Prodej elektromobilů rychle roste a vyvíjí se v nový segment rizik pro pojištění motorových vozidel. K tomuto závěru dospěl institut globální zajišťovny Swiss Re v novém vydání své zprávy „Economic Insights“ zveřejněné na konci května letošního roku.
Mohlo by vás zajímat: Sloupek Kateřiny Lhotské: ESG? Prostě dobrý byznys…
V roce 2023 se prodá o 35 % více elektromobilů.
Podle zprávy se loni na celém světě prodalo téměř 14 milionů elektromobilů, což je o 35 % více než v předchozím roce. Jejich podíl na celkovém odbytu automobilů činil 18 %. V USA tvořily elektromobily deset % všech prodaných automobilů, v Číně 38 % a v zemích Evropské unie v průměru 22 %.V příštích letech se celosvětově očekává průměrný roční nárůst o 30 procent. Očekává se, že do roku 2035 budou elektromobily tvořit polovinu všech prodejů nových automobilů.
Souběžně s tím se bude rozvíjet i trh s pojištěním. Podle analytiků se odhaduje, že do roku 2030 vzroste velikost celosvětového trhu na více než 200 miliard USD (184,9 miliardy EUR), zatímco v roce 2022 to bylo ještě 51 miliard USD (47 miliard EUR).
Vyšší náklady na opravy…
Podle vědců je to velká příležitost pro pojišťovnictví. Vidí však také krátkodobé pojistně-technické výzvy pro pojišťovny. Zavádění elektromobilů vytváří nové charakteristiky pojistných rizik, protože se mění jízdní vlastnosti, způsoby využívání, opravy a funkce vozidel, uvádí se ve zprávě. Nejvýznamnějším rozdílem je, že elektromobily zrychlují ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem z klidu velmi dynamicky.
Mohlo by vás zajímat: České firmy nerady zveřejňují účetní závěrky. Změní to nový zákon?
... vyšší nehodovost a ...
Kromě vyšší nehodovosti jsou jako klíčové rizikové faktory uváděny rovněž instalace a provoz nabíjecí infrastruktury a výměna baterií. Kumulace rizik požáru a výbuchu rovněž zvyšuje majetková a odpovědnostní rizika. Ve zprávě se uvádí, že náklady na opravy elektromobilů jsou obecně vyšší než u spalovacích motorů. Americká studie z roku 2022 přinesla poznatek, že celkové náklady na opravy elektromobilů byly v průměru o 26,6 % vyšší. Německá studie informovala, že náklady jsou o 30 až 35 % vyšší.
... vyšší pojistné
To má dopad na výši pojistného. Podle společnosti Swiss Re bylo průměrné pojistné pro řidiče elektromobilů v Číně v roce 2023 o 81 % vyšší než pro standardně motorizovaná auta. Britská Howden Group uvedla, že pojistné v Anglii bylo v loňském roce přibližně dvakrát vyšší. Nicméně pojistné nemusí pokrýt pojistně-technické ztráty, uvádí se ve zprávě. Podle institutu Swiss Re byl kombinovaný nákladový škodní poměr čínských pojistitelů elektromobilů v roce 2023 vyšší než 100 %. Rostoucí podíl pojistného ze šířeji zastoupených elektromobilů tak zatížil škodní kvótu celého odvětví.
„Výrobci elektromobilů znají rizikové charakteristiky svých vozidel a shromažďují údaje o jízdě, zatímco pojistitelé sbírají zkušenosti se škodami,“ píší autoři zprávy. Vyslovují se pro užší spolupráci obou odvětví s cílem překonat dočasné problémy při upisování rizik.
Společné inovace by podle návrhu mohly vést k tomu, že by se v pojistných smlouvách zohledňovalo chování pojistníků při řízení nebo že by se pojistníkům nabízela řešení na míru nebo dodatečné služby, například v oblasti oprav a údržby.
Mohlo by vás zajímat: Role pojišťovnictví při uvádění klimatických technologií na trh
Obrat vývoje v Německu
Celostátní svaz německých pojistitelů zveřejnil na podzim loňského roku studii na toto téma. Vyplývá z ní, že opravy elektromobilů v Německu jsou v průměru o 30 až 35 % dražší než u jejich benzinových protějšků. Přesto bylo pojištění elektromobilů v Německu dlouhou dobu levnější než pojištění aut se spalovacími motory. Vyplynulo to ze studie srovnávací pojišťovací platformy společnosti Check24 z léta loňského roku. Úspory bylo možné dosáhnout až do výše 38 %. V posledních měsících však pojistné za elektromobily prudce vzrostlo, jak uvedla redakce Focus online v polovině února. Navzdory nižším nákladům na údržbu a provoz byly v kurzu příplatky ve výši 30 až 35 %, zejména u komplexního havarijního pojištění.
Komentáře
Přidat komentář