyundai bylo za prvních pět měsíců vyrobeno celkem 147 400 vozidel, tj. o 1,5 % víc než ve stejném období loňského roku. Z celkového počtu vozidel mělo 14 957 čistě elektrický a 9 011 plug-in hybridní pohon. Celkově tak elektrické vozy tvořily téměř 16,2 % celkové produkce.
Také v kolínské Toyotě zaznamenali meziročně vyšší produkční hodnoty. Vyrobeno bylo 103 658 automobilů, tj. téměř o 40 % víc než v lednu až květnu 2023. V absolutním vyjádření tedy bylo v Kolíně ve zmíněném období vyrobeno o 29 259 osobních automobilů víc. Přes 50 % produkce představoval hybridní model Yaris HEV.
Autobusy
V prvních pěti měsících bylo v České republice vyrobeno o 11 autobusů méně než ve stejném období loňského roku. Celková hodnota výroby čítala 1 872 autobusů, což představuje 0,6% pokles oproti předchozímu roku.
Ve vysokomýtském Iveco bylo vyrobeno 1 706 autobusů, tedy o 2,8 % méně než ve stejném období loňského roku. SOR Libchavy vyrobil v prvních pěti měsících tohoto roku celkem 151 autobusů, tj. o 32 více (+26,9 %) než vloni. Společnost KHMC vyrobila v daném období 13 minibusů. V segmentu elektrických pohonů bylo vyrobeno celkem 8 bateriových BEV autobusů, a to ve vysokomýtském závodě společnosti Iveco.
Motocykly
Tradiční výrobce motocyklů JAWA Moto zaznamenal pětiměsíční nárůst výroby. V lednu až květnu sjelo z výrobní linky tuzemské značky celkem 476 motocyklů (+46,5 %), v meziročním absolutním srovnání tedy o 151 motocyklů více než v loňském roce.
Mohlo by vás zajímat: Libor Květoň: Počet škodních události souvisejících s fotovoltaikou roste
Výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2023
Návrat na předkrizové hodnoty produkce, meziroční růst exportu o více než 23 procent a tržeb na téměř 1,5 bilionu korun –to jsou základní atributy, kterými lze charakterizovat vývoj v členských firmách Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) v loňském roce. Jde o opětovné potvrzení konkurenceschopnosti tuzemského automotive a vzhledem k váze sektoru v celé ekonomice také o dobrou zprávu pro celou Českou republiku.
„Výsledky českého automobilového průmyslu za rok 2023 jsou jednoznačně dobrou zprávou pro českou ekonomiku. Sektor byl tahounem průmyslové výroby a v řadě ukazatelů již překonal úroveň před pandemií,“ hodnotí loňský rok Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu, a dodává: „Firmy automotive si dokázaly poradit s doznívající volatilitou v dodavatelských řetězcích a celkově dosáhly opět lepších výsledků něž o rok dříve. Dostupná data ukazují i rozvoj výroby elektromobilů a jejich komponent, což je oblast, která si nárokuje nemalé investice.“
Přes řadu zmíněných výzev dokázali tuzemští výrobci automobilů meziročně navýšit výrobu o 14,8 procenta a počtem 1 397 816 vyrobených osobních automobilů téměř dosáhnout předkrizových hodnot. Celkový počet vyrobených silničních vozidel vzrostl loni meziročně o 14 procent na 1 423 979 kusů. Počet vozidel s elektrickým pohonem se zvýšil o 34 procent, vyrobeno jich bylo 180 887, což představovalo 13 procent z celkové produkce.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Nepřesné srovnávače POV... aneb nazrál čas na zásah regulátora?
Celkové tržby firem sdružených v AutoSAPu vzrostly meziročně o 17,7 procenta a dosáhly 1478,2 miliard korun. Ještě rychleji rostl export (meziročně 23,2 %), přičemž na tomto růstu se podíleli jak finalisté, tak dodavatelé. I nadále platí, že řada dodavatelů sektoru automotive patří mezi největší české exportéry vůbec. Nejvýznamnějším exportním partnerem zůstává Německo se stabilním podílem 29,4 procenta. Po brexitovém propadu se na druhé místo vrátila Velká Británie, těsně následovaná Francií a Slovenskem.
