Více aut a méně emisí: Německá láska k autům nekončí

Více aut a méně emisí: Německá láska k autům nekončí
Více aut a méně emisí: Německá láska k autům nekončí
12.11.2025 Zahraničí

Německo překvapuje protichůdnými trendy v automobilové dopravě. Zatímco počet osobních vozů dosáhl rekordních 49,3 milionu a hustota stoupla na 590 aut na tisíc obyvatel, emise CO₂ ze silniční dopravy klesly o 13,8 % oproti roku 2019. A to i v situaci, kdy elektromobily stále tvoří jen okrajovou část vozového parku.

Celostátní vybavenost osobními automobily se v Německu v roce 2025 opět mírně zvýšila na 590 vozů na tisíc obyvatel, což představuje nárůst z loňských 588, a pokračuje tak v trendu nepřetržitého růstu od roku 2008. Podle údajů Spolkového statistického úřadu (Destatis) a Spolkového úřadu pro motorovou dopravu (Kraftfahrt-Bundesamt; KBA) zkraje roku dosáhl německý vozový park letos historického maxima 49,3 milionu registrovaných osobních automobilů (2024: 49,1 milionu osobních automobilů).

Regionální rozdíly však zůstávají výrazné. Západní spolkové země dominují v hustotě automobilů: Sársko vede s 646 vozy na tisíc obyvatel, následované Porýním-Falcí (641) a Bavorskem (635). Na opačném pólu stojí městské státy s rozvinutou hromadnou dopravou: Berlín s pouhými 334 automobily na tisíc obyvatel, Brémy (427) a Hamburk (435). Zajímavé je, že ne všechny spolkové země zaznamenaly růst. Kromě všech tří městských států nepatrně poklesla hustota automobilů i v Hesensku, a to z loňských 623 na letošních 622 vozů na tisíc obyvatel.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok po Draghiho zprávě… neschopnost Evropské unie bije do očí


Elektromobilita: rychlý růst, ale z nízkých čísel

Přes masivní vlny podpory elektromobility zůstává podíl elektrických vozů ve vozovém parku stále marginální. Na začátku roku 2025 tvořily čistě elektrické automobily pouze 3,3 % celkového parku, konkrétně 1,65 milionu vozů, oproti loňskému zastoupení 2,9 %.

Dynamika je však patrná u nových registrací: v prvním pololetí 2025 bylo registrováno rekordních 250 tisíc čistě elektrických automobilů, což odpovídalo 17,7 % všech nových registrací. Tento kontrast mezi celkovým podílem a podílem u nových vozů ukazuje na postupnou, ale pomalou transformaci německého vozového parku.

Environmentální překvapení: více aut, čistší vzduch

Nejpozoruhodnějším trendem je pokles emisí CO₂ navzdory rostoucímu počtu vozidel. Celkové emise ze silniční dopravy činily 154,7 milionu tun CO₂, z toho 88,9 milionu tun pocházelo z privátních domácností, což odpovídá necelým 1,1 tuny CO₂ na obyvatele. Ve srovnání s posledním předkoronavirovým rokem 2019 klesly emise CO₂ o 13,8 % ze 176 milionů tun.

Tento paradox, tedy více vozů, ale nižší emise, odráží kombinaci faktorů: modernější a efektivnější motory, změny v mobilitním chování po pandemii, postupný nástup elektromobility a pravděpodobně i více home office redukujícího každodenní dojíždění.


Mohlo by vás zajímat: Království přišlo o tabatěrky. Pojišťovna vyplatila tři miliony liber


Německo tak zůstává tradičním evropským autolandem. Pro německý pojišťovací sektor tyto trendy přinášejí smíšené signály. Rostoucí počet vozidel znamená rozšiřující se trh pro autopojištění, zatímco postupný přechod na elektromobily už vyžaduje pečlivý sběr potřebných statistických dat a přizpůsobení pojistných produktů specifickým rizikům a nákladům spojeným s novými technologiemi. Regionální rozdíly v hustotě vozů navíc naznačují potřebu diferencovaných pojistných strategií pro městské a venkovské oblasti. Situace ale stále vypovídá o tom, že německé pojišťovny aut se zatím nemusí bát úbytku klientů.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články