Guvernér Gavin Newsom a další státní představitelé zdůrazňují, že finanční gramotnost je klíčovým nástrojem, který přináší celoživotní výhody. Data ukazují, že výuka finanční gramotnosti na středních školách může zlepšit kreditní skóre, snížit míru zadlužení a zvýšit pravděpodobnost, že mladí lidé budou mít úspory na mimořádné události a důchodové účty.
Mohlo by vás zajímat: Zpráva o výkonu dohledu nad finančním trhem 2023: Jak ČNB hodnotí pojišťovny?
Podle nové legislativy musí všechny kalifornské střední školy nabídnout kurz finanční gramotnosti do školního roku 2027-28. Tento kurz se stane povinným pro maturitní ročníky od školního roku 2030-31.
V jakém kontrastu je situace v českých školách? Lukáš Vacek, zástupce finančního arbitra, na svůj profil na sociálních sítích nedávno napsal: „Temná mračna se nestahovala jen nad budovou Ekonomicko-správní fakulty během mé pondělní podvečerní přednášky o instituci finančního arbitra v rámci předmětu Osobní finance, ale stahují se i nad tímto předmětem jako takovým. Jak jsem se dozvěděl, jeho výuka má být ukončena s odůvodněním, že základy finanční gramotnosti mají mít studenti už ze střední školy a na vysoké škole se mají více věnovat vědecké činnosti. I když i ve světle současných kauz s přesahem do politiky chápu důraz na vědu a vědecké metody práce, říkám si, že kdo jiný, než absolvent ekonomické fakulty vysoké školy by se měl vyznat ve finančních produktech a umět poradit své rodině či přátelům, jaký produkt skutečně potřebují a jaký konkrétní vybrat, ať už se jedná o vkladové či úvěrové produkty, pojištění, anebo zabezpečení na stáří (a umět si propočítat třeba vliv jednorázových nebo průběžných poplatků na celkovém zhodnocení investice v dlouhodobém horizontu apod.). Na stovce studentů, kteří byli na přednášce, přitom bylo vidět, že je tento předmět baví, pomáhá jim se lépe orientovat ve světě finančních produktů a získat nové informace, které doposud neměli. Navíc jsou tato témata pro studenty velmi aktuální, sami už začínají investovat na různých platformách, a přemýšlejí i o zabezpečení na stáří!“
Mohlo by vás zajímat: Využití veřejně dostupných údajů pro přímý marketing
To, že na českých středních a vysokých školách chybí koncepce a systém výuky finanční gramotnosti dokládají i různé příspěvky na sociálních sítích od finančních poradců (často bez patřičného vysokoškolského vzdělání a dlouholeté praxe), kteří se chlubí prezentováním tématu osobních financí dětem a studentům.
To, že na českých středních a vysokých školách chybí koncepce a systém výuky finanční gramotnosti dokládají i různé příspěvky na sociálních sítích od finančních poradců (často bez patřičného vysokoškolského vzdělání a dlouholeté praxe), kteří se chlubí prezentováním tématu osobních financí dětem a studentům, které chtějí náborovat do své sítě.
Čest výjimkám, ale finanční gramotnost mají na prvním místě vyučovat nezávislí odborníci a neziskové organizace (jako v Kalifornii), nikoliv komerční subjekty (zástupci finančně-poradenských společností, bank a pojišťoven), které z důvodu provizního konfliktu zájmu většinou nemohou z podstaty věci vždy stát plnohodnotně na straně klientů finančních institucí. I to je jedna z věcí, která by se měla ve školách učit…
Komentáře
Přidat komentář