USA: Větší podíl zaměstnanců ve vyšším věku je výzvou


			USA: Větší podíl zaměstnanců ve vyšším věku je výzvou

Americká pracoviště procházejí dramatickými změnami ze dvou různých směrů: současně s tím, jak do provozu pronikají nové technologie a futuristické inovace, jako je umělá inteligence, zaujímají nejstarší „lidští“ zaměstnanci stále větší podíl pracovních míst. Tato dynamika by mohla poskytnout úžasnou kombinaci nových technologií a moudrých rad. Rovněž ale bude udržovat v pozoru pojišťovny v oblasti odškodnění pojistných událostí zaměstnanců, protože budou muset zůstat citlivé na řadu problémů, které přirozeně provázejí starší pracovníky.

Pracovní síla značně „zešedivěla“. Podle amerického Úřadu pro statistiku práce (U.S. Bureauof Labor statistics; BLS) bylo v roce 2003 už 3,2 % pracovníků starších 65 let. V roce 2013 tento podíl vzrostl na 5,2 % a v roce 2023 na 6,7 %. BLS předpokládá, že v roce 2033 budou pracovníci starší 65 let tvořit 8,6 % pracovní síly. Větší podíl seniorů bude v budoucnu také pracovat. BLS předpovídá, že účast osob ve věku 65 až 74 let na pracovní síle se zvýší z 26,9 % v roce 2023 na 30,4 % v roce 2033. Pracovat bude také více osob starších 75 let, přičemž míra jejich participace vzroste ve sledovaném období z 8,3 % na 10,1 % z jejich řad. Výzvou pro společnosti a pojišťovny je skutečnost, že starší pracovníci se potýkají s vyšším výskytem komorbidit, tedy souběžných zdravotních potíží, které mohou komplikovat jejich celkovou péči o zdraví.


Mohlo by vás zajímat: VIG Re posiluje představenstvo. Kdo přichází na klíčové pozice?


S přibývajícím věkem se u jednotlivců zvyšuje pravděpodobnost výskytu více chronických onemocnění současně, jako je hypertenze, cukrovka a artritida. Tyto komorbidity mohou vést ke zvýšeným zdravotním potřebám a vyššímu riziku úrazů nebo nemocí na pracovišti, což ovlivňuje schopnost takto zatížených seniorů efektivně a bezpečně plnit jejich pracovní úkoly. V důsledku toho může u této demografické skupiny docházet ke zvýšenému počtu nároků na odškodnění v souvislosti s výkonem práce, protože zvládání těchto zdravotních problémů může zhoršit dopady pracovních nehod nebo zranění. Řešení těchto problémů vyžaduje od zaměstnavatelů cílené strategie, včetně zdokonalených programů řízení zdraví a ergonomických úprav, které podpoří starší pracovníky a zmírní rizika spojená s jejich složitějším zdravotním profilem.

Jaká jsou fakta

V článku Centra pro kontrolu a prevenci nemocí se uvádí, že respondenti průzkumu ve věku 55 až 64 let uváděli nejvyšší míru zdravotních problémů souvisejících s prací (41,3 %), což je téměř 2x více než u respondentů ve věku 18 až 24 let (21,7 %). Úrazy starších pracovníků bývají závažnější a vyžadují delší dobu rekonvalescence ve srovnání s mladšími pracovníky. Podle údajů pojišťovny Traveler's Insurance byly v roce 2023 celkové náklady na zaměstnance ve věku 60 let a více téměř o 15 % vyšší než u zaměstnanců ve věku 35 až 49 let, a dokonce o 140 % vyšší než u zaměstnanců ve věku 18 až 24 let.

V článku na stránkách o důchodovém pojištění Rethinking65 je citován Rich Ives, viceprezident pro pojistné události v podnikatelském pojištění společnosti Traveler´s, který uvádí: „Pokud máte komorbiditu, jsou náklady na pojistné plnění dvakrát vyšší. ... Pokud máte dvě nebo více komorbidit, jsou náklady na vaši pojistnou událost pětinásobné. A to bez ohledu na věk.“ Jak však studie upozorňuje, starší pracovníci mají s větší pravděpodobností takový preexistující profil, totiž více onemocnění najednou; proto budou jejich účty za zdravotní péči pravděpodobně vyšší.


Mohlo by vás zajímat: Jaký je výhled vývoje globální ekonomiky a pojistného trhu?


Úvahy o potenciálu úprav k přizpůsobení

Při vyřizování nároků poškozených starších pracovníků musí likvidátoři zohlednit několik aspektů, aby zajistili spravedlivé a efektivní výstupy. Mezi klíčové faktory, které by měli mít likvidátoři na paměti, patří:

