Příslib autonomní mobility není jen technologickým skokem – představuje transformaci v oblasti bezpečnosti, komfortu a dostupnosti, která již s ohledem na přítomnost vozidel úrovně 3 na evropských silnicích a testování systému úrovně 4 v reálném světě probíhá. Na 13. ročníku Allianz Motor Day v roce 2025, který pořádalo Technologické centrum Allianz (AZT), se Allianz zabývala potenciálem i výzvami autonomního řízení, včetně otázek bezpečnosti vozidel, odpovědnosti, využívání dat z autonomních vozidel (AV) a inkluzivnější mobility pro mládež, seniory nebo hendikepované osoby. Pojišťovna již pojišťuje testování v několika zemích, mimo jiné v Německu, Norsku nebo Singapuru.
Mohlo by vás zajímat: České pojišťovnictví má po třiceti letech nový příběh
Výzkum centra AZT a analýza pojistných událostí naznačují výrazný pokles četnosti pojistných událostí souvisejících s odpovědností za škodu díky pokročilým asistenčním systémům ADAS, které jsou nyní k dispozici u vybraných modelů. I když tyto systémy již vykazují působivý potenciál, spotřebitelé v celé Evropě stále považují technologii automatizovaného řízení za relativně nevyzkoušenou, ačkoliv očekávají výrazné zvýšení bezpečnosti a komfortu. Tato zjištění publikovaná ve zprávě Allianz HANDS OFF – příslib bezpečnosti autonomní mobility, zdůrazňují transformační účinek automatizovaných systémů na bezpečnost silničního provozu a dynamiku pojištění.
„Autonomní mobilita již není otázkou jestli. Je to otázka o tom, jak rychle, jak bezpečně a jak férově. Každý technologický pokrok se musí promítnout do menšího počtu nehod, méně obětí a větší nezávislosti milionů lidí. V Allianz vnímáme autonomní řízení jako sdílenou odpovědnost za budování bezpečnější a inkluzivnější mobility. Společně s Technologickým centrem Allianz, výrobci a regulačními orgány budeme utvářet bezpečnostní standardy a přinášet inovativní pojistná řešení. Budoucnost mobility bude autonomní, ale bezpečnost musí vždy zůstat v lidských rukou," řekl Klaus-Peter Röhler, člen představenstva Allianz SE odpovědný za pojištění v německy mluvících zemích a střední Evropě a za neživotní pojištění celosvětově. Celé jeho vystoupení na Allianz Motor Day 2025 je k dispozici zde.
Allianz se jako lídr inovací v oblasti mobility se zaměřením na bezpečnost zasazuje o evropský "řidičský průkaz" pro autonomní systémy. Aby mohla autonomní vozidla v budoucnu využívat evropské silnice, musí být schvalována. Z pohledu Allianz není certifikační proces podle nařízení EU č. 2022/1426 zatím komplexně upraven. Pojišťovna proto navrhuje kombinaci digitálních simulací jízd, praktického testu za identicky definovaných podmínek (např. brzdění nebo úhybné manévry) a testu v reálném prostředí v různých jízdních podmínkách (např. v noci nebo na dálnici). Aby bylo možné nehody objasňovat a učit se ze situací, které nehodou málem skončily, navrhuje Allianz vytvořit celoevropskou databázi provozovanou společně výrobci, regulačními orgány a pojišťovnami.
„Vyzýváme k jednotnému přístupu k testování autonomních vozidel, aby bylo zajištěno spolehlivé ověření nezbytných bezpečnostních norem v celé EU. Nazvěme to „řidičský průkaz“ pro autonomní vozidla. Stejně jako lidé musí prokázat, že dokáží řídit bezpečně, musí prokázat i autonomní vozidla, že dokáží bezpečně řídit a orientovat se ve všech jízdních situacích. Otevřený přístup k údajům o nehodách a bezpečnosti z vozidel je nezbytný pro zajištění odpovědnosti a udržení důvěry veřejnosti," doplnil Klaus-Peter Röhler
Allianz předpovídá výrazný pokles nehodovosti
Centrum AZT zkoumalo bezpečnost autonomního řízení a předpovídá, že automatizace výrazně sníží počet nehod způsobených lidskou chybou, jako např. únavou, rozptýlením nebo chybným úsudkem. AZT do roku 2035 předpovídá 20% pokles dopravních nehod v Evropě a více než 50% od roku 2060, přičemž výchozím rokem bude rok 2023, a to s ohledem na to, jak se bude měnit mix konvenčních (úroveň jedna a dvě) a automatizovaných (úroveň tři a čtyři) vozidel. Tento výhled zahrnuje budoucí pronikání aktivních provozních systémů na trh v konzervativních až progresivních scénářích a dopady smíšeného provozu s vozidly bez autonomních systémů, spíše než pouze technický potenciál. Je založen na interním modelování a také na datech německé pojišťovací asociace GDV.
