Výsledky výzkumu, v němž bylo osloveno 1 000 respondentů, ukázaly, že běžně přístupné programy umělé inteligence (AI), jako jsou například ChatGPT, DALL.E nebo Midjourney, jsou v populaci dosti rozšířené. 15 % Rakušanů už minimálně jeden program AI vyzkoušelo, dalších 46 % je zná. Na dotaz, jaký postoj k AI respondenti mají, dostala agentura odpovědi dokládající lišící se názory. Asi třetina oslovených (36 %) má s AI spojené velmi pozitivní nebo spíše pozitivní myšlenky; necelá polovina (47 %) naopak vidí AI kriticky. Zbývajících 17 % nemohlo nebo nechtělo hodnotit potenciál této technologie.
Mohlo by vás zajímat: GDV očekává navýšení objemu pojistného
U respondentů jsou největšími přednostmi AI tyto atributy: může ulehčit život (24 %), nabídnout nový servis (22 %) nebo poskytnout radu nebo expertízu (21 %). Dalšími uvedenými výhodami AI jsou podpora profesních činností (18 %) a zjednodušení při nákupech (16 %). Podle třetiny rakouského obyvatelstva posílí nasazení AI kromě toho i konkurenceschopnost národní ekonomiky. Na otázku, zda by měla být AI v některých oborech či oblastech regulována nebo dokonce zakázána, odpovídalo kladně 44 % respondentů i přesto, že předtím jmenovali výhody AI. Osloveni ohledně postoje k AI byli i obchodníci. Asi 8 % z nich uvedlo, že už nějaké řešení vycházející z aplikace AI nasadili, dalších 23 % dotázaných pracovníků v obchodě to má v plánu ještě letos. 2 % z účastníků ankety už dokonce vyvinulo nějakou vlastní aplikaci AI (společně s partnery).
Mohlo by vás zajímat: V Česku pracuje 111 robotů na 10 tisíc zaměstnanců
Podle obchodníků se programy podporované AI nejčastěji hodí k nasazení v oborech reklamy a marketingu (26 %). 14 % respondentů navíc uvádí, že AI využívají pro cenotvorbu a 12 % pro optimalizaci dodavatelsko-odběratelských řetězců a pro obory bezpečnost/rozpoznání podvodů/checkout. Při plánování sortimentu pomáhá AI 9 % obchodníků a pro 7 % je dobrým nástrojem i pro plánování regálů. Nejméně často se programy založené na AI využívají v upomínkách a v inkasu (5 %), v plánování ploch (4 %) a v oblasti HR a plánování personálních kapacit (4 %).
Mohlo by vás zajímat: ČNB: Jaká byla úspěšnost odborných zkoušek za 1Q 2023?
Jednatel svazu obchodu (Handelsverband) Rainer Will to komentoval takto: „Každý dvanáctý obchodní podnik už umělou inteligenci někdy nasadil, další čtvrtina se na to chystá v tomto roce a bude implementovat odpovídající řešení založená na ní. Neočekáváme nic menšího než technologickou revoluci, která umožní pro všechny klienty a zákazníky personalizovaný a zcela flexibilní nákupní zážitek. Nicméně přes všechny šance a potenciál se musíme mít na pozoru před riziky pro společnost.“
Komentáře
Přidat komentář