Pokud jde o finanční poradenství – například v oblasti investic, půjček nebo penzijního zajištění – mají rakouští spotřebitelé k poradenství prostřednictvím umělé inteligence (AI) převážně výhrady. Vyplývá to z výsledků průzkumu, který provedla společnost Teambank AG Austria. Agentura pro výzkum trhu Yougov provedla letos v červenci pro Teambank v Rakousku on-line průzkum „Liquidity Barometer Austria“ mezi 1 521 osobami ve věku 18 až 79 let.
Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Agentura Moody’s tleská Fialově vládě
57 % respondentů dává přednost lidskému finančnímu poradenství před umělou inteligencí
Více než polovina populace (57 %) odmítá umělou inteligenci jako poradenský nástroj a říká: „Dávám přednost lidskému poradci.“ Skepse je patrná zejména u starších lidí: 68 % osob ve věku 50+ dává přednost konzultaci s člověkem. Naopak čím mladší jsou respondenti, tím větší je jejich důvěra v poradenskou AI: „Pouze“ 41 % osob ve věku 18 až 29 let ji odmítá ve prospěch „lidského“ poradenství. Celkem 2 % uvedla, že již AI pro finanční poradenství využívají. Zde se opět ukazuje rozdíl v souvislosti se stářím respondenta: v tomto případě se jedná o 5 % lidí ve věku do 30 let a pouze 1 % ve věkové skupině nad 50 let.
Dalších 41 procent je AI otevřeno
Kromě 2 % stávajících uživatelů existuje dalších 41 %, pro které je finanční poradenství prostřednictvím umělé inteligence vcelku myslitelné – ale v různé míře. Například 20 % všech respondentů by umělou inteligenci využilo „jako doplněk“ k živým poradcům. 13 % by „využilo pro konzultaci umělou inteligenci stejně rádo jako poradenství od člověka“. A konečně 8 % respondentů uvedlo: „Dokonce bych raději používal AI, než aby mi radil člověk.“
Mohlo by vás zajímat: NIS2 a nový zákon o kybernetické bezpečnosti
Umělá inteligence jako poradce? Za určitých podmínek
Ochota nechat si poradit od umělé inteligence je však často spojena s mnohými podmínkami. Obzvláště důležitých je zejména několik faktorů. Třetina z oslovených přikládá význam tomu, že umělá inteligence v poradenském procesu nesmí stát nic navíc, chce, aby existovala ochrana proti manipulaci, aby živý odborný finanční poradce znovu zkontroloval to, co umělá inteligence vymyslela, a aby bylo možné v případě potřeby přece jen stále přivolat lidského poradce. Jako předpoklady pro zapojení UI do poradenství jsou uváděny také ochrana údajů (zastoupení 28 %) a transparentnost procesu (podíl 26 % mezi účastníky studie).
AI jako doplněk, nikoli jako náhrada
„Studie ukazuje, že důvěra rakouské populace v poradenství podporované umělou inteligencí je spojena s podmínkami týkajícími se bezpečnosti, transparentnosti a ochrany dat,“ vyvozuje ze zjištění závěry generální ředitel Teambank Frank Mühlbauer.
Studie zdůrazňuje význam vyváženého přístupu, v němž AI doplňuje lidské poradenství, nicméně ho v žádném případě zcela nenahrazuje.
Komentáře
Přidat komentář