Koncem června byla Výboru pro dopravu Evropského parlamentu předložena studie týkající se parkovišť pro nákladní auta. K této zprávě se neprodleně vyjádřil i Jörg Asmussen, výkonný ředitel GDV, s tím, že řidiči a náklad potřebují během odpočinku bezpečí. Místo toho se parkoviště pro nákladní auta stávají stále častěji místy (trestného) činu. Ke každé třetí krádeži zásilky dojde během parkování. Dobře organizovaní zločinci přitom často ukradnou milionové hodnoty a použijí někdy bezohledně i násilí vůči řidiči.
Mohlo by vás zajímat: Počty poradců v létě dále rostly
Jörg Asmussen se proto přimlouvá za vybudování dostatečného počtu bezpečných parkovacích míst, a to alespoň pro obzvlášť krádeží ohrožené zásilky (náklady) jako jsou počítače, cigarety nebo herní konzole. Bezpečná parkoviště by měla být mimo jiné kompletně oplocena, dostatečně osvětlena a trvale hlídána. Každý řidič, který vjíždí nebo vyjíždí, by se musel prokázat patřičným oprávněním.
GDV společně s Profesním sdružením držitelů (uživatelů) vozidel a Spolkovým kriminálním úřadem vypracoval detailní požadavky na bezpečná parkoviště a podporuje normu EU obsahující bezpečnostní standardy a standardy pro služby na bezpečných parkovištích pro nákladní auta.
Faktem je, že provoz nákladních aut v rámci Evropy neustále roste. Podle studie Evropské komise potřebovalo v roce 2022 napříč Evropou zhruba 400 000 nákladních aut na noc parkoviště. Do roku 2040 by mohl tento počet překročit 500 000 nákladních aut. Přitom mají jednotlivé zásilky často hodnotu v milionech eur. Asmussen v této souvislosti míní, že tento vývoj a současně nedostatek bezpečných parkovacích míst pro nákladní auta dává kriminálníkům stále více příležitostí ke krádežím.
Mohlo by vás zajímat: Pohled za hranice: Kdo je v čele slovenského žebříčku poradců ve 2Q 2025?
Situace je skutečně vážná. Podle společných odhadů několika hospodářských svazů za účasti GDV je v Německu každoročně ukradeno zboží z přibližně 26 000 nákladních aut. Statisticky vyjádřeno to znamená, že kriminálníci udeří každých 20 minut. Každoročně ukradený náklad má hodnotu 1,3 mld. EUR. Další škody ve výši 900 mil. EUR vznikají z důvodu smluvních pokut za zpoždění dodávek, dále z důvodu oprav, nemluvě o ztrátách prodejů a výpadcích produkce u příslušných odběratelů.
Je logické, že GDV a další podnikatelské svazy požadují vzhledem k vysokým škodám zajistit bezpečnější přepravní logistiku. Vedle většího počtu bezpečných parkovacích míst jsou nezbytné vyšší bezpečnostní normy a investice do zabezpečovací techniky u nákladních aut a přívěsů, jako například telematické systémy ke sledování trasy nákladního auta nebo nasazení skříňových návěsů s elektronickými uzamykacími systémy.
Od úřadů se očekává větší podpora formou vyššího důrazu na pátrání po mezinárodně a profesionálně fungujících zločineckých organizacích. Policie musí být více přítomna na dálničních odpočívadlech a specializované policejní jednotky a klíčová státní zastupitelství by měla pachatele účinněji pronásledovat též přeshraničně.
Komentáře
Přidat komentář