Digitalizace pojišťovnictví v Německu nabírá na obrátkách. Z nejnovějšího průzkumu Celostátního svazu německých pojistitelů (GDV) vyšel tento závěr. „V roce 2024 již 22 % všech nových pojistných smluv bylo uzavřeno digitálně – přes webové portály, aplikace či srovnávače,“ oznámil Jörg Asmussen, generální ředitel GDV. O rok dříve to bylo 20 % a v roce 2022 ještě 18 %. Růst je tedy pozvolný, ale konzistentní. Trend posilujícího on-line obchodu je zřejmý. On-line sjednávání smluv získává na popularitě především u jednodušších produktů. Tam, kde je třeba více vysvětlení, zůstává role poradce i nadále klíčová.
Zdaleka nejčastěji se digitalizace prosazuje v pojištění vozidel. V roce 2024 bylo přes internet sjednáno 29 % smluv na osobní automobily a jednostopá vozidla. Přesto až v 70 % případů je celý proces korunován podpisem za osobní přítomnosti pojišťovacího poradce nebo makléře, za nímž klienti zajdou. Silnou digitální stopu má také soukromé zdravotní pojištění, především v oblasti cestovního a doplňkového krytí, kde on-line uzavřené smlouvy tvořily loni přes 27 %.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Evropská komise přetavila ideály v ideologii
U pojištění majetku, úrazového pojištění a pojištění odpovědnosti přesahuje podíl smluv přes internet 17 %. V této oblasti roste význam integrovaných pojištění – tedy smluv uzavíraných přímo při nákupu produktů. „Zhruba 40 % všech digitálně uzavřených smluv v této kategorii vzniká jako součást nákupu, například při koupi elektroniky či domácího vybavení. Typickým příkladem je pojištění prodloužené záruky,“ vysvětluje Asmussen.
Navzdory rostoucímu významu digitálních kanálů zůstává osobní poradenství páteří pojišťovacího byznysu. V roce 2024 bylo téměř 80 % smluv uzavřeno právě tímto způsobem. U komplexních produktů, jako je životní pojištění nebo plné zdravotní krytí, digitální cesta stále tahá za kratší konec – podíl činí jen něco přes 3 %. Zejména při zajištění existenčních rizik nebo dlouhodobého finančního zabezpečení dávají klienti přednost osobnímu přístupu s podrobným výkladem, který reflektuje jejich individuální potřeby a životní situaci.
Mohlo by vás zajímat: Čeští řidiči často překračují rychlost. Podpora snižování limitů je minimální
Cesta vpřed: Kombinace pohodlí a důvěry
Zákazníci čím dál častěji očekávají jednoduchost, rychlost a pohodlí. Pojišťovny nejen v Německu na tuto poptávku reagují a rozšiřují své digitální kanály. Ukazuje se však, že úspěch tkví ve vyváženém přístupu — tam, kde to produkt umožňuje, získává na významu digitální uzavření. U složitějších smluv zůstává nenahraditelná lidská expertíza a osobní přístup. Budoucnost tak pravděpodobně nebude o výběru „buď, anebo“, ale o chytré kombinaci obou přístupů. Digitalizace se bude dále prosazovat tam, kde to dává smysl, zatímco zásadnější rozhodnutí o zabezpečení lidé raději důkladně proberou s živým protějškem.
Komentáře
Přidat komentář