Německo zažívá boom soukromých e-koloběžek. Půjčovny ztrácejí dominanci


			Německo zažívá boom soukromých e-koloběžek. Půjčovny ztrácejí dominanci
19.3.2025 Zahraničí

Na německých ulicích jezdí dnes už více než milion elektrických koloběžek, přičemž více než tři čtvrtiny z nich jsou v soukromém vlastnictví. Zatímco sdílené služby stagnují, počet individuálních majitelů prudce roste. Spolu s tím se dramaticky mění i bezpečnostní statistiky.

Podle Celostátního svazu německých pojišťoven (GDV) bylo v roce 2023 na německých silnicích přibližně 990 000 e-koloběžek. To je téměř o 30 % více než v předchozím roce. Zvýšil se zejména počet soukromých skútrů. Zatímco flotily půjčoven se rozrostly jen o skromných 9 % na 210 000 vozidel, počet soukromých koloběžek vyskočil o 37 % na 780 000 kusů. „E-koloběžky se v ulicích etablovaly během několika let a staly se alternativou k autům, jízdním kolům, mopedům nebo chůzi na mnoha trasách,“ konstatuje zástupkyně generálního ředitele asociace GDV Anja Käfer-Rohrbachová.


Mohlo by vás zajímat: ČAP k 2024: Pojišťovnám dramaticky rostly náklady na pojistné plnění


Kdo na koloběžce častěji bourá

Statistiky nehod odhalují markantní rozdíl v bezpečnosti provozu koloběžek mezi půjčovnami a soukromými uživateli. Přestože sdílené e-koloběžky tvoří jen pětinu všech strojů v Německu, stojí za 40 % všech pojistných událostí. Na 100 půjčených koloběžek připadá 0,9 nehody, zatímco u soukromých jen 0,4 nehody. Výzkum GDV dále identifikoval klíčové rozdíly mezi uživateli. „Ti, kteří mají svoji vlastní koloběžku, jsou většinou častými řidiči a koloběžku používají například k dojíždění do práce. Je jim přes 30 let, jezdí po cyklostezce nebo po silnici a častěji nosí helmu. Uživatelé půjčených koloběžek jsou naopak mladší, obvykle jezdí ve volném čase, jsou méně zkušení a častěji jezdí po chodníku, i když právě to je zakázáno,“ popisuje různé profily Kirstin Zeidler, vedoucí výzkumu nehod pro pojišťovny v GDV.

Kam směřuje budoucnost?

Pojišťovny se zasazují pro lepší ochranu chodců na chodnících. „Aby se e-koloběžky nedostávaly na chodníky, je zapotřebí více a lepších cyklostezek,“ říká Käfer-Rohrbach. Namísto toho návrh ministerstva dopravy stanoví, že e-koloběžky budou oficiálně schváleny do provozu na chodnících a pěších zónách, které jsou nyní zpřístupněny cyklistům. „Bylo by však lepší nedělat výjimky ani pro jízdní kola, ani pro e-koloběžky,“ doporučuje Käfer-Rohrbach. Pojišťovny současně požadují, aby úřady odpovědné za veřejný pořádek a policie důsledně vymáhaly platná pravidla.


Mohlo by vás zajímat: Jan Matoušek: Podpojištění, zdravotnictví a geopolitika. Trh je připraven!


E-koloběžky a další malá elektrická vozidla mohou jezdit po německých silnicích od června 2019. Stejně jako mopedy a malé motocykly potřebují povolení k provozu od Spolkového úřadu pro provoz motorových vozidel, a také povinné ručení, které se prokazuje pojistnou nálepkou na vozidle. Povinnost pojištění se nevztahuje na ty nejpomalejší a na provozované výhradně na privátních pozemcích.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články