  • Zdravotní problémy související s věkem: Vzhledem k tomu, že starší pracovníci mají s větší pravděpodobností již existující zdravotní potíže nebo určité handicapy související s věkem (artritida, snížená hustota kostí), a ty mohou komplikovat nároky na odškodnění úrazu, měli by likvidátoři pečlivě posoudit jejich zdravotní historii. Předchozí lékařské záznamy by měly být získány a prozkoumány co nejdříve, aby bylo možné určit, jak mohou případné dřívější stavy ovlivnit zotavení a časový plán návratu do práce. To znamená vyžádat si od zaměstnavatele veškeré lékařské dotazníky pracovníka po nástupu do zaměstnání, získat od zaměstnance podepsanou lékařské potvrzení a hned po výskytu (nahlášení) pojistné události provést lékařskou prohlídku a/nebo vyhledání pojistné události v Úřadu pro pojišťovací služby (Insurance Services Office; ISO).
  • Pozdější zotavení: Likvidátoři by měli vzít na vědomí, že doba rekonvalescence starších pracovníků může být delší z důvodu snížené schopnosti hojení a pomalejší rehabilitace. Likvidátoři by měli stanovit realistická očekávání ohledně doby zotavení a úzce spolupracovat s ošetřujícími lékaři, aby pochopili rozsah zranění a předpokládanou trajektorii uzdravení. Stejně tak by likvidátoři měli zvážit, zda u pojistné události týkající se staršího pracovníka je vhodné vyčlenit přiměřené rezervy, zejména pokud se zjistí již existující onemocnění nebo komorbidita.
  • Funkční omezení a úpravy: Stárnutí může vést ke snížení fyzických schopností, například ke snížení síly, flexibility a vytrvalosti. Oprávnění pracovníci by měli zvážit, jak tato funkční omezení ovlivňují schopnost poškozeného pracovníka plnit jeho pracovní povinnosti a zda jsou nutné úpravy nebo přizpůsobení náplně práce. Ošetřovatelé budou muset úzce spolupracovat s pojištěným, aby prozkoumali reálné úpravy práce nebo alternativní úkoly, které odpovídají aktuálním schopnostem a možnostem zraněného pracovníka po úrazu, a také zajistit, aby byla pro něj k dispozici nabídka modifikovaná práce, kdykoli je to s ohledem na provoz možné.
  • Psychosociální faktory: Starší pracovníci mohou v souvislosti s pracovním úrazem čelit jedinečným psychosociálním problémům, jako jsou obavy spojené s úvahami o odchodu do penze, finanční stabilita nebo ztráta pracovních dovedností. Likvidátoři jejich škodních událostí budou muset k těmto případům přistupovat s empatií a zvážit, jak tyto faktory mohou ovlivnit zotavení zraněného pracovníka, dodržování léčby a ochotu vrátit se do práce.
  • Komunikace a dokumentace: Zásadní je jasná a častá komunikace se všemi zúčastněnými stranami, včetně postiženého pracovníka, poskytovatelů zdravotní péče, zaměstnavatelů a právních zástupců. Ošetřovatelé by měli všechny interakce a rozhodnutí důkladně dokumentovat, aby byla zajištěna transparentnost a soulad se státními a federálními zákony.
  • Dodržování právních a regulačních předpisů: Znalost amerického zákona o zdravotně postižených (American Disabilities Act; ADA) a předpisů o odškodnění pracovníků je kriticky důležitá. Likvidátoři musí zajistit, aby rozhodnutí týkající se dávek, lékařské péče a úprav pro návrat do práce odpovídala právním normám a podporovala spravedlivé zacházení se staršími pracovníky. Při vyřizování nároků týkajících se starších pracovníků musí likvidátoři nevyhnutelně brát v úvahu také požadavky systému Medicare. (Medicare je americký program zdravotního pojištění pro osoby 65+ a pro mladší osoby s postižením.) Vzhledem k pravidlům sekundárního plátce Medicare (Medicare Secondary Payer; MSP) budou muset likvidátoři vhodně koordinovat výplaty, aby se vyhnuli nesprávným platbám a případným žalobám na vymáhání od Medicare. Správný postup bude zahrnovat hlášení nároků do Medicare, pokud se týkají subjektu u Medicare; koordinaci plateb, aby se předešlo problémům s dvojí platbou; a oznamování Medicare o vyrovnáních, rozsudcích, odměnách nebo jiných platbách, aby se zajistila ochrana zájmů Medicare. V některých případech bude samozřejmě nutnost získat ujednání o vypořádání nároků Medicare (Medicare Set-Aside Arrangements; MSA) znamenat další náklady škodní události, a případně ovlivní celkovou výši vypořádání. Aktivním řešením těchto faktorů mohou likvidátoři zajistit dodržování předpisů, usnadnit včasné zpracování nároků a chránit zájmy obou stran: poškozených pracovníků i systému Medicare.

Mohlo by vás zajímat: Velký přehled zhodnocení penzijních fondů za rok 2024


Pokud likvidátoři zohlední výše uvedené aspekty ve svém přístupu k vyřešení škod, mohou účinně spravovat pojistné události týkající se poškozených starších pracovníků, podporovat spravedlivé výsledky procesu vyřízení škody, a současně potenciálně minimalizovat náklady na pojistné události i podporovat cestu stárnoucího pracovníka k uzdravení.

Autorka této úvahy Martine Cumbermack již více než 20 let poskytuje poradenství a zastupuje v soudních sporech ve věcech týkajících se odškodnění zaměstnanců jménem zaměstnavatelů, pojišťoven, samopojištěných a správců třetích stran na Floridě a v Georgii. Je partnerkou a vedoucí oddělení diverzity ve společnosti Swift Currie McGhee & Hiers v Atlantě.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články