V budoucnu se obor bude muset vypořádat s generací Z. Někteří z mladých lidí narozených v letech 1997 až 2012 jsou již zákazníky pojišťoven nyní, anebo by je měli prodejci a poskytovatelé produktů již brzy oslovit. V příštích 2 letech si totiž pojištění sjedná 60 %, tj. 6,3 milionu Němců s rozhodovací pravomocí v této věkové skupině. K tomuto závěru dospěla společnost Sirius Campus GmbH ve své studii s názvem „Pojištění budoucnosti – očekávání generace Z“. Pro účely průzkumu agentura provedla v říjnu 2022 on-line rozhovory s 1 231 účastníky ve věku od 16 do 30 let. A zde jsou některé poznatky, jež z ankety vyplynuly.
Studie objasňuje očekávání
Studie vrhá obzvláště světlo na očekávání mladých lidí od pojišťovnictví. 60 % z nich je konfrontováno s vysokými náklady na bydlení a jejich zvládnutí považuje za osobní výzvu. 55 % má podle svého mínění příliš málo peněz na cestování, a 46 % osob ve vzorku vnímá nedostatek příležitostí k rozšiřování svého jmění. Navzdory optimálním podmínkám na trhu práce pro mladé lidi startující profesní dráhu v důsledku nedostatku kvalifikovaných pracovníků hledí pouze pětina této skupiny (22 %) velmi optimisticky do budoucnosti, zatímco další třetina (36 %) je spíše optimistická. Takto pozitivně naladěná většina pro sebe definuje příležitosti v oblasti akumulace majetku (48 %), pro založení rodiny (42 %) a pro budování profesní kariéry (39 %).
Generace Z má k pojištění blízko
Třetina této stále ještě mladé generace se však v průzkumu vyjadřuje pesimisticky, což vysvětluje i velkou potřebu finančního zabezpečení (87 %). Tento postoj se odráží i v otázkách týkajících se pojištění. Tři čtvrtiny příslušníků generace Z (75 %) považují za důležité dobré finanční zabezpečení pro případ úrazů, nehod nebo zásahů osudu. 56 % z nich již má uzavřené svoje pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, 32 % má sjednané pojištění vybavení domácnosti, 28 % disponuje cestovním pojištěním a 23 % pojištěním právní ochrany. A 42 % z nich již má vozidlo, a tudíž i odpovídající pojištění vozidla.
„Pojištění občanské odpovědnosti, pojištění motorových vozidel a úrazové pojištění bývají nejčastěji uzavírána jako první nebo druhé pojištění. To znamená, že generace Z není žádným skeptikem ve vztahu k pojištění, ale spíše představuje do značné míry atraktivní cílovou skupinu s vysokou potřebou zajištění pro nepříznivé situace,“ vysvětluje Sirius Campus ve zprávě k vyhodnocení studie.
Majetková pojištění jsou v čele
V souladu s vysokou potřebou zabezpečení je u této cílové skupiny také vysoká ochota uzavírat pojistné smlouvy. Téměř 60 %, tj. 6,3 milionu mladých spotřebitelů, plánuje podle společnosti Sirius Campus investovat do své ochrany pro nepříznivé situace. Prioritou je pojištění materiálních škod, jako je pojištění motorových vozidel (16 %), pojištění odpovědnosti za škodu (15 %), pojištění právní ochrany (13 %) a pojištění domácnosti (12 %). Velmi oblíbené je však také zabezpečení na stáří (16 %), následuje ochrana pracovní schopnosti (14 %) a úrazové pojištění (11 %).
Poptávka je na jedné straně vedena konkrétními podněty a motivy (koupě nemovitosti, stavba domu nebo zahájení kariéry), a jinak je závislá na impulsech, které vycházejí z reklamy, sociálních médií, anebo z rodiny a od přátel. Podle studie více než desetina lidí v Německu vyhledává informace cíleně právě na sociálních sítích. Největší dosah má YouTube (62 %) a Instagram (54 %); obsah na TikToku (dosah 40 %) „ovlivňuje rozhodovací proces pozitivněji než ostatní kanály“, píšou výzkumníci ze společnosti Sirius Campus.
Komentáře
Přidat komentář