Systémy ADAS s automatickým nouzovým brzděním (AEB) již v dnešních automobilech tento vysoký bezpečnostní potenciál potvrzují. Na základě analýzy 20 000 pojistných událostí z pojištění motorových vozidel u Allianz byl počet nárazů do zadní části vozidla v plynulém provozu v průměru o 30 % nižší v případech, kdy byl jako standard instalován systém AEB. Ty nejpokročilejší systémy pak snížily počet nehod při couvání při parkování o 66 procent.
Mohlo by vás zajímat: Skupina VIG si polepšila u agentury S&P. Pozitivní výhled potvrzuje sílu skupiny
„Výsledky jsou konzistentní: pokud jsou účinné vyspělé asistenční systémy nasazeny jako standardní výbava, je zvýšení bezpečnosti okamžité a významné. Tam, kde je instalace částečná nebo součástí volitelných balíčků, zůstávají výhody skromné. Pro Allianz to podtrhuje význam širokého a standardizovaného zavádění asistenčních systémů pro řidiče jako zákonného požadavku," uvedla Christian Sahr, vedoucí Technologického centra Allianz (AZT).
Méně nehod bude znamenat méně pojistných událostí, přesto hodnota jednotlivých událostí poroste, protože autonomní vozidla budou technologicky složitější. Nižší četnost pojistných událostí je kompenzována vyššími účty za opravy, zejména kvůli nákladům na senzory a rostoucím cenám dílů i práce. Pojistné události související s fyzickými škodami způsobenými krupobitím nebo krádežemi budou převládat, zatímco nové formy rizik – od selhání softwaru po kybernetické útoky – budou vyžadovat nové druhy krytí.
„Autonomní vozidla také změní způsob, jakým hodnotíme a oceňujeme rizika. I když tradiční klasifikace vozidel – založená na historické frekvenci pojistných událostí – zůstává relevantní, bude její význam postupně klesat s ohledem na výkonnost asistenčních systémů v oblasti bezpečnosti. Naše cenové modely upravujeme tak, že doplňujeme stávající typové klasifikace o model hodnocení bezpečnosti, který odráží míru, jakou vozidlo i jeho systémy přispívají k celkovému riziku. Tím bude zajištěn přesnější a perspektivnější přístup k nastavování pojistného. V době, kdy spotřebitelé čelí rostoucím životním nákladům, může autonomie zajistit bezpečnost a cenovou dostupnost pojištění motorových vozidel," doplnil Klaus-Peter Röhler.
Spotřebitelský průzkum: Důvěra a opatrnost
V rámci zjišťování míry důvěry v autonomní vozidla a jejich přijímání provedla společnost Allianz reprezentativní spotřebitelský průzkum v sedmi evropských zemích (Rakousko, Německo, Francie, Itálie, Švýcarsko, Česká republika a Velká Británie). Výsledky ukazují širokou důvěru ve zlepšení bezpečnosti, ale také zdůrazňují nejistotu ohledně technologické vyspělosti.
Více než polovina respondentů (56 procent) očekává, že autonomní vozidla budou bezpečnější nebo alespoň stejně bezpečná jako vozidla řízená lidmi. Spotřebitelé také oceňují potenciální zvýšení pohodlí, jako je využití času během cestování k jiným aktivitám (50 % respondentů), i větší mobilitu pro sebe (40 %) a pro osoby se zdravotním postižením a starší dospělé (65 %).
Nicméně zároveň přetrvávají i obavy: 69 procent respondentů se obává o spolehlivost systémů v neočekávaných situacích a 72 % považuje technologii za stále "příliš novou a nevyzkoušenou". Tři ze čtyř respondentů (64 %) by se v autonomních vozidlech cítili pohodlně pouze v případě, že by mohli nad vozem kdykoli opět převzít kontrolu. Při porovnání jednotlivých evropských zemi se ukazuje, že nejvyšší důvěru v bezpečnost autonomních vozidel mají Italové (65 %). Nejkritičtější jsou respondenti ve Velké Británii (44 procent). Němci jsou uprostřed s 57 procenty.