Počet zaměstnanců ve firmách AutoSAPu dosáhl koncem loňského roku 141 862 osob a je dlouhodobě stabilní. I přes složitou ekonomickou situaci nedocházelo k propouštění kmenových zaměstnanců – vzhledem k trvající neutěšené situaci na trhu práce si firmy v maximální možné míře snaží své zaměstnance udržet. Automotive je přitom i nadále atraktivním zaměstnavatelem. Meziroční nárůst mezd ve firmách AutoSAPu dosáhl 8,8 procenta a celková průměrná mzda stoupla na 54 637 korun. Je tak o 30,2 procenta vyšší než v dalších sektorech zpracovatelského průmyslu.
Pokud jde o budoucnost automobilového průmyslu, definují členové AutoSAPu několik oblastí, které další rozvoj limitují. Jednou z nich je trh práce. Viceprezident a místopředseda Divize dodavatelů a účelových organizací AutoSAPu Miroslav Dvořák k tomu říká: „Je nutné, aby byl vytvořen a s pomocí národních i EU strukturálních fondů financován systém celoživotního vzdělávání pomocí upskillingových a reskillingových platforem. V rámci sílícího tlaku na změny a navyšování kvalifikace pracovníků pomohou jejich rozvoji, udržení zaměstnatelnosti a usnadní rekvalifikace. Současně zvýší interní i externí mobilitu pracovní síly.“ Zároveň zmiňuje další podmínky nutné pro úspěšný rozvoj dodavatelské základny: zjednodušení migračního procesu s cílem zajistit dostatečný počet odborníků, tlak na novelizaci školského zákona, která na úrovni středního vzdělání uzákoní samostatnou duální větev odborného vzdělávání, liberalizace pracovněprávní legislativy nebo maximální digitalizaci pracovněprávní agendy.
Mohlo by vás zajímat: Správná spoluúčast odráží výši rezerv klienta
Nutnost zajistit větší flexibilitu trhu práce zdůrazňuje i Martin Jahn a přidává další témata, která budou mít výrazný vliv na úspěch tuzemského autoprůmyslu v budoucnu: „Automobilový sektor prochází jednou z nejzásadnějších transformací a nyní se nacházíme v období, kdy se láme chleba. Za předpokladu, že se podaří zajistit větší flexibilitu trhu práce, udržet na rozumné výši ceny energií a současně přijmout konkrétní národní opatření na podporu rozvoje vědy a výzkumu, není důvod, proč by české firmy v dlouhodobém výhledu na světovém automobilovém trhu neuspěly. Že konkurence, zejména asijská, nespí, na to si musíme zvyknout. Prosté uvalení cel na čínské elektromobily to ale samo o sobě nevyřeší.“
A jaký bude ten nejbližší, letošní rok? Martin Jahn zůstává optimistický. „Jakkoli s řadou výzev budeme muset pracovat i nadále, jsem přesvědčen, a prvních pět měsíců 2024 tomu nasvědčuje, že automobilový průmysl má před sebou další rekordní rok, jehož výrobní výsledky budou výrazně nad loňským rokem a posunou nás nad výrobní objemy předkrizových let,“ říká prezident Sdružení automobilového průmyslu.
Členské firmy AutoSAP v roce 2023
- Tržby: 1 478,2 mld. Kč (+17,7 %)
- Export: 1 265,7 mld. Kč (+23,2 %)
- Počet zaměstnanců: 141 862 osob
- Průměrná mzda: 54 637 (+8,8 %)
Výrobci vozidel v roce 2023
- Tržby: 908,2 mld. Kč (+23,4 %),
- Export: 831,6 mld. Kč (+29,4)
- Zaměstnanost: 47 210 osob (-0,9 %)
- Průměrná mzda: 66 921 Kč (+9,5 %)
Výroba:
- Osobní automobily: 1 397 816 kusů (+14,8 %)
- Autobusy: 5 253 kusů (-1,3 %)
- Nákladní automobily: 1 432 kusů (+6,3 %)
- Motocykly: 755 kusů (-53,5 %)
- Přívěsy a návěsy: 18 723 kusů (-19,3 %)
Dodavatelé v roce 2023
- Tržby: 542,5 mld. Kč (+10,4 %),
- Export: 423,3 mld. Kč (+12,6 %)
- Zaměstnanost: 84 336 osob (+0,5 %)
- Průměrná mzda: 47 050 Kč (+8,7 %)
Účelové organizace v roce 2023
- Tržby: 27,6 mld. Kč (-3,6 %),
- Export: 10,8 mld. Kč (+24,9 %)
- Zaměstnanost: 10 316 osob (+3,8 %)
- Průměrná mzda: 60 445 Kč (+7,1 %)
Komentáře
Přidat komentář