Jaké jsou nejdůležitější předpoklady, aby makléřský provoz zůstal udržitelný?
Pro mne je hlavní, aby se udržitelnost zohlednila v každém aspektu procesů. To znamená, že když radím klientovi, musím myslet i na řízení času, efektivnost a na to, kolik údajů potřebuji.
Jak to vypadá přímo ve vaší společnosti?
Například byla omezena kapacita paměti a ukládání, pokud jde o e-maily a náš cloud. Tím se zaměstnanci učí mazat nedůležité údaje a data a archivovat pouze ta důležitá. Takový přístup se promítá do každého procesu. Samozřejmě stále přemýšlíme, co můžeme ještě zlepšit. Je jasné, že udržitelné musí být i produkty, které nabízíme. To je první předpoklad. Přitom se orientujeme také na udržitelné DIN-normy.
Mohlo by vás zajímat: Finfluenceři: Čemu věnovat pozornost a jaké jsou postihy?
Zjišťování preferencí klientů týkajících se udržitelnosti je vlastně pro pojišťovací makléře závazné, ovšem praktická implementace je pro mnoho z nich příliš obtížná. Jak by to mohli makléři dělat jednodušeji?
Většina makléřů se v této oblasti dostatečně dobře nevyzná a chybí jim vhled a převod do produktového světa. Podle mého názoru by měly pojišťovny a investiční společnosti spolupracovat a takový převod zmíněného zjišťování makléřům nabídnout. Tak by pak mohli i ti, kteří se v tom nyní dostatečně nevyznají, poradit klientům, kteří by rádi měli svůj podíl na udržitelných produktech.
Často se v oboru objevuje kritika, že zjišťování preferencí je příliš byrokratické a z toho důvodu i obtížně implementovatelné. Lze zjišťování zlepšit?
Zjišťování není skutečně jasně upraveno a je spojeno se značnými byrokratickými náklady, pokud se postupuje přesně podle zadání. Existují však určité doplňkové služby, s jejichž pomocí se dá rozsah zjišťování redukovat. Jednal jsem již s univerzitami o tom, které otázky při zjišťování připravit a jaké typy investic ověřit. Otázky je účelné zúžit a zjednodušit.
Mnozí pojistitelé jsou v podezření, že se prezentují jako „zelenější“ než ve skutečnosti jsou. Vidíš v oboru také pozitivní přístupy a vývoj, pokud jde o téma udržitelnost?
V každém případě existují pozitivní příklady. Často se dostáváme do kontaktu s pojistiteli, kteří připravují nové produkty. V dialogu s nimi pak vidíme, jak lze udržitelné produkty konstruovat. Mimo jiné existují již fondy s investicemi do obnovitelných energií a nemovitostí, stejně jako ekologické a sociální fondy. Pojišťovací společnosti jsou již také na dialog připraveny, ale je třeba si je představit jako velký tanker. U něho nelze rychle změnit kurz. Mnozí pojistitelé jsou však již na cestě.
Kolik klientů má zájem o udržitelné poradenství a produkty?
V letech 2021 a 2022 existoval, pokud jde o téma udržitelnost, boom. Klienti cíleně hledali řešení a sdělovali, že by toto téma chtěli respektovat. Mezitím jsou jím mnozí „zastrašeni“ a je nyní méně dotazů. Přesto je to tak, že když provádím zjišťování preferencí týkajících se udržitelnosti, každý je otevřeně pro a pro všechny je důležité, aby se například neinvestovalo do výroby zbraní.
Mohlo by vás zajímat: AI modely, využití osobních dat a soulad s GDPR
Pro lepší pochopení daného interview je důležité dodat, že nařízením 2021/1257 byly faktory udržitelnosti a preference zákazníků týkající se udržitelnosti včleněny do pravidel pro výkon činnosti vztahující se na distribuci pojistných produktů s investiční složkou. Významně byla doplněna zejména pravidla zjišťování informací pro účely posouzení vhodnosti podle čl. 9 nařízení IBIP [nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2017/2358]. Zprostředkovatel pojištění má povinnost získat nad rámec standardních údajů o investičních cílech, finanční situaci a znalostech a zkušenostech od zákazníků nebo potenciálních zákazníků také informace o případných preferencích týkajících se udržitelnosti.
Komentáře
Přidat komentář