Zatímco celkový počet dopravních nehod s újmou na zdraví v Německu loni mírně klesl o 0,4 % na 290 706 událostí, nehody na elektrokoloběžkách vykazují opačný trend. Podle konečných údajů Spolkového statistického úřadu (Destatis) stoupl jejich počet meziročně o 26,71 % na 11 944 případů. Tempo růstu se tak oproti předchozímu roku téměř zdvojnásobilo, což statistiky označují za alarmující vývoj. Tragické důsledky si vyžádaly životy 27 osob, což představuje rovněž nárůst z 22 obětí v roce 2023. Těžká zranění si odneslo 1 513 lidí, lehčí poranění pak 11 433 osob.
Mohlo by vás zajímat: Finanční gramotnost Čechů se mírně zlepšila. Hlavně u mladých v oblasti investic
Demografické rozložení nehod odhaluje jasný trend: e-koloběžky jsou doménou mladých lidí, kteří však často podceňují rizika. Celých 48,6 % jezdců, kteří se v roce 2024 stali účastníky nehod, bylo mladších 25 let. Věkovou hranici 45 let nepřekročilo dokonce 82 % zraněných. Naproti tomu pouze 3,3 % obětí patřilo do věkové skupiny 65+. Zajímavým pozorováním je i nárůst počtu spolucestujících. Zatímco v roce 2023 tvořili pasažéři 3,9 % účastníků nehod e-koloběžek, loni to bylo již 4,7 %. Přitom právě přeprava druhé osoby na e-koloběžce je podle předpisů o silničním provozu zakázána.
Analýza příčin nehod ukazuje na systémové problémy v používání elektrokoloběžek. Nejčastějším pochybením s podílem 21,2 % bylo používání nesprávné části vozovky nebo chodníků. Mnoho uživatelů si totiž není vědomo, že musí jezdit po cyklostezkách nebo v chráněných pruzích, a pokud nejsou k dispozici, přejet do jízdních pruhů na vozovce. Jízda po chodnících je zcela zakázána. Druhým nejzávažnějším problémem je řízení pod vlivem alkoholu, které policisté zaznamenali u 12,4 % nehod. Následuje nepřiměřená rychlost (8,0 %) a nerespektování přednosti v jízdě (6,2 %).
Z celkových 11 944 kolizí představovaly havárie jednoho vozidla 31,4 % případů, tedy kdy havárie postihla pouze samotnou elekrokoloběžku. Zbývající dvě třetiny nehod se týkaly střetů s dalšími účastníky provozu, nejčastěji s automobily (5 302 nehod). Právě při srážkách s auty bylo zraněno 50,5 % uživatelů e-koloběžek a sedm jich zemřelo.
Městské prostředí se ukazuje jako nejvíce rizikové pro provoz elektrokoloběžek. Ve velkých městech s nejméně 100 000 obyvateli se stalo 53,7 % všech nehod e-koloběžek s újmou na zdraví. V metropolích s půl milionem obyvatel dokonce 30,9 % všech kolizí. Pro srovnání – u klasických jízdních kol je tento podíl výrazně nižší (45,1 %, resp. 26,7 %).
Mohlo by vás zajímat: Saúdskou Arábii čeká vlna konsolidace. Malé firmy přežijí jen stěží
Rostoucí počet nehod na elektrokoloběžkách představuje výzvu nejen pro městské plánovače a zákonodárce, ale i pro pojišťovací sektor. Otázkou zůstává, jak efektivně regulovat tento rychle se rozvíjející segment dopravy, a jak zároveň pokrýt rostoucí rizika. Klíčové bude zlepšení infrastruktury, důslednější kontrola dodržování pravidel, a především vzdělávání uživatelů o bezpečném používání těchto moderních dopravních prostředků.
Komentáře
Přidat komentář