Námořní pojišťovací sektor zažívá paradoxní situaci – zatímco celkové pojistné dosáhlo rekordních 39,92 miliardy USD, dynamika růstu výrazně klesá. Podle údajů zveřejněných na výroční konferenci Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI) v Singapuru vzrostlo celosvětové pojistné loni pouze o 1,5 %, což je výrazný pokles oproti 5,9% růstu v roce 2023 a dokonce 8,3% expanzi v předchozím roce.
Mohlo by vás zajímat: ČNB: Deset věcí, na které si dát pozor při sjednávání pojištění
Čína posiluje, Evropa ztrácí náskok
Pojištění nákladu zůstává základním kamenem odvětví s podílem 56,7 % celkového pojistného, následované havarijním a strojním pojištěním (24,2 %), krytím rizik těžby a výroby energie na moři (10,9 %) a námořní odpovědností (8,2 %). „V námořním sektoru mají trhy svůj vlastní jedinečný přístup; někteří vyzývají k obnovení smluv za stejných podmínek, někteří tlačí na zvýšení pojistného o 5-10 %, jiní přidávají na trh zvýšenou kapacitu,“ konstatovala Claire Hoole z Circle Marine.
Podle geografického hlediska si Čína upevnila svou pozici největšího samostatného trhu nákladní dopravy, který přináší 17,6 % pojistného. Lloyd's je na 9,7 % a Spojené státy na 6,9 %. Brazílie a Německo, obě shodně s 4,7 %, těsně předstihly Londýnský trh společností, který zakončil rok 2024 s podílem pojistného 4,3 %. Evropa sice stále vede v celkovém podílu na trhu, ale její dominance slábne. Asijsko-pacifický region vedený čínskými upisovateli se v roce 2024 podílel na růstu pojistného ze 60 %, což signalizuje postupné snižování evropského náskoku.
Stárnoucí flotila komplikuje havarijní pojištění
Zatímco u nákladní dopravy se kvóta ztrát zlepšuje už sedmý rok v řadě díky poklesu menších opakujících se škod, havarijní a strojní segment čelí opačnému trendu. Míra ztrát se zde každoročně zvyšuje, přičemž nedávné přesměrování tras kolem mysu Dobré Naděje vystavilo lodě drsnějším povětrnostním podmínkám. Stárnoucí globální flotila – vlastníci odkládají sešrotování svých lodí – a inflační tlaky na náklady na opravy rovněž zvyšují pravděpodobnost totálních ztrát plavidel.
Severský region vede havarijní trh s podílem 12,9 %, před Čínou (11,6 %), Lloyd's (8,7 %), Singapurem (7,9 %) a londýnskými společnostmi (7,4 %). V oblasti těžby a výroby energie na moři si Londýn udržuje dominanci, kde britské společnosti drží 31,6 % globálního trhu a Lloyd's dalších 30 %.
Mohlo by vás zajímat: Pokuty za porušení pravidel proti praní špinavých peněz za rok 2024
Londýn zůstává centrálním centrem pro podnikání v oblasti těžby a výroby energie na moři, kde společnosti se sídlem ve Velké Británii drží 31,6 % globálního trhu a Lloyd's dalších 30 %. Následují Brazílie a Mexiko s více než 8 %. Škodní kvóty v tomto sektoru se od roku 2020 výrazně snížily, i když nároky na náhradu menších a frekventovaných škod nyní rostou na pozadí silné poptávky po specializovaných plavidlech k podpoře těžby a výroby energie na moři.
Situace v oblasti odpovědnost rejdaře (majitele lodě) za škody, které nejsou obvykle zahrnuté ve standardním havarijním a strojním pojištění (P&I) je méně jasná po změnách ve výkaznictví Mezinárodní skupiny klubů (International Group of Clubs), které vylučují produkty s fixním pojistným. I tak tržní zdroje naznačují, že vzájemné pojistné vzrostlo mezi pojistnými roky 2023/24 a 2024/25 o více než 3 %.
Trh na rozcestí
Zatímco toto odvětví dosáhlo rekordních objemů pojistného, podkladová dynamika odhaluje, že trh je pod tlakem. Expanze specializovaných pojišťovacích zprostředkovatelů (MGA) se širokými pravomocemi a kapacity následovníků vytvořila nadměrnou nabídku, což vyvíjí tlak na snižování sazeb. Pro pojišťovny spočívá výzva v nalezení rovnováhy mezi přitažlivostí stálého přílivu kapitálu a potřebou obnovit disciplínu v oblasti upisování v prostředí, které stále více definuje nadměrná kapacita a rostoucí složitost rizik.
Do toho dále promlouvají i geopolitická rizika přinášející nebezpečí pro obchodní lodě na obvyklých trasách, případně jejich preventivní přesměrování do oblastí, kde zase mohou číhat jiné hrozby.
Komentáře
Přidat komentář