Námořní pojištění táhne rekordní pojistné, růst ale ztrácí dech


			Námořní pojištění táhne rekordní pojistné, růst ale ztrácí dech
15.10.2025 Zahraničí

Globální trh námořního pojištění dosáhl v roce 2024 historické úrovně téměř 40 miliard USD, tempo růstu se však výrazně zpomalilo. Nadměrná kapacita a měnící se obchodní trasy přinášejí pojišťovnám nové výzvy.

Námořní pojišťovací sektor zažívá paradoxní situaci – zatímco celkové pojistné dosáhlo rekordních 39,92 miliardy USD, dynamika růstu výrazně klesá. Podle údajů zveřejněných na výroční konferenci Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI) v Singapuru vzrostlo celosvětové pojistné loni pouze o 1,5 %, což je výrazný pokles oproti 5,9% růstu v roce 2023 a dokonce 8,3% expanzi v předchozím roce.


Mohlo by vás zajímat: ČNB: Deset věcí, na které si dát pozor při sjednávání pojištění


Čína posiluje, Evropa ztrácí náskok

Pojištění nákladu zůstává základním kamenem odvětví s podílem 56,7 % celkového pojistného, následované havarijním a strojním pojištěním (24,2 %), krytím rizik těžby a výroby energie na moři (10,9 %) a námořní odpovědností (8,2 %).  „V námořním sektoru mají trhy svůj vlastní jedinečný přístup; někteří vyzývají k obnovení smluv za stejných podmínek, někteří tlačí na zvýšení pojistného o 5-10 %, jiní přidávají na trh zvýšenou kapacitu,“ konstatovala Claire Hoole z Circle Marine.

Podle geografického hlediska si Čína upevnila svou pozici největšího samostatného trhu nákladní dopravy, který přináší 17,6 % pojistného. Lloyd's je na 9,7 % a Spojené státy na 6,9 %. Brazílie a Německo, obě shodně s 4,7 %, těsně předstihly Londýnský trh společností, který zakončil rok 2024 s podílem pojistného 4,3 %. Evropa sice stále vede v celkovém podílu na trhu, ale její dominance slábne. Asijsko-pacifický region vedený čínskými upisovateli se v roce 2024 podílel na růstu pojistného ze 60 %, což signalizuje postupné snižování evropského náskoku.

Stárnoucí flotila komplikuje havarijní pojištění

Zatímco u nákladní dopravy se kvóta ztrát zlepšuje už sedmý rok v řadě díky poklesu menších opakujících se škod, havarijní a strojní segment čelí opačnému trendu. Míra ztrát se zde každoročně zvyšuje, přičemž nedávné přesměrování tras kolem mysu Dobré Naděje vystavilo lodě drsnějším povětrnostním podmínkám. Stárnoucí globální flotila – vlastníci odkládají sešrotování svých lodí – a inflační tlaky na náklady na opravy rovněž zvyšují pravděpodobnost totálních ztrát plavidel.

Severský region vede havarijní trh s podílem 12,9 %, před Čínou (11,6 %), Lloyd's (8,7 %), Singapurem (7,9 %) a londýnskými společnostmi (7,4 %). V oblasti těžby a výroby energie na moři si Londýn udržuje dominanci, kde britské společnosti drží 31,6 % globálního trhu a Lloyd's dalších 30 %.


Mohlo by vás zajímat: Pokuty za porušení pravidel proti praní špinavých peněz za rok 2024


Londýn zůstává centrálním centrem pro podnikání v oblasti těžby a výroby energie na moři, kde společnosti se sídlem ve Velké Británii drží 31,6 % globálního trhu a Lloyd's dalších 30 %. Následují Brazílie a Mexiko s více než 8 %. Škodní kvóty v tomto sektoru se od roku 2020 výrazně snížily, i když nároky na náhradu menších a frekventovaných škod nyní rostou na pozadí silné poptávky po specializovaných plavidlech k podpoře těžby a výroby energie na moři.

Situace v oblasti odpovědnost rejdaře (majitele lodě) za škody, které nejsou obvykle zahrnuté ve standardním havarijním a strojním pojištění (P&I) je méně jasná po změnách ve výkaznictví Mezinárodní skupiny klubů (International Group of Clubs), které vylučují produkty s fixním pojistným. I tak tržní zdroje naznačují, že vzájemné pojistné vzrostlo mezi pojistnými roky 2023/24 a 2024/25 o více než 3 %.

Trh na rozcestí 

Zatímco toto odvětví dosáhlo rekordních objemů pojistného, podkladová dynamika odhaluje, že trh je pod tlakem. Expanze specializovaných pojišťovacích zprostředkovatelů (MGA) se širokými pravomocemi a kapacity následovníků vytvořila nadměrnou nabídku, což vyvíjí tlak na snižování sazeb. Pro pojišťovny spočívá výzva v nalezení rovnováhy mezi přitažlivostí stálého přílivu kapitálu a potřebou obnovit disciplínu v oblasti upisování v prostředí, které stále více definuje nadměrná kapacita a rostoucí složitost rizik.

Do toho dále promlouvají i geopolitická rizika přinášející nebezpečí pro obchodní lodě na obvyklých trasách, případně jejich preventivní přesměrování do oblastí, kde zase mohou číhat jiné hrozby.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články