Výrazné zdražení nákupu automobilů by mohlo dále upevnit trend příklonu ke starším vozům. Vyplynulo to z průzkumu, který pro pojišťovnu německého autoklubu ADAC Autoversicherung provedl institut pro výzkum veřejného mínění Bilendi, který se během podzimu 2024 on-line dotazoval celkem 1001 řidičů starších 18 let, kteří také (spolu)rozhodují o uzavření pojištění automobilu.
Mohlo by vás zajímat: Martin Diviš bude i nadále prezidentem České asociace pojišťoven
Různé cesty, jak na jízdě autem ušetřit
Podle průzkumu chce 85 % řidičů jezdit se svým současným vozem co nejdéle. Na německých silnicích již nyní jezdí stále více starších automobilů. Průměrné stáří je nyní 10,3 roku. Podle Spolkového úřadu pro motorovou dopravu to v roce 2014 bylo 8,8 roku. Z průzkumu vyplývá, že lidé šetří i na stárnoucích autech: Každý třetí řidič si nenechává opravit drobná poškození nebo závady nebránící provozu (35 %) a někdy si údržbu a opravy provádí sám (31 %). Tlak na náklady zvyšuje také prudký nárůst mezd v servisech a cen náhradních dílů, kvůli kterým jsou opravy vozidel stále dražší. Jen cena náhradních dílů vzrostla za 10 let téměř o 75 %, jak zjistil Celostátní svaz německých pojišťoven (GDV).
Aby se náklady na mobilitu nevymkly kontrole, vytahují řidiči ve svém každodenním životě mnoho receptů. Podle průzkumu ADAC Autoversicherung věnuje 84 % respondentů pozornost spotřebě paliva a jezdí úsporně. Téměř stejný počet (83 %) vědomě tankuje v době, kdy jsou pohonné hmoty levnější. Méně kilometrů než dříve najede 59 % řidičů a každý druhý (přesněji 51 %) podniká méně cest autem. Naopak úctyhodných 38 % uvádí, že častěji používají kolo.
Mohlo by vás zajímat: Klasický, nebo vyvýšený okruh? Češi mají raději rozhled a preferují klasiku
Pojištění auta: potenciál úspory
Pokud jde o pojistné krytí, zde stále existuje pro mnoho motoristů v Německu velký potenciál úspor. Podle průzkumu má pouze 32 % respondentů uzavřenou pojistku s krytím pro garáže. S takovou smlouvou může u některých poskytovatelů klesnout komplexní pojistné až o 20 %. Telematické tarify, u nichž jsou řidiči odměňováni za bezpečný styl jízdy a mohou ušetřit až 30 %, si zatím sjednalo jen 16 % klientů.
Naproti tomu je rozšířeno pojištění spoluúčasti. Sjednalo si je 79 % motoristů. Čím vyšší podíl nákladů nese pojištěný v případě pojistné události sám, tím výhodnější je pojistné. Spoluúčast se pojí s komplexním pojištěním (vztahuje se na různé formy havarijního krytí). Peníze lze ušetřit také díky způsobu platby: 2 ze 3 řidičů (66 %) platí pojistné ročně místo měsíčně, tedy bez přirážek. Levnější je také, pokud je skupina řidičů pro pojištěné auto omezená: takto šetří 62 % zákazníků v pojištění. Přibližně každý druhý motorista (53 %) ověřuje před výročím smluvní doby ujetý počet kilometrů a chce provést změnu v pojištění. Ceny pojištění auta u různých společností pravidelně srovnává rovněž bezmála polovina řidičů (46 %). A konečně více než polovina šoférů (54 %) v posledních 5 letech skutečně změnila poskytovatele svého pojištění na auto.
Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Zelený socialistický centralismus dusí evropské společenství
Auto je synonymem svobody
Prakticky pro všechny znamená auto flexibilitu. Jak významnou roli hraje auto v životě Němců, ukazují další výsledky studie společnosti ADAC Autoversicherung: 87 % respondentů se vyjádřilo: „Mít auto je i přes všechny náklady s tím spojené velmi důležité.“
Nejsilněji lidé oceňují každodenní flexibilitu. Téměř všichni dotázaní (98 %) uvádí, že jsou flexibilní právě díky autu. Pro převážnou většinu oslovených účastníků ankety znamená vlastní auto osobní svobodu (94 %), úsporu času (93 %) a vyšší kvalitu života (93 %). Na vozidlo je „odkázaných“ podle analýzy 74 % všech respondentů a 80 % účastníků ankety navíc jízda autem baví.
Komentáře
Přidat komentář