Čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologií přistoupilo k zásadnímu kroku pro zvýšení bezpečnosti na poli elektromobility. V dubnu letošního roku vydalo soubor technických norem pro baterie používané v elektrických vozidlech a plug-in hybridech, které v současnosti představují více než polovinu prodeje nových automobilů v zemi.
Nová pravidla, která mají být implementována od července 2026, výrazně zpřísňují požadavky na odolnost baterií proti vznícení a výbuchu. Cílem těchto regulací je minimalizovat rizika pro řidiče, cestující i okolní nemovitosti způsobená takzvaným "tepelným únikem" (thermal runaway), který je nejčastější příčinou požárů souvisejících s bateriemi.
Mohlo by vás zajímat: Ministerstvo dopravy plánuje nové silnice a rychlodráhy. Sci-fi, nebo realita?
Zásadní zpřísnění bezpečnostních norem
Nové standardy, schválené regulačními orgány v březnu, představují významný posun oproti předchozí verzi z roku 2020. Zatímco dosavadní norma požadovala, aby baterie při hrozícím vznícení poskytla řidiči pětiminutové varování k opuštění ohroženého vozidla, nová pravidla jdou mnohem dál.
Podle aktualizovaných požadavků nesmí baterie vzplanout ani explodovat po dobu 2 hodin od začátku tepelného úniku. To představuje dramatické zvýšení bezpečnostního limitu a posouvá hranice toho, co je v oblasti bezpečnosti elektrických vozidel považováno za standard.
Kromě toho normy zavádějí několik nových testovacích procedur, jako jsou testy tepelné difúze, pokročilé testování odolnosti při nárazech a testy tolerance rychlého nabíjení, které vyžadují, aby baterie vydržela 300 cyklů rychlého nabíjení a následný test zkratu bez požáru či výbuchu
Čína předbíhá svět v bezpečnostních standardech
Tento soubor norem je odborníky považován za průlomový a může významně ovlivnit globální přístup k bezpečnosti baterií elektrických vozidel. Čína se tímto krokem dostává do pozice světového lídra v oblasti požární bezpečnosti elektromobilů.
Zatímco západní normy v USA a Evropské unii se dosud zaměřovaly především na odolnost při nehodách a systémovou integritu, čínský přístup klade důraz na prevenci požárů a prodloužení doby před vznícením. Očekává se, že tyto změny budou mít dopad na globální automobilový průmysl a postupně povedou k vyšším bezpečnostním standardům elektromobilů po celém světě.
Mohlo by vás zajímat: Nehody na elektrokoloběžkách vzrostly o čtvrtinu. Dva lidé zemřeli!
Reakce na rostoucí trh s novými energetickými vozidly
Zpřísnění norem přichází v době, kdy prodej elektromobilů a plug-in hybridů, souhrnně označovaných jako vozidla s novou energií (NEV), v Číně již řadu měsíců převyšuje prodej vozidel se spalovacími motory. Úspěch výrazně překračuje původní cíl Pekingu stanovený v roce 2015, aby prodej NEV do roku 2025 tvořil 20 % celkových tržeb.
Díky více než desetileté politické podpoře oboru byl tento cíl později revidován na ambicióznějších 50 % do roku 2035. Skutečnost, že tohoto podílu bylo dosaženo již nyní, svědčí o vysoké dynamice přeplněného čínského trhu s elektromobilitou.
Jsou elektromobily bezpečnější než konvenční vozidla?
Zpráva ze sledování provozu kamerami CCTV z června 2024 uvádí, že pravděpodobnost vznícení elektromobilů a hybridů je ve skutečnosti nižší než u benzinových vozidel. To je v rozporu s rostoucím počtem neověřených zpráv o požárech vozidel NEV na sociálních sítích.
Nicméně březnová smrtelná nehoda sedanu vyrobeného společností Xiaomi vyvolala široké diskuse o bezpečnosti elektromobilů v Číně. Vůz začal hořet poté, co narazil do sloupu u silnice v rychlosti 97 km/h se zapnutým pokročilým asistenčním systémem řízení, údajně v okamžiku, kdy řidič přebíral kontrolu nad vozidlem.
V reakci na tuto událost vláda a státní média vyzvala výrobce automobilů, aby nepřeháněli své proklamace o schopnostech inteligentního řízení, což vedlo k dalším regulačním krokům v oblasti reklamy.
Dopady na pojišťovnictví a risk management
Pro pojišťovny představují nové bezpečnostní standardy významnou příležitost i výzvu. Na jedné straně mohou vést k nižšímu riziku požárů a tím i k potenciálně nižším pojistným plněním. Na druhé straně zavedení nových technologií a testovacích postupů pravděpodobně zvýší výrobní náklady, což se může promítnout do cen vozidel.
Pojišťovací společnosti budou přiměřeně adaptovat své modely rizik pro elektromobily a přizpůsobí pojistné sazby novým bezpečnostním standardům. Zároveň se otevírají nové možnosti pro specializované pojistné produkty zohledňující specifická rizika elektromobility.
Mohlo by vás zajímat: Vlog Petra Zámečníka: Co bylo příčinou finanční krize v roce 2008
Globální implikace čínských norem
Čínská dominance na trhu s elektromobily znamená, že její regulační kroky mají významný vliv na globální standardy. Výrobci automobilů působící na čínském trhu budou muset přizpůsobit své produkty novým požadavkům, což pravděpodobně povede k implementaci těchto vyšších bezpečnostních standardů i na jiných trzích.
Experti předpokládají, že evropské a americké regulační orgány budou čínské normy pečlivě sledovat a mohly by se v budoucnu inspirovat. To by znamenalo globální zvýšení bezpečnostních standardů pro baterie elektrických vozidel a další krok k širšímu přijetí elektromobility.
Komentáře
Přidat komentář