Na začátku roku 2025 bylo v Německu registrováno přibližně 1,65 milionu elektromobilů, což představuje 3,3 % celkového vozového parku. Podle nejnovějšího hodnocení Celostátního svazu německého pojišťovnictví (GDV) se profily škod elektromobilů a spalovacích motorů nadále sbližují.
U aut s plným havarijním pojištěním byly průměrné škody u elektromobilů v předchozím roce stále o 20 až 25 % vyšší než u srovnatelných spalovacích motorů. V aktuálním průzkumu 2025 je tento rozdíl pouze 15 až 20 %. „Čím více elektromobilů je na silnicích, tím méně se jejich škodní bilance liší od srovnatelných automobilů se spalovacími motory,“ uvedla jeden z hlavních důvodů zástupkyně generálního ředitele GDV Anja Käfer-Rohrbachová.
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2024 v Česku dle oPojištění.cz
Mizí i výhoda v četnosti nehod
Ke sbližování dochází také v četnosti škod, která byla dosud jasně ve prospěch elektromobilů. Zatímco dříve řešily pojišťovny u elektromobilů o 15 až 20 % méně pojistných událostí, v současné době je to už jen o 10 až 15 % méně. Pro pojišťovny tento vývoj znamená, že se dříve výrazně odlišné rizikové profily elektromobilů a spalovacích motorů budou i nadále sbližovat. S rostoucím podílem elektrických vozidel na trhu se stále více dostává do popředí úprava výpočetních základů a tarifů.
Vysoké náklady jsou stále důsledkem drahých trakčních baterií, jejich dlouhé životnosti a nedostatečných diagnostických možností. Situace se však zlepšuje díky rostoucím zkušenostem. „Elektromobily se stále více stávají součástí každodenního života: širší nabídka modelů se dostává k větší zákaznické základně a servisy, odtahové společnosti, hasiči a geodeti mají nyní více zkušeností s poškozenými elektromobily. S touto novou normalitou se v současné době snižují i zvláštnosti v bilancích škod, které byly původně pozorovány,“ vysvětluje Käfer-Rohrbachová.
Klíčový faktor pro budoucnost elektromobility
Tento vývoj má zásadní význam pro přijetí elektromobilů veřejností. „Z dlouhodobého hlediska by setrvale výrazně vyšší náklady na opravy mohly poškodit akceptaci elektromobilů motoristy. S ohledem na ekologickou výzvu změny klimatu si však jako společnost nemůžeme dovolit dlouhodobě pohánět automobily fosilními surovinami,“ zdůrazňuje Käfer-Rohrbachová.
Studie GDV letos porovnávala 53 modelových řad elektromobilů s co nejvíce podobnými spalovacími motory. V některých případech šlo o identické modely jako elektrický Smart nebo elektrický Golf VII, u jiných našli odborníci vhodné srovnávací nástroje. Vyhodnocována byla četnost a výše škod v obdobích 2020–2022 a 2021–2023.
Ještě před necelými dvěma lety ukázalo hodnocení GDV, že opravy elektromobilů jsou v průměru o 30 až 35 % dražší než opravy spalovacích motorů. Statistici tehdy porovnávali 37 modelových párů. Podle informací způsobily elektromobily s kompletním havarijním pojištěním přibližně o 20 % méně škod při nehodách než srovnatelné spalovací motory.
Mohlo by vás zajímat: 2Q 2025: Munich Re s čistým ziskem -14,4 %. Swiss Re ve formě
Elektromobily zažívají comeback
Po loňském propadu se poptávka po elektromobilech v Německu opět zvedá. V prvním pololetí letošního roku vzrostl počet nově registrovaných čistě elektrických vozidel o 35,1 % na 248 726 vozidel podle Asociace mezinárodních výrobců motorových vozidel (VDIK). Jejich podíl na celkových registracích dosáhl 17,7 %. Všechna elektrická vozidla dohromady – elektromobily, plug-in hybridy a vozidla s palivovými články – mají podíl na trhu 27,6 % s 387 674 novými registracemi, což odpovídá nárůstu o 41,6 % oproti loňsku.
Sbližování škodních bilancí elektromobilů a spalovacích vozidel signalizuje pozvolné dospívání trhu elektromobility. Rostoucí zkušenosti všech zapojených subjektů – od výrobců přes servisy až po pojišťovny – postupně odstraňují ekonomické bariéry, které mohly brzdit přechod na elektromobilitu. Tento trend bude klíčový pro dosažení klimatických cílů a pro masovou akceptaci elektrického pohonu v populaci.
Komentáře
Přidat komentář