ČBA: Banky zachránily svým klientům 7,5 miliardy korun

ČBA: Banky zachránily svým klientům 7,5 miliardy korun
ČBA: Banky zachránily svým klientům 7,5 miliardy korun

Za prvních devět měsíců letošního roku čelili klienti bank více než 68 tisícům kyberútoků. Bankám se podařilo zachránit zhruba 7,5 miliardy korun, přesto průměrná škoda vzrostla na 21 903 Kč. Celkový objem peněz odčerpaný e-šmejdy dosáhl 1,49 miliardy korun. Index Kyberbezpečnosti ČBA klesl na 62 bodů, vyplývá to z průzkum České bankovní asociace a výzkumné agentury Ipsos. Od spuštění letošního ročníku osvětové kampaně #nePINdej!, tedy od začátku září, si udělalo Kybertest téměř 66 tisíc lidí s průměrným skóre 75 %. Pro žáky a studenty chystá ČBA pokračování online soutěže CyberGame.

ČBA Banky zachránily svým klientům 7,5 miliardy korun 1

Index Kyberbezpečnosti dosáhl 62 bodů

Postupný pokles Indexu Kyberbezpečnosti od roku 2022, kdy dosáhl 67 bodů, lze přičítat zejména masivnímu nárůstu útoků. Chování lidí v online prostoru se výrazně nemění. Jedním z faktorů poklesu je také to, že lidé, zejména mladí, používají méně silná hesla a více používají ta základní, která dostanou při registraci, a to i k platebním aplikacím. Celkově nejmladší věková skupina 18-34 let dosáhla nejhoršího výsledku, a to 60 bodů. Starší lidé nad 65 let měli o jeden bod víc. Tato skupina zase používá snáze zapamatovatelná hesla.

Vidíme, že i přes rostoucí povědomí o rizicích se chování lidí příliš nezlepšuje. Nejmladší generace je paradoxně nejzranitelnější – častěji volí jednoduchá hesla a podceňuje zabezpečení platebních aplikací,“ upozorňuje říká Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA Educa.


Mohlo by vás zajímat: Konference: Pojišťovnictví mezi regulací, inovacemi a riziky budoucnosti


Pokus o hackerský útok zažilo 77 % Čechů

Téměř polovina lidí se podobně jako loni osobně setkala s podvodným e-mailem od dopravce, pošty nebo falešným dědictvím. Oproti loňsku výrazně přibylo falešných zpráv přes chatovací aplikace nebo SMS. S tímto typem podvodů se setkalo 42 % populace, loni to bylo pouze 26 %. Výrazný nárůst oproti minulému roku zaznamenaly také podvodná videa, takzvané deep fakes, vyděračské e-maily nebo falešné e-shopy. Že se jedná o hackerský útok poznalo na první pohled 57 % Čechů. Jeden z deseti lidí, kteří se setkali s kyberpodvody, kvůli nim přišli o část nebo všechny peníze na účtu. Díky bance získalo peníze zpět, částečně nebo všechny, 60 % lidí. Pokud lidé pokus o hackerský útok odhalili, nejčastěji se obrátili na svou banku a zároveň upozornili své nejbližší. Při kontaktu s podvodníkem by 65 % lidí kontaktovalo svou banku.

„Podvodníci stále více používají propracovanější metody a spoléhají na lidskou důvěřivost. Dokonale napodobují procesy a komunikaci legitimních institucí, což klientům výrazně ztěžuje rozpoznání podvodu. V pokročilé fázi manipulace často klienti ignorují i přímá varování ze strany banky a trvají na provedení rizikové transakce. V poslední době navíc manipulací donutí klienty vybrat peníze v hotovosti a předat ji osobně falešnému kurýrovi,” říká Petr Zíma, manažer pro kyberbezpečnost České spořitelny.

Ověřovat, ověřovat, ověřovat 

Ověřování, s kým klient komunikuje, je přitom jedna ze základních rad, jak kyberútoku předejít. Platí to nejen při telefonním hovoru, ale i při psaní SMS zpráv, komunikaci na sociálních sítích nebo na internetových stránkách. Některé banky dnes již v mobilní aplikaci nabízí možnost ověřit si, zda klientům volá skutečný bankéř. Pokud je potřeba ověřit jakoukoliv jinou instituci, která volá, tak nejjednodušší je najít oficiální kontakt a na číslo zavolat. 

Riziko kyberútoku si uvědomuje 78 % lidí

Osm z deseti Čechů si myslí, že se obětí kyberútoku může stát úplně každý. Naopak 12 % si myslí, že nejsou pro e-šmejdy dostatečně zajímaví. Podle nich se kyberkriminalita týká spíše lidí a firem s velkými finančními prostředky. Tři čtvrtiny lidí znají technologie, které e-šmejdi používají k napodobení hlasu nebo telefonního čísla instituce, za kterou se vydávají. Pětina ale o této technologii neví vůbec, a to především mladí. Podezřelý hovor lidé poznají nejčastěji tak, že volající požaduje sdělení citlivých údajů nebo vyvíjí nátlak na okamžité jednání.


Mohlo by vás zajímat: Německý pojistný trh 2024: Allianz drží nezpochybnitelné vedení


Kybertest si od září vyzkoušelo skoro 66 tisíc lidí

Od spuštění letošního ročníku kampaně #nePINdej! na začátku září vyplnilo Kybertest skoro 66 tisíc lidí s průměrným skóre 75 %, to je zatím nejlepší průměrný výsledek od začátku celé kampaně v roce 2022. Nejlepšího výsledku dosáhla věková skupina 26-55 let se skóre 82 %. Naopak nejslabší znalosti měli lidé starší 56 let, průměrný výsledek této skupiny byl 72 %. Celkově si Kybertest vyzkoušelo už téměř 900 tisíc lidí.

Startuje druhý ročník soutěže CyberGame

Pro žáky základních škol a víceletých gymnázií ve věku 13-15 let a středních škol ve věku 15-17 let připravila Česká bankovní asociace další ročník online soutěže CyberGame, ve které si otestují své znalosti z oblasti kyberbezpečnosti. Dvoukolová soutěž se uskuteční v listopadu a prosinci 2025 a probíhá na platformě Kahoot!. Třídní kolo se bude konat 19. – 21. listopadu 2025.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články