Více informací, které se týkají problematiky GDPR, naleznete ZDE.
Startujeme proto sérii článků, ve které bych se ráda podělila o některé právní problémy. Problémy, na které v praxi narážím a se kterými svým klientům pomáhám. Ono mnohdy ani o problémy ve vlastním slova smyslu nejde, možná jen třeba „zlozvyky“ nebo přebírané či dokonce kopírované postupy.
Proč zrovna digitální obsah a online podnikání? Jednak mě to baví a jednak to přináší určitou kultivaci do online prostoru. Zvu vás tedy, abyste se na tuto zajímavou oblast podívali se mnou.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok 2023 byl pro pojišťovnictví náročný. Ten letošní bude lepší
Povinné údaje na webu
Poměrně jednoduchá oblast, zdá se. Nevěřili byste ale, kolik chyb a zmatků lze při uvádění, nebo spíše vynechání, povinných údajů na webových stránkách udělat.
Občanský zákoník ve svém ustanovení § 435 uvádí poměrně jednoznačně, jaké údaje je podnikatel povinen uvádět na obchodních listinách a také v rámci „informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu“. To je tedy poněkud kostrbaté označení zákonodárce pro (mimo jiné) webové stránky neboli weby.
Celé znění uvedené právní úpravy je poměrně krátké a jasné:
- 435 občanského zákoníku:
1) Každý podnikatel musí uvádět na obchodních listinách a v rámci informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu své jméno a sídlo. Podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku uvede na obchodní listině též údaj o tomto zápisu včetně oddílu a vložky; podnikatel zapsaný v jiném veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do tohoto rejstříku; podnikatel nezapsaný ve veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do jiné evidence. Byl-li podnikateli přidělen identifikující údaj, uvede i ten.
2) Na listině podle odstavce 1 lze uvést i další údaje, nejsou-li způsobilé vyvolat klamavý dojem.
Jak to tedy správně uvést na své webové stránky?
Podnikáte jako fyzická osoba (na své jméno a své IČO)
- Jméno a příjmení, pod kterým jste registrováni a vedeni jako podnikatelé u živnostenského úřadu, či dle jiného povolení, na základě kterého podnikáte. Já třeba jako advokátka podnikám podle zákona o advokacii a prokazuji se osvědčením vydaným na mé jméno Českou advokátní komorou. Může se ale stát, že pro svůj byznys a v komunikaci se svými zákazníky používáte jméno, které úplně přesně neodpovídá jménu, pod kterým podnikáte. V „kontaktech“ nebo v jiné příslušné sekci webu je ale nezbytné uvést tento údaj přesně. Možná se vám to zdá úplně jasné, ale zkuste se podívat do „kontaktů“ na nejrůznější webové stránky a sami uvidíte, kolik podnikatelů se zdráhá na webu uvést své (celé) jméno.
- Místo podnikání, které máte jako místo podnikání uvedeno u živnostenského úřadu. Obvykle půjde také o vaše skutečné bydliště (protože z občanského zákoníku vyplývá, že sídlem podnikatele – fyzické osoby – je jeho bydliště). Ač je to nemilé a můžete to pociťovat jako zásah do svého soukromí, i tento údaj musíte na svém webu uvést. Opět platí, že se velká řada podnikatelů v online prostředí zdráhá uvést své bydliště (a současně místo podnikání) na web. Ovšem vaše místo podnikání, a tedy i bydliště, je dohledatelné rovněž prostřednictvím veřejných registrů (např. registr živnostenského podnikání).
- IČO, tam asi není co dodat.
- Dále je stanovena rovněž povinnost uvádět údaj o zápisu do veřejného registru, v případě podnikajících fyzických osob půjde nejčastěji o zápis do živnostenského rejstříku. V tomto případě postačuje stručná informace „podnikatel zapsaný v živnostenském rejstříku“. Právní předpisy nevyžadují detailní informaci o živnostenském úřadu a spisovém číslu či značce.
Podnikáte jako právnická osoba (máte obchodní společnost)
- Název Vaší společnosti. Uvedete přesně tak, jak je uveden v aktuálním zápise do obchodního rejstříku, a to včetně právní formy (tedy přídomku a.s. pro akciovou společnost, s.r.o. pro společnost s ručením omezeným atd.).
- Sídlo Vaší společnosti. Zase přesně tak, jak je uvedeno v aktuálním zápise do obchodního rejstříku.
- IČO. Správné a úplné.
- Údaj o zápisu do obchodního rejstříku. To si pojďme trochu rozvést. Údaj o zápisu se zveřejňuje v rozsahu, který rejstříkový soud společnost vede, a k tomu se dále uvádí spisová značka (dříve se to označovalo jako oddíl a vložka). Tedy zápis, který právní předpis vyžaduje a je správný, zní: „Obchodní společnost zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, sp. zn. C 123456“. Pokud to řešíte pro jiný subjekt než obchodní společnost (třeba nadaci nebo spolek), uvede se údaj o zápisu z příslušného veřejného rejstříku.
Mohlo by vás zajímat: Pohled do roku 2024: Využití AI pro prevenci finanční kriminality
Informace udržujte aktualizované. Jinak hrozí pokuta!
Tak, a to je jen část na webu. Údaje v obdobném rozsahu jste povinné uvádět na svých dalších obchodních listinách, tedy i smlouvách, objednávkách a podobně.
Asi nemusím dodávat, že uvedené údaje je třeba udržovat aktualizované. Pokud dojde ke změně jména, třeba z důvodu sňatku, úřady jsou již propojené s evidencí obyvatel a vaše údaje v registrech mění automaticky. Na webu a v obchodních listinách však musíte změny samozřejmě provést vy sami.
V praxi bývá tato na první pohled jednoduchá často opomíjená, ale není dobré na to nemyslet. Nesplnění povinnosti zveřejnit informace o podnikateli je přestupkem. Podle § 9 zákona č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, může být trestáno uložením pokuty až do výše 100.000,- Kč.
Pokud podnikáte a máte pro své podnikání web, budu ráda, když po dočtení tohoto článku půjdete do sekce „kontakty“ či podobné části svého webu. A údaje podle uvedeného návodu zkontrolujete a případně upravíte.
Více informací, které se týkají problematiky GDPR, naleznete ZDE.
Mária Chvajová Staňková
www.GDPR.cz
Komentáře
Přidat komentář