Pojišťovnictví v USA očekává dopad zvýšených cel na pojistná plnění


			Pojišťovnictví v USA očekává dopad zvýšených cel na pojistná plnění
22.5.2025 Zahraničí

Na portálu amerického časopisu Insurance Journal byl zveřejněn analytický článek o možných dopadech zvýšených cel na pojistná plnění a spotřebitele. V příspěvku se dokonce zdůrazňuje, že by se mohlo jednat o řetězovou reakci.

Článek začíná konstatováním, že analytikové a ekonomové, kteří se specializují na pojišťovnictví, stejně jako příslušné oborové asociace, nyní bedlivě zkoumají potenciální účinky cel, která zavedl nebo hodlá zavést prezident Donald Trump. Zhruba po měsíci, co Trump vyhlásil prudké zvýšení celních sazeb vůči Číně, Kanadě a Mexiku, byly uvaleny celní sazby ve výši minimálně 10 % na všechny exportéry do USA s tím, že u řady zemí ve větší výši nebo dokonce v mnohem větší výši. K tomu je třeba dodat, že 25 % celní sazba byla aplikována na všechna dovážená auta a automobilové součástky.


Mohlo by vás zajímat: Radovan Škultéty a Lubor Kunc k ekonomickým výzvám a technologickému pokroku v ČR


Americké pojišťovnictví reagovalo na zvýšení cel vůči Číně, Kanadě a Mexiku prohlášením, že by to mohlo mít negativní dopad zvláště na vlastníky nemovitostí v USA a pak na autopojištění. Například David A. Sampson, výkonný ředitel Americké asociace majetkových a odpovědnostních pojistitelů (APCIA) uvedl, že v tuto chvíli tato asociace uznává cla jako „účinné nástroje vlády“, ale dodal, že jsou příliš široce rozložena, takže mohou pravděpodobně poškodit rodiny, jednotlivce a podnikatele, které by podle původního záměru vlády měla cla vlastně ochránit.

Pokud jde o pojištění, tak APCIA odhaduje, že spotřebitelé by mohli pocítit dopad cel na jejich pojištění v průběhu příštích 12 – 18 měsíců. Roční růst nákladů na pojistná plnění v případě osobních vozidel by mohl podle odhadu činit 30-60 mld. USD. V případě, že by vzrostly i jiné náklady pojistitelů, tak celkové zvýšení pojistného by mohlo překročit výše zmíněný odhad. Vzhledem k tomu, že řada řidičů nemá sjednáno havarijní pojištění, tak je zřejmé, že celkové dopady na spotřebitele by byly mnohem vyšší. Sampson v této souvislosti zmínil, že APCIA již informovala tvůrce federálních politik o potenciálních dopadech zvýšených cel.

Nejde ale jen o osobní soukromá vozidla. APCIA počítá s růstem nákladů na pojistná plnění i u vozidel podnikatelů. Dále pak zmínila i dopady na stavební pojištění, protože se očekává nárůst cen u oceli a stavebního dřeva.


Mohlo by vás zajímat: Arktida v proměně: Jak klimatická změna mění geopolitiku severu?


Tato asociace však tvrdí, že hlavní účinek bude na auta, u nichž se generuje roční pojistné zhruba ve výši jedné třetiny celkového pojistného majetkového a odpovědnostního pojištění v USA. S odvoláním na analytiky z Wall Street pak APCIA tvrdí, že cena nových aut by se mohla zvýšit v rozmezí od 4 000 USD do 15 000 USD. Kromě toho 60 % náhradních dílů pochází z Mexika, Kanady a Číny, takže lze předpokládat, že opravy vozidel budou trvat déle, jestliže nepřijde odpovídající nabídka z jiných zemí.

K dané problematice zaujal stanovisko též Michel Leonard, ekonom v Institutu pojistných informací. Narušení volného obchodu zvýšenými cly by mohlo mít dopad na růst a pak na náklady na obnovu či opravy v segmentu pojištění soukromých vozidel a pojištění nemovitostí. Z krátkodobého hlediska může podle Leonarda změna dynamiky obchodu mezi zeměmi mít dopad na dostupnost a ceny zboží, které má pro pojišťovnictví klíčový význam. Jde o zemědělské stroje či zařízení, nábytek, stavební materiály, nebo baterie pro elektromobily. Leonard dále uvedl, že je třeba počítat i s dopadem na další typy pojištění, jako jsou pojištění kauce, pojištění obchodních úvěrů, pojištění přerušení provozu a pojištění politických rizik.

Robert Hartwig, ekonom, profesor financí a ředitel Centra pro řízení rizik a nejistot na Univerzitě Jižní Karolína (Center for Risk and Uncertainty Management at the University of South Carolina) zase zdůraznil, že kromě celních dopadů na autopojištění a pojištění nemovitostí Trump přehlíží vlivy na globální obchod, čímž přímo ohrožuje jiné oblasti byznysu jako jsou námořní pojištění, pojištění vnitrozemské plavby, letecké pojištění a pojištění obchodních úvěrů.

Hartwig dodal, že je načase, aby výkonní ředitelé pojišťoven a zajišťoven se připojili k rostoucímu znepokojení manažerů napříč pojišťovnictvím a dali Trumpově administrativě a republikánům v Kongresu jasně najevo, že USA se nacházejí na cestě k recesi, která může být potenciálně i globální a že je zapotřebí zásadní korekce politiky, a to velmi brzy. Jeho názor se opírá o těžké váhy na Wall Street, jako jsou Jamie Dimon, výkonný ředitel JP Morgan Chase a Bill Ackman, miliardář, investor ze společnosti Pershing Square.


Mohlo by vás zajímat: Čínská Ping An králem patentů ve fintech a zdravotnictví


Mahesh Mistry, vrchní ředitel pro analytickou činnost v ratingové agentuře AM Best, je názoru, že pojišťovny by se nyní měly zaměřit na scénáře „co kdyby“. Možná uklidnil scénu tvrzením, že zmíněná agentura zatím nevidí žádné větší posuny v investičních a upisovacích strategiích. Podle Mistryho by mohl být nepřímý dopad cel významnější. Vyšší náklady na zboží budou mít pravděpodobně řetězový efekt na pojistné. Bezprostřední hrozbou by bylo, pokud by cla vyvolala inflační tlaky u některých produktů. Je jasné, že důsledky zavedení vyšších cel mohou mít v určitých zemích širší ekonomické dopady. Může být zasažen růst, dostupnost (zboží), životní náklady, což může vést k dalším řetězovým efektům. Mistry vychází z toho, že tržní volatilita a finanční potíže podnikatelů by mohly vyústit do poklesu poptávky po pojištění a nárůstu pojistných plnění v pojištění odpovědnosti členů orgánů a managementu společnosti a pojištění obchodních úvěrů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články