Prezident Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI) Frédéric Denèfle na konferenci IUMI v Singapuru začátkem září varoval před zásadními změnami, kterým čelí námořní pojišťovny v souvislosti s posunem globalizačních trendů. „Konec globalizace se rychle blíží,“ konstatoval Denèfle. „Zpomalení jsme zaznamenali již v posledních letech, ale po covidové éře se tento trend zrychlil.“
Mohlo by vás zajímat: TOP 30 pojišťovacích makléřů za rok 2024 v Česku dle oPojištění.cz
Podle něj eskalující obchodní napětí a regionální konflikty přetvářejí základy mezinárodního obchodu, jenž dlouhé roky procházel nerušenou globalizací. „Konflikty na Ukrajině a u Rudého moře jsou drsnou připomínkou toho, že tvrdé národní zájmy mají přednost před mezinárodní spoluprací a mírovým hospodářským růstem,“ zdůraznil prezident IUMI.
Denèfle objasnil, že mezinárodní obchod samozřejmě nekončí, ale místo toho se transformuje. Námořní pojišťovny se musí přizpůsobit novému prostředí, kde jsou narušovány tradiční přepravní a logistické postupy. „Globální obchodní prostředí již nesměřuje k hladké integraci. Místo toho se prosazuje fragmentace, která vytváří nové výzvy a nové příležitosti pro hodnocení rizik, upisování a inovace.“
Tato transformace se již projevuje v několika konkrétních faktorech: plavidla se přesměrovávají, aby se vyhnula vysoce rizikovým oblastem, což vede k delším a dražším cestám. Dochází k potenciálnímu oživení vnitrozemské dopravy a nearshoringu, kdy firmy přesouvají výrobu nebo služby do blízkých bezpečných zemí místo vzdálených levnějších regionů. Rostoucí ceny zboží přispívají k inflaci, dodavatelské řetězce se reorganizují a vyžadují investice do nové infrastruktury.
Stárnoucí flotila a nová technologická rizika
Trh námořního pojištění se potýká se zvýšenými riziky spojenými se stárnoucí globální flotilou. Více než polovina všech námořních nehod v roce 2024 se týkala plavidel starších 20 let, přičemž údaje z odvětví ukazují 42% nárůst nehod mezi lety 2018 a 2024.
Tento trend přispívá k výraznému nárůstu počtu pojistných událostí s vysokou hodnotou. V roce 2024 bylo mezinárodní skupině nahlášeno 17 pojistných událostí týkajících se poolu se škodou přesahující 10 milionů USD, přičemž náklady se ve srovnání se stejným obdobím v předchozích dvou letech ztrojnásobily.
Dalším nově se objevujícím rizikem je rostoucí frekvence požárů na palubách automobilových dopravců, zejména těch, kteří přepravují elektrická vozidla. Tyto incidenty jsou pro pojišťovny náročné kvůli těsně natěsnaným konfiguracím automobilových dopravců a jedinečným rizikům, která představují lithium-iontové baterie. Sektor se tak musí rychle adaptovat na nová technologická rizika spojená s energetickou transformací dopravy.
Mohlo by vás zajímat: Martin Podávka: Proč pojištění podle kilometrů funguje?
Rudé moře jako katalyzátor změn v pojistných sazbách
Pokračující konflikt v Rudém moři výrazně zhoršil rizikové profily námořních pojišťoven a stal se ukázkovým příkladem toho, jak geopolitické události okamžitě ovlivňují pojistný trh. Náklady na krytí pro plavidla proplouvající tímto regionem prudce vzrostly, přičemž sazby pojistného za válečné riziko už dosáhly až 1 % hodnoty lodi – oproti 0,4 % na začátku roku.
U plavidla v hodnotě 100 milionů USD to znamená pojistné až 1 milion USD, což významně ovlivňuje provozní marže a determinuje rozhodnutí o trasách v globálních lodních společnostech. Tyto dramatické změny v pojistných sazbách fakticky přepisují ekonomiku námořní dopravy a nutí přepravce hledat alternativní trasy, i když jsou delší a dražší, často i drsnějšími vodami.
Nové časy vyžadují jiný přístup
Současně se sektor začíná více spoléhat na umělou inteligenci pro lepší hodnocení rizik, rozvíjí alternativní obchodní koridory a zaměřuje se na nové rozvíjející se trhy, které mohou kompenzovat ztráty z tradičních tras. Najednou tak řeší několik zásadních témat, od nichž se odvíjí budoucí úspěch nebo selhání.
Mohlo by vás zajímat: Datovým centrům v USA chybí pojištění na míru. Miliardy dolarů v ohrožení
Námořní pojišťovnictví tak proto stojí před fundamentální změnou paradigmatu. Pojišťovny musí reagovat flexibilně a přiměřeně na zásadní změnu podmínek svého podnikání. Éra předvídatelných globálních tras a standardizovaných rizikových profilů ustupuje době, kdy geopolitické události mohou přes noc změnit celou ekonomiku přepravy. Pojišťovny musí rychle adaptovat své modely na svět, kde jsou tradiční bezpečné trasy náhle rizikovými, nové trasy jsou delší a s většími výkyvy počasí ohrožujícími plavidla, a kde technologické inovace jako elektromobily přinášejí dosud neznámá rizika.
Navzdory těmto výzvám Denèfle popsal trh námořního pojištění jako stabilní s vysokou důvěrou a silnými finančními ratingy. „Námořní pojišťovny se vždy přizpůsobovaly změnám – a toto období nebude jiné. To, čemu čelíme, není konec globálního obchodu jako takového, ale začátek nové éry,“ uzavřel s tím, že úspěch bude záviset na plném porozumění změnám, přijetí inovací a budování důvěry a odolnosti. Otázkou zůstává, zda se odvětví dokáže adaptovat na tempo geopolitických změn dostatečně rychle, protože ty dnes určují pravidla hry na světových oceánech.
Komentáře
Přidat komentář