Index Kyberbezpečnosti dosáhl 62 bodů
Postupný pokles Indexu Kyberbezpečnosti od roku 2022, kdy dosáhl 67 bodů, lze přičítat zejména masivnímu nárůstu útoků. Chování lidí v online prostoru se výrazně nemění. Jedním z faktorů poklesu je také to, že lidé, zejména mladí, používají méně silná hesla a více používají ta základní, která dostanou při registraci, a to i k platebním aplikacím. Celkově nejmladší věková skupina 18-34 let dosáhla nejhoršího výsledku, a to 60 bodů. Starší lidé nad 65 let měli o jeden bod víc. Tato skupina zase používá snáze zapamatovatelná hesla.
„Vidíme, že i přes rostoucí povědomí o rizicích se chování lidí příliš nezlepšuje. Nejmladší generace je paradoxně nejzranitelnější – častěji volí jednoduchá hesla a podceňuje zabezpečení platebních aplikací,“ upozorňuje říká Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa.
Mohlo by vás zajímat: Konference: Pojišťovnictví mezi regulací, inovacemi a riziky budoucnosti
Pokus o hackerský útok zažilo 77 % Čechů
Téměř polovina lidí se podobně jako loni osobně setkala s podvodným e-mailem od dopravce, pošty nebo falešným dědictvím. Oproti loňsku výrazně přibylo falešných zpráv přes chatovací aplikace nebo SMS. S tímto typem podvodů se setkalo 42 % populace, loni to bylo pouze 26 %. Výrazný nárůst oproti minulému roku zaznamenaly také podvodná videa, takzvané deep fakes, vyděračské e-maily nebo falešné e-shopy. Že se jedná o hackerský útok poznalo na první pohled 57 % Čechů. Jeden z deseti lidí, kteří se setkali s kyberpodvody, kvůli nim přišli o část nebo všechny peníze na účtu. Díky bance získalo peníze zpět, částečně nebo všechny, 60 % lidí. Pokud lidé pokus o hackerský útok odhalili, nejčastěji se obrátili na svou banku a zároveň upozornili své nejbližší. Při kontaktu s podvodníkem by 65 % lidí kontaktovalo svou banku.
„Podvodníci stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce. V poslední době navíc manipulací donutí klienty vybrat peníze v hotovosti a předat ji osobně falešnému kurýrovi,” říká Petr Zíma, manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny.
Ověřovat, ověřovat, ověřovat
Ověřování, s kým klient komunikuje, je přitom jedna ze základních rad, jak kyberútoku předejít. Platí to nejen při telefonním hovoru, ale i při psaní SMS zpráv, komunikaci na sociálních sítích nebo na internetových stránkách. Některé banky dnes již v mobilní aplikaci nabízí možnost ověřit si, zda klientům volá skutečný bankéř. Pokud je potřeba ověřit jakoukoliv jinou instituci, která volá, tak nejjednodušší je najít oficiální kontakt a na číslo zavolat.
Riziko kyberútoku si uvědomuje 78 % lidí
Osm z deseti Čechů si myslí, že se obětí kyberútoku může stát úplně každý. Naopak 12 % si myslí, že nejsou pro e-šmejdy dostatečně zajímaví. Podle nich se kyberkriminalita týká spíše lidí a firem s velkými finančními prostředky. Tři čtvrtiny lidí znají technologie, které e-šmejdi používají k napodobení hlasu nebo telefonního čísla instituce, za kterou se vydávají. Pětina ale o této technologii neví vůbec, a to především mladí. Podezřelý hovor lidé poznají nejčastěji tak, že volající požaduje sdělení citlivých údajů nebo vyvíjí nátlak na okamžité jednání.
Mohlo by vás zajímat: Německý pojistný trh 2024: Allianz drží nezpochybnitelné vedení
Kybertest si od září vyzkoušelo skoro 66 tisíc lidí
Od spuštění letošního ročníku kampaně #nePINdej! na začátku září vyplnilo Kybertest skoro 66 tisíc lidí s průměrným skóre 75 %, to je zatím nejlepší průměrný výsledek od začátku celé kampaně v roce 2022. Nejlepšího výsledku dosáhla věková skupina 26-55 let se skóre 82 %. Naopak nejslabší znalosti měli lidé starší 56 let, průměrný výsledek této skupiny byl 72 %. Celkově si Kybertest vyzkoušelo už téměř 900 tisíc lidí.
Startuje druhý ročník soutěže CyberGame
Pro žáky základních škol a víceletých gymnázií ve věku 13-15 let a středních škol ve věku 15-17 let připravila Česká bankovní asociace další ročník online soutěže CyberGame, ve které si otestují své znalosti z oblasti kyberbezpečnosti. Dvoukolová soutěž se uskuteční v listopadu a prosinci 2025 a probíhá na platformě Kahoot!. Třídní kolo se bude konat 19. – 21. listopadu 2025.

Komentáře
Přidat komentář