Americká auta stárnou: Průměrný věk je téměř 13 let


			Americká auta stárnou: Průměrný věk je téměř 13 let
30.6.2025 Zahraničí

Zatímco průměrné stáří vozidel v USA neustále roste a blíží se aktuálně 13 letům, pojišťovny i autoservisy se musí přizpůsobovat novým trendům. Starší vozy přinášejí specifické výzvy, zatímco moderní automobily s pokročilými technologiemi výrazně zvyšují náklady na opravy.

Průměrné stáří automobilů v USA dosáhlo v roce 2024 již 12,7 roku a podle predikcí společnosti CCC Intelligent Solutions se do roku 2026 dostane na hranici 13 let. Oproti roku 2014, kdy průměrné stáří činilo 11,4 roku, jde o významný nárůst. Tento trend má zásadní důsledky pro celý automobilový a pojišťovací sektor. Kyle Krumlauf, ředitel průmyslové analytiky ve společnosti CCC, upozorňuje na klíčový problém: „Novější vozidla jsou už odlišná. Mezi staršími a novějšími vozidly je výrazný rozdíl, zejména v posledních 6 nebo 7 letech, protože se do vozového parku dostalo více asistenčních funkcí ADAS.“


Mohlo by vás zajímat: Podcast: V D.A.S. propojujeme právo, empatii a inovace


Proč Američané jezdí staršími vozy?

Za rostoucím věkem vozidel stojí několik faktorů. Analýza CCC identifikovala zejména:

  • lepší technickou životnost moderních vozidel
  • změny v nákupních preferencích spotřebitelů reagující na vysoké ceny nových vozů
  • nákladnější financování provozu automobilů
  • delší doby splatnosti úvěrů a vyšší úrokové sazby
  • narušení dodavatelských řetězců v posledních letech

Spotřebitelé tak raději investují do údržby stávajícího vozu než do pořízení nového. Podíl opravitelných vozidel starších 7 let se od roku 2019 zvýšil o významných 9procentních bodů.

Starší auta mění přístup k pojištění

S rostoucím stářím vozidel se mění i chování jejich majitelů při řešení pojistných událostí. Průměrné stáří vozidel při pojistných událostech vzrostlo z 6,9 roku v roce 2020 na 7,6 roku v roce 2023. U opravitelných vozidel činí průměr 6,8 roku, zatímco u totálních škod je to již 10,6 roku. „Jak vozidla stárnou, existuje při pojistné události vyšší pravděpodobnost nebo tendence k jejich likvidaci než k opravě,“ vysvětluje Krumlauf. Podle něj je to hlavní trend v oblasti pojištění – rostoucí počet totálních škod.

Vlastníci starších vozů také mění své pojistné strategie. Mnozí volí nižší krytí nebo vyšší spoluúčast, aby kompenzovali rostoucí pojistné. Znepokojivým trendem je také zvyšující se počet nedostatečně pojištěných řidičů. Majitelé starších vozů často preferují opravy z vlastní kapsy nebo poškození neopravují vůbec, což vede k vyššímu počtu nenahlášených škod.

Moderní vozy: dražší a složitější na opravu

Zatímco starší vozy přinášejí jedny problémy, novější vozidla představují jiné výzvy. Průměrná cena nových vozidel vzrostla za posledních 5 let přibližně o 11 000 USD. Moderní automobily jsou nejen větší, ale obsahují také pokročilé asistenční systémy ADAS.

Ačkoliv tyto technologie zlepšují bezpečnost provozu, vyžadují složitější diagnostické postupy a častější kalibraci, což výrazně zvyšuje náklady na opravy. Analýza CCC mimo jiné odhalila, že náklady na opravy hybridních vozidel mladších 3 let vzrostly mezi lety 2020 a 2024 o téměř 50 %. Dnešní hybridy častěji spadají do kategorií SUV a crossoverů než do třídy sedanů, což dále zvyšuje technologickou složitost a náklady na opravy.

Nejistý vliv nových cel

Krumlauf rovněž komentoval možný dopad cel nedávno „dávkovaných“ Bílým domem. Již nyní data ukazují „znatelný nárůst cen náhradních dílů“. Ceny nových i ojetých vozidel by mohly být dále ovlivněny, což by posunulo hranici pro určení, kdy je vůz ještě opravitelný a kdy už jde o totální škodu. „ALE: Nevíme, jak se tyto věci vyvinou, protože současná situace je velmi nepředvídatelná v tom, jak jsou cla zaváděna, co se dostává do hry a co je pak staženo ze šachovnice,“ uzavírá Krumlauf.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Urválková z UNIQA opět mezi Nejvlivnějšími ženami Česka podle Forbesu


Podobný vývoj ve světě

Ačkoliv se studie zabývá americkým trhem, podobné trendy můžeme pozorovat v řadě států včetně České republiky. Český vozový park patří k nejstarším v Evropě s průměrným stářím přesahujícím 15 let. České pojišťovny tak čelí obdobným výzvám jako jejich americké protějšky.

Rostoucí technologická složitost nových vozidel, vysoké ceny i náklady na financování vedou spotřebitele k obdobnému chování – preferenci údržby stávajícího vozu před pořízením nového. Pro každý pojišťovací trh to znamená nutnost přizpůsobit své služby a produkty této realitě a připravit se na rostoucí náklady spojené s opravami moderních vozidel.

S ohledem na současný ekonomický vývoj můžeme očekávat, že tento trend bude pokračovat i v nadcházejících letech, což bude vyžadovat inovativní přístupy ze strany pojišťoven i autoservisů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články