V loňském roce utrpěli pojistitelé vyšší škody z krádeží jízdních kol než kdykoli předtím. „Výplata odškodného za ukradená kola v roce 2023 činila 160 milionů EUR. To je o 10 milionů eur více než v předchozím roce,“ bilancuje šéf Celostátního svazu německých pojistitelů (GDV) Jörg Asmussen. Počet nahlášených krádeží jízdních kol zůstal přitom nezměněn a pohyboval se kolem 150 000 kusů. Průměrná škoda tak dosáhla nového maxima, a to 1 100 EUR na jednu událost, jak ukazují nejnovější statistiky GDV.
„Stále se kradou zejména drahá kola,“ říká Asmussen. „Zloději se cíleně zaměřují na kvalitní závodní kola, elektrokola nebo horská kola, aby je mohli prodat dál.“ Jízdní kola, i když jsou uložena v uzamčených prostorách, například ve sklepě, by proto měla být nejen zamčená, ale nejlépe i trvale pevně připoutaná, radí odborníci z GDV.
Mohlo by vás zajímat: Nelegální koloběžky stále v prodeji, hrozí pokuty a miliónové škody
Podle policejních statistik tato kriminalita klesá
Podle nejnovějších policejních statistik kriminality bylo v loňském roce v Německu registrováno 264 062 krádeží jízdních kol. Ve srovnání s rokem 2022, kdy došlo k nárůstu téměř o sedminu, loni počet nahlášených případů odcizení mírně poklesl (o 0,6 %). Podle údajů Spolkového kriminálního úřadu se jedná o osmý pokles za posledních 9 let. Nižší počet ukradených kol registrovali policisté pouze v roce 2021, tedy v době pandemie koronaviru. V porovnání s rokem 2014 bylo loni ukradeno o více než pětinu méně jízdních kol a počet trestných činů se dokonce snížil o více než 40 % ve srovnání s vrcholem v roce 2003 (přes 437 000 případů).
Mohlo by vás zajímat: Martin Laur: Dobrý úmysl regulace se vytrácí
Mizí stále více elektrokol
Vysoké průměrné náklady na případy odcizení, o nichž mluví i zástupci pojišťoven, jsou pravděpodobně způsobeny také tím, že němečtí občané utrácejí za nákup jízdních kol stále více peněz. Podle německého Svaz jednostopých vozidel (ZIV) vzrostla hodnota prodejů v letech 2019 až 2023 o více než 3/4 na dobrých 7 miliard EUR. V loňském roce bylo zakoupeno 2,1 milionu relativně drahých elektrokol, což je zhruba o 50 % více než před čtyřmi lety. Poprvé se prodalo více kol s podporou šlapání (podíl 53 %) než klasických kol bez pohonu (47 %). Podle ZIV činila průměrná hrubá cena klasických kol v roce 2023 470 EUR. U elektrokol to bylo 2 950 EUR. Celkový počet jízdních kol svaz odhaduje v Německu na 84 milionů. Přibližně 11 milionů z nich jsou elektrokola. Pro srovnání: v roce 2013 jich bylo pouze 1,6 milionu.
Komentáře
Přidat komentář