V pojišťovnictví se umělá inteligence chystá dát novou podobu obchodním procesům, od úpisu rizik až po management vyřizování pojistných událostí a k posílení loajality zákazníků. AI má také potenciál zvýšit hodnotu pojištění pro společnost tím, že umožní poskytovat služby pro ochranu a zmírňování rizik (prevenci). Tvrdí to Geneva Association, celosvětové sdružení generálních ředitelů pojišťoven, nezisková organizace a think-tank, u příležitosti zveřejnění své zprávy „Regulace umělé inteligence v pojišťovnictví: vyvažování ochrany spotřebitele a inovací“.
Obavy
Navzdory užitku, který umělá inteligence nabízí zákazníkům i pojistitelům, existují obavy ohledně ochrany soukromí a rizika možné diskriminace. To se týká i regulačního rámce, který zaostává za tempem, jakým se technologie AI vyvíjí. Regulace AI je „jako snaha zasáhnout pohyblivý cíl“. Nedávný nástup sofistikovanějších generativních nástrojů AI tyto obavy ještě prohloubil a uvedl do pohybu řadu regulačních iniciativ v různých zemích.
Případy použití, výhody a problémové oblasti
Zpráva analyzuje případy použití umělé inteligence v hodnotovém řetězci pojišťoven. Zahrnuta je například „prediktivní analýza“, zjišťování přání zákazníků, automatizace prodeje, predikce vzorových škodních průběhů nebo odhalování pojistných podvodů. Přínosy se mohou projevit například ve vývoji nových marketingových kanálů, v přesnější tvorbě cen, produktech šitých na míru, rychlé adaptaci produktů, snížení distribučních nákladů, personalizovaných službách nebo rychlejší reakci v případě vzniku pojistné události.
Zpráva uvádí rizika, jako jsou výsledky AI založené na nedostatečné kvalitě dat nebo odklon od myšlenky solidarity směrem k vysoce individualizovanému stanovování cen, což může vést i k tomu, že někteří zákazníci se stanou nepojistitelnými. Přístupy, jak tomu čelit, by mohly spočívat v uplatňování řídících direktiv a pravidel, nasazení auditních testů pro modely AI a v zavádění specifických řídicích struktur, které taková rizika řeší.
Již existují pravidla, která se vztahují i na AI
„Přestože některá rizika, jako je ohrožená ochrana údajů nebo potenciální diskriminace, mohou s rostoucím využíváním AI růst, nejsou tato rizika nová,“ říká Dennis Noordhoek, ředitel pro veřejnou politiku a regulaci v Geneva Association a autor zprávy. „V souladu s tím jsou již pokryta stávajícími regulačními rámcovými pravidly, na nichž lze stavět a které lze přizpůsobit využití AI v pojišťovnictví,“ je Noordhoek přesvědčen dále. Zpráva mimo jiné v této souvislosti zmiňuje směrnici o distribuci v pojišťovnictví (IDD) s požadavkem, že produkty musí splňovat přání a potřeby zákazníků, dále obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), Solventnost II a právní předpisy o rovném zacházení.
Regulace musí být založena na zásadách a podle specifik odvětví
Hlavní výzvou pro politiky nesoucí odpovědnost za rozhodnutí je najít rovnováhu: na jedné straně minimalizovat rizika AI s ohledem na ochranu spotřebitele, na druhé straně ponechat dostatečný prostor pro inovace, které mohou být společnosti prospěšné. Zpráva se vyslovuje pro využití stávajících technologicky neutrálních pravidel a pro aktualizaci regulačních pokynů pro jejich uplatňování v kontextu AI, jakož i pro regulaci založenou na „principech a zásadách“ - to vše při zohlednění specifik provozu v pojišťovnictví. A Noordhoek dodává: „Mezistátní koherentní regulační přístupy by pojišťovnám výrazně pomohly účinněji řešit příležitosti a výzvy spojené s AI.“
Celou zprávu a její shrnutí si lze stáhnout z webových stránek Geneva Association.
Komentáře
Přidat komentář