Dané dotazování ukázalo, že pojišťovací zprostředkovatelé využívají digitální nástroje pro poradenství méně než před rokem. Strach před konkurencí ze strany FinTechs, InsurTechs a robotů tím pádem nepřibývá. AfW oslovil v listopadu 2023 celkem 1 108 zprostředkovatelů, z toho bylo 90 % pojišťovacích makléřů. Bylo jim položeno 50 otázek, jež se týkaly jejich činnosti, příjmu, udržitelnosti, regulace a dalších aktuálních otázek.
Mohlo by vás zajímat: Podcast: S „onlinizací“ si poradíme a poradci se musí naučit pracovat s AI
Mimo jiné se jednalo i o digitalizaci. Z dotazování vyplynulo, že zprostředkovatelé mají menší strach z digitální konkurence. Na otázku, jak hodnotí roli FinTechs, InsurTechs a robotů v oblasti soukromého zabezpečení na stáří, byla nejčastější odpověď zprostředkovatelů ve smyslu, že tito hráči se stávají důležitějšími, ale nepředstavují konkurenci. Podíl zprostředkovatelů, kteří takto odpověděli, byl o něco nižší než 40 %. Zhruba každý pátý respondent souhlasil s tezí, že role FinTechs, InsurTechs a robotů je důležitá toliko u jednoduchých produktů. Pouze 6 % respondentů spatřuje v těchto na technice založených poskytovatelích určitou přímou konkurenci. Nejmenší souhlas získala teze: V budoucnu budu též nabízet digitální řešení.
Dalším závěrem z dotazování je, že digitální nástroje pro poradentství jsou na ústupu. Vyplývá to z reakcí na otázku týkající se aktuálního a budoucího využívání digitálních nástrojů v poradenství. Nejčastější odpověď byla, že zprostředkovatel je již využívá. Ale podíl takto reagujících zprostředkovatelů se dostal pod 60 %, což znamená oproti dotazování v listopadu 2022 podstatný pokles. Podíl těch zprostředkovatelů, kteří plánují nasazení digitálních nástrojů pro poradenství stagnuje a pohybuje se těsně nad jednou desetinou. Přitom každý pátý zprostředkovatel, což je více než v listopadu 2022, sdělil, že se bez toho obejde.
Mohlo by vás zajímat: Každá desátá nehoda na přejezdu končí tragicky… Pro řidiče nebo osádku vozu
Větší využití digitalizace souvisí s předáváním aplikací klientům, a to konkrétně aplikací, jež poskytují klientovi přehled o jeho pojistných smlouvách. V listopadu 2023 bylo zjištěno, že tyto aplikace nabízí klientům 44 % zprostředkovatelů, tj. o 5 % více než v listopadu 2022. Výsledky dotazování AfW dokládají, že v období listopad 2022 – listopad 2023 nastal v zásadě jistý pokles zájmu německých zprostředkovatelů o využívání digitálních nástrojů pro poradenství. Ovšem teprve dotazování v dalších letech ukáže, zda se jedná o výkyv nebo zda jde o dlouhodobý trend.
Komentáře
Přidat komentář