„Je jasné, že v celé Evropě důvěra závisí méně na dokonalosti a více na důkazech. Lidé nejen chtějí, aby se autonomní vozidla vyrovnala nebo překonala bezpečnost u lidských řidičů, ale chtějí to mít i podpořené transparentními daty, přísným dohledem a jasnou odpovědností," popisoval Klaus-Peter Röhler.
Mohlo by vás zajímat: Ranking největších globálních zajišťovacích skupin v roce 2024
Úvahy o odpovědnosti a pojištění
Když se odpovědnost za řízení přesune z lidí na stroje, pak je stanovení odpovědnosti po nehodě složitější. Otázkou je, zda autonomní řízení vyžaduje nový systém odpovědnosti, nebo zda bude tradiční pojištění motorových vozidel nakonec nahrazeno odpovědností výrobce/provozovatele za výrobek. Ve smíšeném provozu, kde vedle sebe existují autonomní a lidmi řízená vozidla, se může odpovědnost vztahovat na více stran včetně vlastníků vozidel, výrobců, vývojářů softwaru a vzdáleného dohledu.
„Postoj Allianz je jasný: Ústředním bodem pojištění autonomních vozidel musí zůstat ochrana obětí. Odpovědnost musí zůstat na majiteli vozidla bez ohledu na to, zda je takové vozidlo pod kontrolou lidského řidiče nebo stroje. A pojišťovny musí zůstat prvním kontaktním místem pro oběti. Zavázali jsme se podporovat oběti prostřednictvím pojištění založeného na přímé odpovědnosti, abychom zajistili, že se nebudou muset samy složitě orientovat ve sporech o odpovědnosti a že rychle a snadno obdrží náhradu za škody od své pojišťovny," zdůraznil Klaus-Peter Röhler.
Tři priority Allianz pro bezpečnou autonomní mobilitu
Allianz stanovuje tři priority pro urychlení bezpečného zavádění autonomní mobility a zároveň ochranu spotřebitelů a posílení vedoucího postavení Evropy v inovacích v oblasti mobility:
- "Řidičský průkaz" EU pro automatizovaná vozidla k zajištění jednotných testovacích standardů: Allianz vyzývá k vytvoření evropského modelu schvalování autonomních vozidel s jednotným technickým typovým schvalováním (homologací) a jednotnými testovacími postupy. Ty by měly specifikovat požadavky, které musí autonomní vozidla splňovat, a regulovat simulace a testy, kterými musí projít. Tím by bylo umožněno přeshraniční používání bez opakované certifikace, jednodušší přístup na trh, vyšší bezpečnost a urychlení inovací.
- Jednotné standardy pro přístup k údajům o nehodách a bezpečnosti z vozidel pro pojišťovny a regulační orgány v celé EU, přičemž kritické údaje by zůstaly v evropské jurisdikci a bylo by s nimi zacházeno jako se strategickým aktivem.
Návrh Evropské komise týkající se výměny údajů z vozidel podle nařízení EU o datech (nařízení č. 2023/2854) k tomu poskytuje důležitý základ. Allianz je přesvědčena, že by měly být vyhodnoceny případy použití pro výměnu dat z hlediska přínosů i nákladů. Plošné sdílení všech dostupných dat není vzhledem ke značným nákladům smysluplné. Spotřebitelé by také měli být chráněni před plošným předáváním všech údajů o svém vozidle třetím stranám. Nicméně v případě údajů z vozidla o nehodách a bezpečnosti jsou výhody jasné. Rámec společně vyvinutý pojišťovnami, výrobci a regulačními orgány by zlepšil bezpečnost silničního provozu, posílil důvěru veřejnosti a urychlil přijímání autonomní mobility. - Společná evropská databáze kritických dopravních situací pro autonomní vozidla.
Tato databáze musí zaznamenávat všechny nehody v autonomním režimu a skoronehody, kdy se nehodám podařilo těsně zabránit. K tomuto musí stanovit kritéria regulační orgány.


Komentáře
Přidat komentář