Příspěvek nepojištěných motoristů se vrací. Poslanci souhlasí, na řadě je Senát


			Příspěvek nepojištěných motoristů se vrací. Poslanci souhlasí, na řadě je Senát
14.7.2017 Spektrum, Produkty

Poslanecká sněmovna schválila obnovu příspěvku nepojištěných motoristů. Předloha nyní zamíří k posouzení do Senátu.

Příspěvek nepojištěných motoristů fungoval od roku 2009 a sloužil k úhradě škod z provozu aut bez povinného ručení. Sněmovna příspěvek zrušila v roce 2015.  Podle poslanců se jednalo jen o další sankcí. Často se také stávalo, že Česká kancelář pojistitelů kvůli nekvalitním datům v registrech vymáhala povinné ručení nepřesně.

Návrh nového příspěvku nepojištěných obsahuje celou řadu prvků pro ochranu motoristů. Nejzásadnější výhodou pro motoristy je omezení výše regresu, který ČKP v současné době vymáhá po osobách odpovědných za škodu způsobenou nepojištěným vozidlem. Pokud dojde k nepojištěné škodě, ČKP ji poškozenému z garančního fondu uhradí v plné výši, ale vůči odpovědným osobám bude nově uplatňovat pouze 1/3 (max. 300 tis. Kč).


Přečtěte si: Příspěvek nepojištěných motoristů: Návrh novely zákona prošel prvním čtením


Tímto ustanovením chceme odstranit současný problém u vysokých škod. Ne každý provozuje nepojištěné vozidlo úmyslně, velmi často se do této situace dostane omylem, nedorozuměním či pouhou zapomnětlivostí. Když má navíc ještě tu smůlu, že způsobí velkou škodu a ČKP za něj poškozenému vyplatí velmi vysoké finanční plnění, má to pro něj a jeho rodinu velmi citelný a mnohdy i fatální dopad, neboť není schopen ČKP tuto vysokou regresní náhradu nikdy uhradit. Omezením regresu na 1/3 (max. 300 tis. Kč) je pro takové motoristy záchranou. Celý návrh je tak založen na myšlence – „pokud nejsi pojištěn, budeš do garančního fondu ČKP hradit příspěvek a ČKP za tebe uhradí případnou škodu s tvojí 1/3 spoluúčastí.“

Současný zákon uvádí, že vozidlo může na veřejných pozemních komunikacích provozovat pouze ten, kdo má sjednané pojištění. Navrhovatelé chtějí povinnost rozšířit tak, aby pojištění muselo mít každé auto v registru, s výjimkou aut zapsaných jako vyřazená, vyvezená, zaniklá nebo odcizená. Navrhovaná úprava výrazně zjednoduší určení, zda je či není dána povinnost pojištění odpovědnosti, čímž se předejde celé řadě sporů, a to v souvislosti s navrhovanou úpravou příspěvku do garančního fondu

Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh z dílny komunisty Jiřího Dolejše.Týká se důslednější kontroly fondu zábrany škod. Fond bude muset zveřejňovat výroční zprávu o využití peněz ověřenou nezávislým auditorem.

Zdroj: iDNES.cz; oPojištění.cz, Pojistný obzor

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články