Celosvětové ztráty v lodní dopravě dosáhly v roce 2024 nejnižší úrovně za poslední desetiletí – pouhých 27 plavidel. Pro srovnání: v 90. letech bylo ročně ztraceno více než 200 lodí. Tato pozitivní statistika vyplývá ze zprávy Safety and Shipping Review 2025 společnosti Allianz Commercial, divize korporátního pojištění skupiny Allianz. Optimistické číslo však podle pojišťovny skrývá dramatickou změnu charakteru rizik. Odvětví pojištění lodní dopravy vstupuje do nové fáze, která je formována eskalujícím geopolitickým napětím, měnícími se obchodními politikami a rostoucím počtem incidentů zahrnujících požáry a nesprávně deklarovaný náklad, varuje Allianz.
Mohlo by vás zajímat: Češi nejsou národ skeptiků ale šťastných optimistů!
Geopolitická rizika mění pravidla hry
Současná lodní doprava čelí nebývalé kombinaci výzev. Sektor se potýká se sankcemi, zabavováním plavidel, útoky na obchodní lodě a dopady poškozených podmořských kabelů – životně důležité infrastruktury pro globální přenos dat. Tato rizika přicházejí v době, kdy se odvětví stále vyrovnává s důsledky pandemie covidu a adaptuje se na energetickou transformaci. Vzhledem k tomu, že 90 % světového obchodu se přesouvá po moři, má narušení této přepravní sítě dalekosáhlé důsledky. Tradiční rizika jako požáry, uvíznutí a kolize plavidel navíc nadále způsobují velké ztráty.
Obchodní války a cla ovlivňují pětinu světového námořního obchodu
Obchodní vztahy mezi USA a Čínou zůstávají nestabilní. Cla dosáhla až na ohlašovanou úroveň 145 %, než bylo oznámeno dočasné 90denní snížení. Od dubna 2025 ovlivňují cla přibližně 18 % světového námořního obchodu – oproti pouhým 4 % na začátku března. Výsledkem jsou přesuny a výrazný pokles objemů lodní dopravy.
Ruská stínová flotila – nové bezpečnostní riziko
Vzestup takzvané stínové flotily se stal vážným problémem pro pojišťovny a regulátory. Tyto tankery často operují bez jasného vlastnictví nebo dodržování mezinárodních norem a od začátku války na Ukrajině se výrazně rozšířily. Přibližně 17% světové flotily tankerů – téměř 600 lodí – je nyní považováno za součást této neoficiální sítě, která primárně přepravuje sankcionovanou ruskou ropu. Stínová flotila byla spojena s desítkami nehod, včetně požárů, kolizí a ropných skvrn. „V případě úniku ropy, který se týká tankeru stínové flotily, by náklady na vyčištění mohly dosáhnout až 1,6 miliardy USD,“ varoval Justus Heinrich, globální produktový lídr námořního pojištění v Allianz Commercial.
Požáry dosáhly desetiletého maxima
Požáry zůstávají hlavní hrozbou v námořním pojištění. V roce 2024 bylo hlášeno 250 požárů na všech typech plavidel – desetileté maximum. Kontejnerové lodě, lodě typu ro-ro (speciální námořní nebo říční plavidla určená pro přepravu vozidel, která na loď a z lodi najedou/rolují po vlastních kolech nebo jsou naložena na trailerech) a nákladní lodě byly dějištěm přibližně 30 % případů. Za posledních deset let bylo ztraceno více než 100 plavidel v důsledku požárů, u nichž bylo následně zjištěno, že je způsobil nesprávně deklarovaný nebo nebezpečný náklad.
Mohlo by vás zajímat: Skupina Direct kupuje rakouskou banku A1
Lithiové baterie přinášejí nová rizika
Rostoucí celosvětová poptávka po lithium-iontových bateriích a systémech skladování energie – poháněná elektrifikací – zvyšuje složitost dopravy a riziko tepelných úniků během přepravy. K řešení tohoto problému se zavádějí regulační změny a nové detekční technologie, ale implementace a vymáhání zůstávají nerovnoměrné.
Budoucnost mezi pokrokem a novými výzvami
Technický progres v lodní dopravě je nepopiratelný. Rahul Khanna, globální ředitel poradenství v oblasti námořních rizik společnosti Allianz Commercial k němu poznamenal: „Není pochyb o tom, že lodní průmysl se stává odolnějším vůči rizikům spojeným s velkými plavidly. Pouze 27 celkových ztrát během roku 2024 podtrhuje pozitivní trend. Pro představu: v globální flotile je více než 100 000 lodí." Současně však uvedl: „Význam politických rizik a konfliktů jako potenciální příčiny námořních ztrát se však zvyšuje se rostoucím geopolitickým napětím. Celkové ztráty z tradičních příčin se sice časem snížily, ale mohli bychom se dostat do situace, kdy by tento pozitivní trend mohl být smazán válkami a dalšími politickými riziky.“
Mohlo by vás zajímat: Čína přitvrzuje: Konec matoucí reklamy o „chytrých" vozidlech
Jedny hrozby nahrazeny jinými
Nejistota tak přetrvává. Kybernetické útoky a rušení GPS se množí. Bezpečnostní hrozba u Rudého moře a narušení dodavatelského řetězce pravděpodobně ještě přetrvají. Ekologická transformace mezitím vyžaduje mnoho práce a investic. Paradox současné lodní dopravy je zřejmý: zatímco tradiční námořní rizika jsou pod lepší kontrolou než kdy dříve, nová geopolitická napětí a technologické výzvy vytvářejí komplexnější a nepředvídatelnější prostředí. Nadcházející roky ukážou, zda se odvětví dokáže přizpůsobit těmto měnícím se podmínkám, aniž by ohrozilo bezpečnost a efektivitu globálního obchodu.
Komentáře
Přidat komentář