Dva giganti, Google a Microsoft, spolu svádějí souboj o "prvenství v nadvládě nad umělou inteligencí" a řada firem rovněž zvažuje využití umělé inteligence v nejrůznějších oblastech a odvětvích. Aktuální „pověst“ UI mezi běžnými lidmi zkoumala německá výzkumná agentura psyma. Místní populace je ve vztahu k tématu umělé inteligence (UI) stále ještě skeptická; jen 31 % se k UI staví (spíše) pozitivně, zatímco velká část je spíše neutrální. Čím je člověk starší, tím nižší je jeho akceptace UI. Rozdíl je také v pohlaví: muži se k UI staví jednoznačně pozitivněji než ženy (velmi pozitivní a spíše pozitivní poměr k UI mají muži ze 38 % a ženy z 25 %). Stejné přijetí UI jako u žen mají obecně němečtí senioři 61+ (25 %), zatímco mladí do 30 let ji vítají (velmi pozitivně nebo spíše pozitivně) z 38 %.
Mohlo by vás zajímat: Klenotnická aliance v USA hlásí nejvyšší počet trestných činů v historii
Jak se Němci staví k tématu UI v pojišťovnictví
Sledujeme-li postoj k využití umělé inteligence v pojišťovnictví, dostaneme podobný obrázek jako v případě obecného hodnocení umělé inteligence: zde se pouze čtvrtina respondentů k využití umělé inteligence v pojišťovnictví staví (spíše) pozitivně. I tady souhlas slábne s rostoucím věkem a velká část je také nerozhodnutá. A nepřekvapí, že míra (spíše) pozitivní akceptace je vyšší u mužů než u žen (29 % versus 21 %).
Pokud jde o možné oblasti využití UI v pojišťovnictví, nejvyšší míra souhlasu panuje s jejím využitím při odhalování podvodů (57 %) a následuje automatické šetření pojistných událostí (37 %). Zejména starší respondenti souhlasí s využitím UI v pojišťovnictví v souvislosti s odhalováním podvodů, zatímco k mnoha dalším možným oblastem nasazení, například pro interakci se zákazníky, stejně jako k personalizaci jejich reklamy a nabídek, zaujímají spíše odmítavý postoj.
Celkově je používání umělé inteligence spíše odmítané než podporované. Celých 44 % respondentů nepodporuje využití UI v žádné z dotazovaných oblastí činnosti pojišťoven. Naopak pouze 32 % uvádí, že využití UI v žádné pojišťovací aktivitě neodmítá.
Mohlo by vás zajímat: Lukáš Rozsypal: Slavia nabízí lepší pojištění za nižší cenu
Pokud jde o druh pojištění, nejvyšší míra odmítání (39 %) se objevuje u zdravotního pojištění, následuje pojištění vozidel (32 %) a soukromé zdravotní pojištění (30 %). Naproti tomu nejvyšší pozitivní míra podpory je u pojištění vozidel (23 %), následuje pojištění domácnosti (18 %) a pojištění civilní odpovědnosti (16 %). Celkově to ukazuje, že respondenti jsou v otázce UI spíše nerozhodní a rozpolcení.
Obecně je pro Němce při využívání UI v pojištění důležitá sledovatelnost (srozumitelnost a smysl) rozhodnutí založených na UI (58 %), přičemž s tímto tvrzením souhlasí zejména starší respondenti. Mnoho respondentů nevidí ve využití UI v pojišťovnictví spíše žádný osobní přínos pro ně; nejkritičtější jsou znovu starší lidé (takto uvažuje 41 % seniorů 61+).
Jaký přínos má podle Němců UI v bankách
Dalším možným oborem využití umělé inteligence je bankovnictví, případně interakce mezi zákazníkem a bankou. Tam je situace podobná jako u pojišťoven, pokud jde o postoj obyvatelstva k využití umělé inteligence v tomto sektoru: přibližně 27 % se k tomuto využití staví (velmi) pozitivně, zatímco 37 % by jej hodnotilo (spíše) negativně. Čím starší jsou však respondenti, tím větší je jejich skepse. Muži jsou i zde o něco pozitivnější než ženy (29 % versus 25 %).
Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Aleš Rod
Při zkoumání možných oblastí využití umělé inteligence v bankách má jasnou podporu její využití v oblasti "odhalování podvodů a krádeží" (52 %), což však starší respondenti odmítají a poskytují analogický obrázek i u dalších možných témat využití, například v personalizaci reklamy a v interakci se zákazníky.
Pokud analyzujeme další výroky týkající se umělé inteligence (UI) v souvislosti s jejím využitím v bankách, je zřejmé, že mnozí by si přáli, aby rozhodnutí založená na umělé inteligenci byla přehledná a logická; toto přání vyjadřují především starší respondenti. Ti si také nejvíce přejí státní regulaci aplikace UI v bankách. Většina respondentů se navíc nedomnívá, že by z nasazení umělé inteligence v bankách sami osobně profitovali (podíl negativních vyjádření 39 % versus podíl pozitivních vyjádření 24 %).
Shrnutí
Souhrnně lze říci, že v německé populaci (zatím) ještě nepanuje žádné velké nadšení pro využívání UI v bankách a pojišťovnách. Většina také (zatím) není o umělé inteligenci přesvědčena. Velká část obyvatel je převážně nastavena neutrálně, a ani možné oblasti aplikace UI nejsou pro Němce přesvědčivé, s výjimkou odhalování podvodů a krádeží. Podporu nasazení umělé inteligence by případně mohly zvýšit transparentní a srozumitelné postupy jejího využívání, zejména mezi staršími lidmi.
V každém případě se zdá být zřejmé, že využití UI v bankách a pojišťovnách (pokud už běží, anebo je plánováno) musí být dobře odkomunikováno a zdůvodněno, aby bylo (potenciálními) zákazníky přijato.
Mohlo by vás zajímat: Monopol Pojišťovny VZP na zdravotní pojištění cizinců Sněmovna zrušila
Pro účely této studie byl z on-line panelu vybrán reprezentativní kvótní vzorek německé populace ve věku 18 až 69 let. Kvótní vzorky jsou založeny na záměrném výběru respondentů, přičemž reprezentativnost pro definovanou populaci byla zajištěna na základě charakteristik pohlaví, věku, místa bydliště a čistého příjmu domácnosti. Během první dekády v květnu 2023 bylo dotazováno celkem 1 443 osob (n=723 na téma "UI a pojištění" a n=720 na téma "UI a bankovnictví").
Komentáře
Přidat komentář